Práce na Brněnských stavebních předpisech začínají. Dnes radní vzali na vědomí jejich věcné zadání a zpracování jejich návrhu uložili Kanceláři architekta města Brna. Rámcový harmonogram počítá s tím, že by mohly začít platit hned, jak to umožní nový stavební zákon, tedy od 1. července 2024.
„Nový stavební zákon konečně umožní, aby mělo Brno vlastní městské stavební předpisy, což velmi vítáme. Jejich přijetí nám totiž umožní zohlednit charakter města a stanovit přesnější standardy a požadavky, než jsou uvedeny v celostátních předpisech, které dostatečně nemohou reflektovat potřeby největších měst,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: „Kancelář architekta města Brna na základě požadavku ze strany vedení města předložila základní rámec, podle kterého budeme postupovat – jedná se o Požadavky na Brněnské stavební předpisy a Rámcový harmonogram procesu jejich přípravy. Oba dokumenty jsme dnes projednali a zároveň jsme této naší příspěvkové organizaci uložili, aby ve spolupráci s Odborem investičním návrh předpisů zpracovala a předložila ke schválení.“
Vzhledem k tomu, že zatím není známa podoba celostátní prováděcí vyhlášky k novému stavebnímu zákonu, se kterou bude třeba koordinovat znění městských stavebních předpisů, je harmonogram stanoven jako rámcový. Je tedy možné, že dojde k nějakým drobným úpravám, plánovaná platnost od 1. července 2024 by ale neměla být ohrožena.
Brněnské stavební předpisy budou ctít stejné principy jako připravovaný nový územní plán. „Velký důraz bude kladen na kvalitu veřejných prostranství, na zachování a rozvoj krajinářské, urbanistické a architektonické hodnoty území, na zachování a vytváření polyfunkčního městského prostředí nebo na zadržování a vsakování dešťových vod. Předpisy také mají nastavit podmínky pro rozvoj celého území města v souladu s trendy udržitelného rozvoje, s nízkými nároky na dopravní a technickou infrastrukturu a s celkově nízkou energetickou náročností,“ informoval radní pro územní plánování a rozvoj Petr Bořecký a doplnil: „Při přípravě se zaměříme na přehlednost a srozumitelnost předpisů, jejichž znění budeme koordinovat s Prahou a Ostravou, abychom předešli roztříštěnosti a nepřehlednosti regulace ve velkých městech.“
Brněnské stavební předpisy budou v průběhu tvorby projednány s dotčenými odbory, městskými firmami, zástupci městských částí a stavebních úřadů i s odbornou veřejností – architekty a investory.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.