Urbanisticko-architektonická jednofázová užší projektová soutěž o návrh
Status: Výsledky
Předmětem soutěže je návrh urbanisticko-architektonického řešení novostaveb základní a mateřské školy ve významné rozvojové lokalitě Nová Zbrojovka včetně přilehlých veřejných prostranství, které sestávají z ploch vymezených stavbami základní a mateřské školy a také polyfunkčního objektu, který v návrhu spoluvytváří urbanistickou kompozici nových veřejných prostranství a dále z nástupního prostoru na prodloužení podchodu židenického nádraží.
Návrh by měl řešit předmětné území komplexně a město Brno se společností Nová Zbrojovka s.r.o. mají zájem na tom, aby výsledné řešení působilo uceleně a provázaně ve vztahu k okolí. Proto je předmětem soutěže také ideový návrh urbanisticko-architektonického řešení stavby polyfunkčního objektu.
Zahájení soutěže: 03.06.2022
Odevzdání soutěžních návrhů:27.10.2022
Zasedání poroty: 10.11.2022 - 11.11.2022
Ing. arch. Ondřej Vysloužil – předseda poroty
doc. Ing. arch. Antonín Novák
Ing. arch. Štěpán Valouch
Ing. arch. Zbyněk Ryška
Ing. arch. Pavel Buryška
Ing. Marek Holán
Ing. arch. Lenka Štěpánková
RNDr. Filip Chvátal, Ph.D. – místopředseda poroty
Mgr. René Černý
Ing. et Ing. Jan Růžička
Ing. MA. Tomáš Pilař
doc. Ing. arch. Michal Sedláček
RNDr. Jiří Herman, Ph.D.
Ing. Petr Kunc
Ing. Zdeněk Havelka
Ing. Miroslav Pekník
Ing. arch. Ivona Uherková
Výsledky soutěže byly schváleny Radou města Brna na zasedání dne 30. listopadu 2022.
Soutěžní podmínky včetně všech jejích příloh byly schváleny dne 1. 6. 2022 Radou města Brna
a 3. 6. 2022 byla soutěž oficiálně zahájena.
900 000 Kč
Účastník: SOA architekti s.r.o.
Autor: Ing. arch. Ondřej Píhrt, Ing. Štefan Šulek, Ing. arch. Ondřej Laciga, Ing. arch. Kateřina Luftová, Ing. arch. Sarah Sommerová; Ing. arch. Petra Lálová; Ing. arch. Dalibor Dvořák; Ing. arch. Lucia Gažiová
Spolupracovník: Bc. Marie Hojná, Bc. Matěj Střecha, Jiří Švarc Valbek, spol. s.r.o. pozemní stavitelství – HIP, Ing. Pavlína Malíková krajinářští architekti Steiner a Malíková
Škola 21. století pro město 21. století. Nová škola představuje vyvrcholení přístupu k budování moderního města. S důrazem na kvalitní sdílený veřejný prostor doplňuje husté předivo nové městské čtvrti. Jejím prostřednictvím vstupuje veřejný zájem sebevědomě do ambiciózního developerského projektu a akcentuje vzdělávání jako základní stavební kámen společnosti. Obklopená mnohopodlažní zástavbou městského centra vytváří budova školy společně se samostatným objektem tělocvičny rafinovanou soustavu venkovních a vnitřních prostor s citlivě nastavenou hierarchií a funkční skladbou. Tato symbióza stírá hranice mezi interiérem a exteriérem a prostřednictvím bohaté střešní krajiny se nenásilně rozšiřuje do třetího rozměru. Její sebevědomý výraz nepostrádá jemnost a hravost a vybízí k prozkoumání. Uvnitř je škola navržená jako volně plynoucí vzdělávací krajina – rozmanitá, velkorysá, variabilní a bezpečná, umožňující reagovat na dynamicky se vyvíjející vzdělávací potřeby.
700 000 Kč
Účastník: Anagram&Gruppa LL
Autor: Anne-Sereine Tremblay, Marina Kounavi, Jan Kudlička
Spolupracovník: Konstantina Lola, Agustín Piña, JIKA-CZ, a.s.
Dialog mezi dvěma rozdílnými institucemi, ale s podobnou typologií. Prostor při vstupní bráně do Nové Zbrojovky sdílený mezi Základní a Mateřskou školou a polyfunkčním objektem s privátní školou a kancelářskými prostory. Z pohledu urbanistického konceptu se navzájem doplňují, ale zároveň si nekonkurují. Rytmus ustupujících fasád jednak zmírňuje celkové měřítko obou objektů a zároveň vytváří atraktivní venkovní prostory, které se přizpůsobují různorodému programu každého objektu.
500 000 Kč
Účastník: Marek Chalupa architekti s.r.o.
Autor: Ing. arch. Marek Chalupa
Spolupracovník: Ing. arch. Vojtěch Jeřábek, Ing. arch. Jan Ptáček, Ing. arch. Daniel Parachin, Ing. arch. Tomáš Pokorný
Navrhujeme budovy základní a mateřské školy a polyfunkčního objektu jako městské domy. Dodržujeme principy masterplánu. Školní budovy koncipujeme tak, aby byly zodpovědnou investicí s přetrvávající hodnotou. Zvenku budovy vytváří odpovídající významové a funkční vazby s navazujícím prostředím. K rozlehlým veřejným prostranstvím „školního“ i „vstupního“ náměstí se budovy obrací hlavními průčelími s prostory s nejvyššími nároky, do užších profilů ulic prostory s doplňkovými prostory. Zevnitř jsou budovy jasně a přehledně hierarchicky organizované s prostorovým potenciálem případné reorganizace dle budoucích trendů ve vzdělávání. Mateřskou školu koncipujeme do samostatné budovy zajišťující bezkolizní vztah s jinými provozy.