Jaké jsou typy soutěží?

Publikováno: 5.3.1990

Architektonické soutěže jsou zaměřeny na návrhy staveb jednotlivých objektů, nebo jejich menšího souboru. Soutěže urbanistické hledají řešení větších a významnějších městských celků.

Pokud pak chce zadavatel získat konkrétní návrh, který se následně po vyhlášení vítěze dopracuje, zvolí projektovou soutěž. Výsledkem soutěže ideové je naopak široký soubor návrhů, které slouží k lepšímu pochopení architektonických a urbanistických celků a vyjasnění zdejších problémů. Poté může následovat zmíněná projektová soutěž, nebo změna územního plánu či územní studie.

Jaké jsou typy soutěží?

Jak jsou vybíráni účastníci?

Do užších soutěží účastníky vybírá odborná porota na základě zaslaných portfolií, tedy přehledu jejich dřívějších prací podobného typu jako je v zadání. Teprve poté jsou vyzváni k vypracování soutěžního návrhu. Tento typ je vhodný u specifičtějších zadání, kde se dá předpokládat omezenější okruh zkušenějších architektů schopných v následujících zakázkách dopracovat celou dokumentaci.

Ještě specifičtější jsou soutěže vyzvané, kdy jsou soutěžící přímo osloveni zadavatelem ve spolupráci s odbornou porotou. Tento typ soutěží je vhodný pro náročné projekty, kde je potřeba hlubší znalost problematiky. KAM tento typ soutěže využila při hledání nové podoby Mendlova náměstí, kde bylo nutné hlouběji prověřit novou dopravní koncepci náměstí.

U otevřených soutěží není okruh účastníků nijak omezen. Je zde však větší riziko, že soutěžící stráví nad návrhem spoustu času a nebudou ohodnoceni. Cenu totiž získají zpravidla jen první tři nejlépe hodnocené návrhy. Porota může udělit odměnu návrhům, které nebyly oceněny, ale přinesly pozoruhodné dílčí podněty a řešení. Takzvané skicovné za zbylé návrhy ale získávají soutěžící jen u předchozích typů soutěží.

Soutěže objevili už staří Řekové

Architektonická soutěž není vymožeností této doby. Ve většině zemí je už více než 160 let všeobecně uznávaným modelem, jak získat skutečně kvalitní návrh stavby. Využívalo se jí dokonce již ve starověkém Řecku, stejně jako v renesanční Florencii při řešení kopule dómu Santa Maria del Fiore, při navrhování opery v Sydney, řešení vysílače na Ještědu či projektování brněnského výstaviště.

Její pravidla (v ČR je to Soutěžní řád České komory architektů) vycházejí z mezinárodně uznávaných předpisů organizací pověřených dohledem nad výkonem profese architektů (Mezinárodní rady architektů, Evropské rady architektů) a také doporučení UNESCO.

Další podrobnosti o soutěžích se dozvíte z manuálu Architektonická soutěž od České komory architektů.

Další články

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

15.9.2022

Souběžná úprava nábřeží je potřebná pro ochranu té části Brna, kde se propojuje záplavové území obou řek, a to i vzhledem k blízké lokalitě soutoku. Výstavba je plánována na roky 2024 a 2025, kdy významnou část nákladů pokryjí dotace.

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

13.9.2022

Předmětem soutěže je celá jižní část parku Koliště včetně Domu umění a jeho předprostoru a také přilehlé chodníky se stromořadími. Dům umění i s jeho předprostorem byl koncipován jako dům v parku, a proto je s přilehlým parkem neodmyslitelně spojen.