05 Jak se před sto lety plánoval Úvoz a co to dnes říká o územním plánu?

Publikováno: 27.4.2020

Územní plán je společná dohoda na budoucí podobě města. Je to dokument s dlouhodobými cíli, nelze tak očekávat, že stavba všech navržených ulic, čtvrtí nebo parků začne hned po schválení nového dokumentu. Příkladem takového dlouhodobého plánování je například ulice Úvoz, bez které si dnes Brno neumíme představit.

05 Jak se před sto lety plánoval Úvoz a co to dnes říká o územním plánu?

Horní část ulice Úvoz se mezi Konečného náměstím a ulicí Grohova objevuje už v brněnském územním plánu z roku 1902. V pozměněné variantě se zaoblenějším trasováním ji nalezneme také v územním plánu z roku 1928.

Výřezy z historických územních plánů města Brna, zdroj: Z historie územního plánování

Pokud se ale podíváme do historických map, ještě na začátku 50. let postavena nebyla a ve směru od Mendlova náměstí končila na úrovni Grohovy.

Až na přelomu 50. a 60. let dělníci začali s prodloužením do podoby, jakou známe dnes. Část Úvozu pod Kraví horou byla v roce 1902 pouze dlouhodobá vize. Tehdejší zástavba Konečného náměstí a jeho okolí na ni ale byla prozíravě připravena. Když ji dělníci po šedesáti letech postavili, zapadla do struktury města natolik, že ji leckdo může považovat za samozřejmé spojení Konečného a Mendlova náměstí, které je v místě odjakživa. Na dobové fotografie ze stavby se můžete podívat například na stránkách Internetové encyklopedie města Brna.

Sídliště a ZŠ Úvoz, foto: Petr Nečas, zdroj: MuMB (Brněnský architektonický manuál)

I dnes proto víme, že ne všechny komunikace a tramvajové tratě vyprojektované v návrhu nového územního plánu budou hotové v blízké době. Územní plán totiž především říká, že to, co se bude realizovat v příštích letech, se musí stavět s předpokladem dlouhodobého rozvoje města. Tedy tak, abychom si teď zbrkle nezablokovali možnosti, které můžeme za 20 let nutně potřebovat.

Další články

Brno chystá nejmodernější hlavní nádraží v Evropě, jeho podobu přinese mezinárodní soutěž

Brno chystá nejmodernější hlavní nádraží v Evropě, jeho podobu přinese mezinárodní soutěž

25.9.2020

Startuje největší architektonická soutěž v historii České republiky. Brno hledá autory podoby nového hlavního nádraží. Hlásit se mohou architekti z celého světa, termín pro zaslání portfolií je prodloužený do 19. října 2020. Do soutěže byli vyzváni i autoři hlavních nádraží Vídně, Berlína a Amsterdamu.

Zlepšení Mendlova náměstí se blíží, úpravy už mají svého projektanta

Zlepšení Mendlova náměstí se blíží, úpravy už mají svého projektanta

Připravované stavební úpravy na Mendlově náměstí míří do další fáze. Na základě studie, kterou vypracovala Kancelář architekta města Brna (KAM), vybralo vedení města společnosti pro přípravu projektové dokumentace a potřebných průzkumů.

Rýsuje se konkrétní podoba brněnského úseku silnice X43

Rýsuje se konkrétní podoba brněnského úseku silnice X43

27.8.2020

V červnu představila kancelář architekta města Brna (KAM) tři různé studie silnice X43, které zpracovaly tři různé týmy architektů a dopravních inženýrů. Veřejnost se s nimi mohla seznámit nejen na webu, ale také na srpnové výstavě v brněnském Urban centru. V úterý 25. srpna v prostorách výstavního sálu zasedla i dvacetičlenná hodnotící komise. Jejím úkolem bylo posoudit, které ideje ze tří studií využije město pro přípravu zadání projektové dokumentace.