Architekti hledají novou podobu Mendlova náměstí

Publikováno: 26.7.2018

Dříve bylo centrem Starého Brna, dnes je dopravním uzlem. Podoba Mendlova náměstí je Brňanům desítky let trnem v oku. To chce změnit Kancelář architekta města Brna (KAM) společně se zástupci města a městské části Brno-střed. V ideové soutěži proto vyzvali architekty, aby do konce prázdnin našli ztraceného ducha místa.

Architekti hledají novou podobu Mendlova náměstí

Úkolem soutěžících je najít kvalitní urbanistické a architektonické řešení veřejného prostranství, které má význam pro celé Brno. „Posláním soutěže je najít ztraceného genia loci místa, které sice dnes označujeme jako náměstí, ale historicky tuto funkci ztratilo. Soutěž je ideová a úkolem soutěžících je navrhnout řešení, které by na náměstí vrátilo zpět život,“ vyzdvihl ředitel KAM Michal Sedláček.

Z původního náměstí nezůstalo téměř nic

Lokalita Starého Brna je jedním z nejdéle osídlených míst v Brně. Její podobu negativně ovlivnilo bombardování za druhé světové války, následná obnova a rozsáhlá demolice budov v šedesátých letech. Z prostoru vymizelo několik domovních bloků, radnice, říční lázně a mnoho dalšího. Charakter čtvrti dříve utvářel i mlýnský náhon a malé ulice.

Mendlovo náměstí proto zůstalo nedostavěné a uprostřed zbyl pouze fragment původní zástavby. Všechny volné plochy se využily na dopravu. „Místu sice zůstalo pojmenování náměstí, ale ve skutečnosti je to hlavně dopravní terminál a několik křižovatek, nikoliv fungující veřejný prostor,“ uvedl sekretář soutěže a vedoucí oddělení veřejného prostoru KAM David Mikulášek.

Hlavní výzva je doprava

Nejtíživější problém náměstí je dopravní situace. Soutěžící vycházejí z nově vypracované dopravní studie, kterou si zadalo město. Koncepce řešení dopravy, která z této studie vyplývá, odděluje tramvaje od automobilové dopravy a vytváří nový přestupní uzel v prostoru současných zastávek linky číslo šest. Automobilová doprava by vedla kolem augustiniánského kláštera směrem ke Křížové ulici.

„Dnes často řidiči přes Mendlovo náměstí ani jet nepotřebují. Chtějí jet buď k výstavišti, nebo po Úvoze, aby se mohli dostat na sever Brna. Výhodou tohoto řešení je snížení množství projíždějících vozidel, zmenšení ploch pro dopravu a ve výsledku možnost využít takto ušetřené místo pro zástavbu a zeleň,“ doplnil Mikulášek.

Přestavba je závislá na dokončení velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská, který velkou část dopravy, zejména tranzitní, z náměstí odvede.

V soutěži je sedm týmů

Kvůli složitosti zadání vyhlásilo město soutěž jako vyzvanou. Celkem oslovilo sedm soutěžících. Jsou mezi nimi i ateliéry Rusín a Wahla nebo Architekti Hrůša & spol., které už návrh Mendlova náměstí zpracovávaly. Z mimobrněnských se účastní Znamení čtyř nebo David Mareš ze sdružení Tři architekti.

Formu soutěže také ovlivnil názor, že by si ateliéry k práci měly přizvat odborníky na dopravu. „Ačkoliv soutěžící pracují s dopravní koncepcí, je potřebné návrh řešit s dopravím inženýrem, který území zná,“ podotkl Mikulášek.

Termín odevzdání soutěžních návrhů je 7. září 2018. S výsledky se veřejnost seznámí na podzim.

Za dobu fungování KAM je to už šestá soutěž, na které se organizace podílí. Za dva roky se stihla věnovat například podobě brněnského výstaviště nebo kreativnímu centru v areálu bývalé káznice. Současně s Mendlovým náměstím teď KAM pořádá soutěž i na sociálně zdravotní komplex Červený kopec.

Vyzvanými účastníky soutěže jsou:

ATELIER RAW s.r.o.

znamení čtyř – architekti s.r.o.

Ing. David Mareš

Ing. Michal Palaščák

consequence forma s.r.o.

Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno, s.r.o.

P. P. Architects s.r.o.

 

 

 

 

Další články

Světová architektura v Brně: Mezinárodní soutěž na nové hlavní nádraží vyhráli nizozemští architekti Benthem Crouwel

Světová architektura v Brně: Mezinárodní soutěž na nové hlavní nádraží vyhráli nizozemští architekti Benthem Crouwel

21.7.2021

Je rozhodnuto – nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Dle vítězů se brněnské nádraží stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá na nábřeží řeky Svratky. Brňané získají moderní přestupní uzel a záruku dalšího rozvoje zdejší železniční dopravy. Výběr odborné poroty, ve které zasedla architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo v tomto týdnu vedení města Brna i Správa železnic. Kancelář architekta města Brna vystaví jako organizátor soutěže všechny návrhy včetně velkého modelu nové čtvrti v Křížové chodbě brněnské Nové radnice na konci září.

Další maraton veřejného projednávání návrhu nového územního plánu je u konce

Další maraton veřejného projednávání návrhu nového územního plánu je u konce

1.7.2021

Šestnáct městských částí, dvě akce Plán jede k vám! v kině Scala a dvoudenní veřejné projednání v areálu brněnského výstaviště… A do toho nesčetně dalších setkání i vašich dotazů směřujících nejen na nás, ale také další aktéry zapojené do tvorby a projednávání návrhu nového brněnského územního plánu.

Architekt Luboš Františák: K náměstí Míru mám osobní vztah

Architekt Luboš Františák: K náměstí Míru mám osobní vztah

22.6.2021

Náměstí lemované špalíry stromů, kolonádou podél parku Kraví hora i novým polyfunkčním domem v přízemí s obchody, službami a volnočasovým centrem. Tak by se mělo podle vítězů otevřené urbanisticko-architektonické soutěže proměnit náměstí Míru a bývalý vojenský areál v ulici Lerchova. Odborná porota vybrala na konci dubna z osmi návrhů řešení týmu brněnského architekta Luboše Františáka. Do soutěže pořádané kanceláří městského architekta se zapojil s tím, že má k místu osobní vztah. Návrhu se s kolegy věnovali intenzivně celé čtyři měsíce, které měli účastníci na jejich vypracování.