Kategorie: Aktuality

Hledání historického viaduktu bude pokračovat, první měření oblouky neodhalilo

Rozhodně budeme v hledání viaduktu dál pokračovat. Podle toho uvidíme, zda se stavba zachovala a v jakém je stavu. Vzhledem k historické hodnotě viaduktu zvažujeme jeho rekonstrukci, případně alespoň jeho zachovaných částí. Pokud se nám viadukt podaří obnovit, bude to významná dominanta města, podobě jako nedávno otevřený Negrelliho viadukt v Praze. Ten brněnský je přitom ještě o deset let starší.

Viadukt a park na místě stávajícího kolejiště, Ivan Koleček – Pavel Jura, architekti Lausanne – Brno

Zkušební měření prvního úseku se konalo začátkem prosince loňského roku a zahrnovalo prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Podkladem byla trasa pravděpodobného umístění Vídeňského viaduktu z historických map a archivních podkladů. Výsledky měření georadarem existenci oblouků pod náspem nepotvrdily. Úspěšné bylo zatím jen doplňkové ověřovací měření nad skladištěm Amerika, v jehož sklepních prostorách je dodnes viditelných šestnáct cihlových oblouků původního viaduktu.

Jeden z výsledků měření, který ukazuje zachovalé klenby Vídeňského viaduktu

Metoda georadaru (ground penetring radar) je založena na vysílání a následném přijímání odražených elektromagnetických pulsů od různých typů rozhraní zemin. Průzkum georadarem bude pokračovat i nadále, tentokrát v kombinaci s přímými metodami, jako jsou například kopané sondy nebo jádrové vrty. Předpokládaný termín je směřován na letní měsíce letošního roku. Jestli dojde také na průzkum úseků navazujících na most přes řeku Svratku či v místě podjezdu na ulici Uhelná, bude záležet na dalších výsledcích měření.

Podzemní prostory skladiště Amerika

Vídeňský viadukt

Vídeňský viadukt nechala postavit během roku 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.

Železniční viadukt, 1838, Archiv města Brna (další podrobnosti naleznete na stránce věnované historii Trnité)

Poslední příspěvky

Sportovní halu pro dráhovou cyklistiku a atletiku navrhne osm týmů, podívejte se na příklady jejich dosavadní tvorby

Nová hala pro dráhové cyklisty a atlety vznikne vedle plaveckého komplexu za Lužánkami. Spojení obou…

30.10.2024

Soutěžní dialog Revitalizace území Ponava byl vyhlášen

Zahajujeme historicky první soutěžní dialog pro město Brno! Cílem je získat návrh nejvhodnějšího urbanisticko-architektonického uspořádání…

24.10.2024

Výstava: Česká cena za architekturu 2024

Přijměte naše pozvání na výstavu všech nominovaných děl České ceny za architekturu 2024. Koná se…

1.10.2024

Setkání s veřejností: Revitalizace území Ponava

Brno připravuje revitalizaci oblasti Ponava, která zahrnuje území bývalého sportovního areálu Za Lužánkami. Místu chce…

24.9.2024

Nová podoba Ponavy: Zapojte se do proměny lokality Za Lužánkami

Brno připravuje revitalizaci oblasti Ponava, která zahrnuje území bývalého sportovního areálu Za Lužánkami. Místu dříve…

16.9.2024

Výstava: Historická centra v historickém centru

Historická centra třinácti měst pohledem studentů a studentek. Které urbanistické detaily sdílí Třebíč s Jihlavou?…

12.9.2024