Brno se o trochu více přiblížilo podzemní dráze, která rozšíří kapacitu zdejší hromadné dopravy. Radní města minulý týden schválili podání žádosti o dotaci na studii proveditelnosti tzv. Severojižního kolejového diametru. Potřebných 16,5 milionu by tak mohlo po schválení putovat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Přípravou zadání studie proveditelnosti pověřilo vedení města v květnu letošního roku Kancelář architekta města Brna (KAM).
Projekt podzemní dráhy má především odlehčit regionální i městské hromadné dopravě, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nového hlavního nádraží v poloze u řeky. Prověřeny budou po dohodě s Ministerstvem dopravy ČR (MD) tři varianty kolejového diametru – sever města spojí přes historické centrum s hlavním nádražím metro, podzemní regionální železnice, nebo podzemní tramvajová doprava. Upřesněna bude i trasa diametru. Studie proveditelnosti tak městu zodpoví otázky, jaké varianty jsou ekonomicky proveditelné, hospodárně provozovatelné, technicky realizovatelné, jaký vliv by měly na životní prostředí a zejména zda a nakolik by zlepšily dopravní obsluhu města i regionu.
Zadání by KAM ve spolupráci se SŽDC, MD, SFDI a dalšími partnery mohl dokončit na podzim letošního roku, kdy ho předá vedení města Brna.
Téma ČT24: Příprava podzemní železnice v Brně (od času 14:33)
Na začátku června společně znovu vyrazíme na procházku s městským architektem, tentokrát netradičně za hranice Brna. Čeká nás totiž návštěva Městské haly Modřice, stavby oceněné Českou cenou za architekturu 2021. Halou, která slouží sportu i kultuře, nás provede Vojtěch Sosna, spoluautor návrhu z ateliéru bod architekti. Začneme ve vstupní hale krátkou prezentací, prohlédneme si vše od šaten přes tělocvičnu a bazénu po ubytování i restauraci a návštěvu zakončíme na venkovních sportovištích.
Spojení parkové a přírodní části, místa pro lidi i pro přírodu. Takový přístup zvolil vítězný tým krajinářského architekta Radka Prokeše. V příštích letech začne podle jejich soutěžního návrhu vznikat první etapa nového parku v lokalitě Černovické pískovny. Odborná porota jej vybrala na konci dubna, s výsledky se dnes na svém zasedání seznámili brněnští radní. Všechny návrhy námi organizované urbanisticko-krajinářské soutěže budou vystaveny od poloviny června v brněnském Urban centru.
Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.