Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Publikováno: 8.3.2019

Jak bude vypadat nové hlavní nádraží u řeky? Jak se promění veřejná prostranství v okolí dolního nádraží? A jaké další stanice čeká modernizace? Nejen nad těmito otázkami se ke konci minulého týdne setkali zástupci Kanceláře architekta města Brna (KAM), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a agentury Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů. Přímo v terénu a na místech, která čeká během příštích let velká proměna, společně řešili současné plány a možnosti rozvoje vlakové dopravy v Brně.

Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Židenické nádraží se přesune blíže k tramvajím

Blíže k tramvajové trati na Starou Osadu by se mělo spolu s modernizací brněnského železničního uzlu přesunout židenické nádraží. Páteční setkání odborníků začalo právě na jeho nástupištích. Soustředilo se na současný stav nádraží a jeho okolí, a to včetně návaznosti na další druhy dopravy.

Nádraží Brno-Židenice

Mimo Židenice čeká do budoucna obnova i stanice Černovice a Slatinu. Nově přibydou zastávky Černovická terasa a Vídeňská. Představeny byly hlavně plány na zkapacitnění zdejší železniční trati, modernizaci jednotlivých nádraží i lepší napojení na hromadnou dopravu.

Nádraží Brno-Židenice

Připravuje se soutěž na podobu nového hlavního nádraží

Hlavním bodem jednání bylo brněnské dolní nádraží. Po letní modernizaci slouží v době rekonstrukce zabezpečovacích zařízení jako náhradní nádraží nejen pro mezinárodní spoje. Do budoucna se ale jeho role významně posílí. Na dohled od Petrova a poblíž řeky Svratky se má jako centrum budoucího dopravního uzlu stát novým hlavním nádražím a jedním z impulzů pro rozvoj dodnes zanedbané lokality, která se má proměnit v novou městskou čtvrť.

Brno-dolní nádraží

Než ale ke kolejím vyjedou stavební stroje a začne desetiletí připravovaná modernizace, je potřeba se dohodnout na jeho budoucí podobě. Aby byl návrh budovy co nejkvalitnější, hotové nádraží přineslo cestujícím možnost co nejkomfortnějšího přestupu a zároveň zapadalo do připravované Jižní čtvrti, dohodli se zástupci SŽDC, města a KAM na vyhlášení architektonicko-urbanistické soutěže. Ta se zaměří nejen na samotnou budovu nádraží, ale také na veřejná prostranství před a za nádražím.

Připravovaná soutěž bude koncipována jako mezinárodní tak, aby přinesla řešení od špičkových architektů a projektantů, kteří se specializují na velké dopravní stavby. Soutěž bude vyhlášena už na podzim letošního roku.

Brno-dolní nádraží

Další články

Připravujeme zadání soutěže na budoucí podobu hlavního vstupu Ústředního hřbitova

Připravujeme zadání soutěže na budoucí podobu hlavního vstupu Ústředního hřbitova

20.1.2021

Proměna širšího areálu hlavního vchodu Ústředního hřbitova u ulice Vídeňská je hlavním cílem architektonicko-urbanistické soutěže. Její přípravou dnes byla na zasedání Rady města Brna pověřena naše kancelář, následovat bude práce na podmínkách soutěže. Samotné vyhlášení je směřováno na polovinu dubna letošního roku. Kromě vchodu a blízkých zastávek MHD se týmy architektů a urbanistů ve svých návrzích zaměří také na výstavbu provozních budov, objekt květinářství nebo kamenický obchod.

Čerstvá data o Brně. KAM připravila podrobnou analýzu města

Čerstvá data o Brně. KAM připravila podrobnou analýzu města

12.1.2021

Zajímá vás průměrný věk obyvatel Brna? Kolik lidí bydlí na sídlištích a jaké jsou nejčastější typy zástavby? Jak se za poslední roky vyvíjely ceny bytů a pozemků? Jak velké jsou kapacity nemocnic? Tato a další data o Brně za uplynulé čtyři roky najdete v aktualizaci územně analytických podkladů, kterou zpracoval náš tým. Jedná se o obsáhlý souhrn dat, který slouží jako zdroj informací pro přípravu územního plánu, územních studí nebo třeba rozhodování o stavebních záměrech. Koncem loňského roku dokument projednala Rada města Brna. Od ledna je dostupný na webových stránkách města.

Rok 2020 v KAM – 4. část

Rok 2020 v KAM – 4. část

8.1.2021

Rok 2020 byl bezpochyby jiný než roky předchozí. Přesto jsme dokázali pohnout s mnoha dlouhodobými brněnskými „balvany“. Pracujeme na vypořádání námitek a připomínek k návrhu nového územního plánu, rozjela se práce na studii proveditelnosti brněnské podzemní dráhy a dvanáct mezinárodních týmů architektů pracuje na podobě nového hlavního nádraží. A v novém roce se vracíme plní síly pro zdolání dalších výzev. Podívejte se na ohlédnutí za tím nejdůležitějším v závěru roku 2020 a připomínku návštěv našich sesterských organizací.