Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická dvoufázová užší projektová soutěž o návrh
Status: Výsledky
Předmětem soutěže byl návrh nového brněnského hlavního nádraží včetně zastřešení a podoby nástupišť, vnitřních prostor, hlavní výpravní haly, fasád drážních objektů, vzhledu drážního tělesa a mostních konstrukcí. Součástí byla také související veřejná prostranství, tedy kompletní řešení přednádražního a zanádražního prostoru i sousedících budov.
Soutěžící měli navrhnout nejlepší polohu a podobu autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy, parkovišť, stanovišť taxi a úschovny kol. Bylo nutné zohlednit napojení na městskou dopravní síť i urbanistickou strukturu nové čtvrti. To vše s přihlédnutím na kvalitu pěšího pohybu a prostupnosti nádraží.
Cílem soutěže bylo nalézt všestranně kvalitní řešení dopravního uzlu, který bude komfortní pro cestující, stane se součástí městské urbanistické struktury i obrazu města a současně nabídne atraktivní veřejná prostranství. Jako součást evropské železniční dopravní sítě bude nové nádraží značně přesahovat hranice města. Stane se důležitým dopravním terminálem veřejné hromadné dopravy, vstupní branou Brna i těžištěm nové čtvrti Trnitá.
Zahájení soutěže: 31.08.2020
Odevzdání soutěžních návrhů:18.06.2021
Zasedání poroty: 01.07.2021 - 02.07.2021
Prof. Ing. arch. Eva Jiřičná
Dipl. Ing. Peter Gero
Igor Marko, MA ARCH ARB
Prof. Ing. arch. Jan Jehlík
doc. Ing. arch. Petr Hlaváček
Ing. arch. Zdeňka Vydrová
Ing. Vladimír Sitta
doc. Ing. arch. Jakub Cigler
doc. Ing. arch. Irena Fialová
Ing. arch. Štěpán Valouch
Ing. Ladislav Kubíček
Ing. Luděk Minář
Ing. Mojmír Nejezchleb
Mgr. Jan Grolich
JUDr. Markéta Vaňková
Ing. Luboš Knížek
Ing. Pavel Paidar
RNDr. Filip Chvátal, Ph.D.
doc. Ing. arch. Michal Sedláček
Ing. Martin Všetečka
Výsledky soutěže byly schváleny Správou železnic dne 20. července 2021 a Radou města Brna na zasedání dne 21. července 2021.
6.000.000,- + náhrady 2.500.000,- v 1. fázi
Účastník: Benthem Crouwel International B.V.
Autor: Daniel Jongtien, Jan Benthem (Benthem Crouwel International B.V.), Martin Biewenga (West 8)
Spolupracovník: -
Nové nádraží se stane katalyzátorem nového městského rozvoje Jižní čtvrti podél řeky Svratky. Nové využití starého železničního viaduktu ve veřejném parku, monumentální bulvár spojující nové nádraží s katedrálou svatého Petra a Pavla a městskou strukturou spojující novou městskou část Jižní čtvrť s rekonstruovanými nábřežími jsou výsledkem silné touhy mentálně a fyzicky rozvíjet čtvrť u nádraží a novou městskou část jako nedílnou součást Brna. Nové brněnské hlavní nádraží praktickým způsobem spojuje čtyři hlavní kritéria, jež jsou zásadní pro úspěšné moderní evropské železniční nádraží.
5.000.000,- + náhrady 2.500.000,- v 1. fázi
Účastník: Sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten
Autor: prof. Dipl.-Ing. Thomas Erich Peter Müller, prof. Ing. arch. Petr Pelčák, prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann, Ing. Petr Soldán
Spolupracovník: Jakub Czapek, Richard Čech, Daniel Gášek, Jakub Hanžl, Jan Kozák, Filip Musálek, Jan Sochor, Richard Sukač, David Vahala, Miroslava Zadražilová, Radek Brunecký, Filip Gladiš, Jan-Peter Koppitz, Václav Hájek, Ralf Günter Voss
Nová čtvrt vystavěná na principech urbanismu evropských měst integruje nádraží do prostoru i historie Brna. S krajinou kolem Svratky a dopravním uzlem spolu pouze nesousedí, nýbrž zakládají urbánní celek. Tvoří jeden organismus, jsou jeho částmi – spoluhráči dělícími se o společně generovanou energii. Jeho kostra je přitom jednoduchá a robustní, a proto schopná adaptovat se i na ty potřeby budoucího vývoje Brna, které dnes ještě neznáme.
4.000.000,- + náhrady 2.500.000,- v 1. fázi
Účastník: ingenhoven architects GmbH, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura
Autor: Christoph Ingenhoven, Markus Werner
Spolupracovník: M. Reuter, A. Buchbinder, Myung-Hun Ha, M. Stenftenagel, C. De Lucas Fernández, H. Kühn; S. Shin, P. Pistorius. D. Szczygielski, A. Burian, G. Křivinka, N. Polonyankina, I. Koleček, P. Jura, F. Venier, C. Magri, G. Ezgi Boz, A. Parente, M. Friedrich, R. Bechmann, D. Schmeer, F. Waimer, H. Schlenz, G. Kichler, P. Gross, J. Müller, K. Babetzki, C. Luft, R. Lieb
Tento záměr poskytuje možnost navrhnout jedno z nejmodernějších vlakových nádraží na světě, což zásadně ovlivní budoucí rozvoj Brna. Nádraží se stane znakem města Brna, srdcem rozvoje města 21. století. Udržitelný městský komunikační uzel (hub) evropského významu, který zapojí Brno do sítě evropských metropolí. Bude čistě pozitivním, městským dopravním hubem, produkujícím zelenou energii. Bude pojítkem starého a nového Brna, městským svorníkem zakládajícím pohledovou osu k Petrovu od řeky Svratky.
Náhrady: 2.500.000,- v 2. fázi + náhrady 2.500.000,- v 1. fázi
Účastník: BIG – Bjarke Ingels Group + A8000 s.r.o.