Brownfield proměněný v areál s úspornými technologiemi a revitalizovaným nábřežím Staré Ponávky, tam budou směřovat kroky letošní první procházky s městským architektem.
V lokalitě nad sídlištěm Komárov se totiž setkávají hned dva projekty. První z nich se zaměřuje na zpřístupnění nábřeží Svitavského náhonu (Staré Ponávky) pro obyvatele města a jeho začlenění do urbanistické struktury. Nedávno dokončený úsek mezi ulicemi Kalová a Svatopetrská nám představí vedoucí projektu Olga Veselá z ATELIERU FONTES. Cílem projektu druhého je rekonstrukce brownfieldu stojícího přímo u říčky a jeho otevření městu. Průvodcem po první proměněné budově (Inovačním centru) nám bude poradce pro zelené stavění a současný správce areálu Vlastimil Rieger.
• Procházka se koná ve čtvrtek 5. března od 17:00, sejdeme se už o 10 minut dřív u vstupu do budovy Inovačního centra (Svatopetrská 7a).
• Kapacita procházky je omezená na 60 osob a je nutné se předem přihlásit. Odkaz s registračním formulářem zveřejníme přímo v události na Facebooku – ve čtvrtek 27. února v 11 hodin.
• Procházka je pro registrované účastníky zdarma.
• Akce se bude konat i za deštivého počasí.
Svitavský náhon už od 13. století propojuje obě hlavní brněnské řeky – Svitavu a Svratku – desítky let ho ale obklopovaly hlavně zanedbané a neprostupné průmyslové areály. Je proto dlouhodobým záměrem města kultivovat celý tok, podél něhož by měly vyrůst pobytové plochy, stezky pro chodce a cyklisty. Projekt obnovy území o necelých čtyřech kilometrech vznikl v roce 2011 a své jméno odkazuje k části Svitavského náhonu, která využívá původní tok říčky Ponávky. Jako první se revitalizace dočkal úsek nad sídlištěm v Komárově během roku 2019.
Podrobně zde v článku.
Areál v ulici Svatopetrská byl postupně budován v 70. letech 20. století pro Státní výzkumný ústav materiálů a jako výzkumné středisko pro slévárenský průmysl. Od devadesátých let sloužil prakticky beze změny pro kancelářskou práci, skladování a výrobu. Studie revitalizace z roku 2015 doporučila areál otevřít tak, aby se stal součástí města a brownfield přebudovat na pasivní budovy využívající chytrý energetický koncept a řadu úsporných technologií.
Rekonstrukcí první budovy, objektu C, vzniklo začátkem roku 2019 Inovační centrum. Budova je energeticky řešena tak, aby její provoz dosáhl neutrální uhlíkové bilance. Je velmi dobře izolována, využívá obnovitelné zdroje energie (v areálu je 43 zemních vrtů s tepelnými čerpadly, fotovoltaika i rekuperace vzduchu) a technologická řešení k energetickým úsporám, jako kompletní LED osvětlení, inteligentní řízení spotřeby, výměny vzduchu, nastavení žaluzií atd. Využívána je také dešťová voda, a to ke splachování.
Podrobně o projektu zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.