05 Jak se před sto lety plánoval Úvoz a co to dnes říká o územním plánu?

Publikováno: 27.4.2020

Územní plán je společná dohoda na budoucí podobě města. Je to dokument s dlouhodobými cíli, nelze tak očekávat, že stavba všech navržených ulic, čtvrtí nebo parků začne hned po schválení nového dokumentu. Příkladem takového dlouhodobého plánování je například ulice Úvoz, bez které si dnes Brno neumíme představit.

05 Jak se před sto lety plánoval Úvoz a co to dnes říká o územním plánu?

Horní část ulice Úvoz se mezi Konečného náměstím a ulicí Grohova objevuje už v brněnském územním plánu z roku 1902. V pozměněné variantě se zaoblenějším trasováním ji nalezneme také v územním plánu z roku 1928.

Výřezy z historických územních plánů města Brna, zdroj: Z historie územního plánování

Pokud se ale podíváme do historických map, ještě na začátku 50. let postavena nebyla a ve směru od Mendlova náměstí končila na úrovni Grohovy.

Až na přelomu 50. a 60. let dělníci začali s prodloužením do podoby, jakou známe dnes. Část Úvozu pod Kraví horou byla v roce 1902 pouze dlouhodobá vize. Tehdejší zástavba Konečného náměstí a jeho okolí na ni ale byla prozíravě připravena. Když ji dělníci po šedesáti letech postavili, zapadla do struktury města natolik, že ji leckdo může považovat za samozřejmé spojení Konečného a Mendlova náměstí, které je v místě odjakživa. Na dobové fotografie ze stavby se můžete podívat například na stránkách Internetové encyklopedie města Brna.

Sídliště a ZŠ Úvoz, foto: Petr Nečas, zdroj: MuMB (Brněnský architektonický manuál)

I dnes proto víme, že ne všechny komunikace a tramvajové tratě vyprojektované v návrhu nového územního plánu budou hotové v blízké době. Územní plán totiž především říká, že to, co se bude realizovat v příštích letech, se musí stavět s předpokladem dlouhodobého rozvoje města. Tedy tak, abychom si teď zbrkle nezablokovali možnosti, které můžeme za 20 let nutně potřebovat.

Další články

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

15.9.2022

Souběžná úprava nábřeží je potřebná pro ochranu té části Brna, kde se propojuje záplavové území obou řek, a to i vzhledem k blízké lokalitě soutoku. Výstavba je plánována na roky 2024 a 2025, kdy významnou část nákladů pokryjí dotace.

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

13.9.2022

Předmětem soutěže je celá jižní část parku Koliště včetně Domu umění a jeho předprostoru a také přilehlé chodníky se stromořadími. Dům umění i s jeho předprostorem byl koncipován jako dům v parku, a proto je s přilehlým parkem neodmyslitelně spojen.