Kategorie: Aktuality

Kde jezdí tramvaje či trolejbusy nejrychleji a kde naopak narůstá zpoždění? Podívejte se na data o pohybu brněnské hromadné dopravy

Nová aplikace umožňuje zobrazení místa shluků zpoždění u jednotlivých linek a rychlosti na úsecích mezi zastávkami. Pro hlubší analýzy lze použít grafy, zobrazují například průběh cestovní doby za typický pracovní den nebo zpoždění na každém mezizastávkovém úseku linky ve špičce. Všechny grafy se zároveň dají stáhnout jako obrázek nebo tabulka. Aplikace primárně zobrazuje data agregovaná za předchozí měsíc, zároveň ale umožňuje porovnání základních charakteristik i mezi měsíci dřívějšími až do dubna 2022.

V kanceláři městského architekta už data slouží při tvorbě územního plánu, ale také při konzultaci připravovaných rekonstrukcí ulic nebo zadání soutěží. Cílem je vždy navrhovat průjezd MHD co nejefektivnější. Významným ukazatelem z hlediska atraktivity pro cestující, a možná významnějším ukazatelem z hlediska nákladů na provoz MHD, je cestovní rychlost – při vyšší rychlosti stačí pro stejný interval méně řidičů a vozidel.

Teplotní mapa zpoždění na lince č. 1 (ukázka z aplikace)

Získané statistiky shrnující ne/pravidelnosti provozu jsou potřebné pro kapacitní posuzování přestupních uzlů, jakými mohou být např. předprostor hlavního nádraží nebo Mendlovo náměstí. Sloužit tak mohou k určení potřebného počtu a délky nástupišť. Jde zatím o nepříliš rozšířenou praxi, což se v současnosti mění mj. během diskuzí o uzlu MHD u nového hlavního nádraží.

Nový nástroj je určen také pro praktické využití v odborných kruzích pro posouzení vhodnosti preferenčních opatření ke zvýšení rychlosti a stability provozu hromadné dopravy. I to bylo důvodem, proč vznikal ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna.

Měsíční statistiky linky č. 12 (ukázka z aplikace)

Zdrojová data aplikace pochází od společnosti KORDIS JMK (koordinátor jihomoravského systému hromadné dopravy), kdy jsou v surové podobě zprostředkována na datovém portálu města Brna.

Aplikace je i nadále vyvíjena, proto se v zobrazovaných datech mohou vyskytnout drobné nesrovnalosti. Pokud máte nápady na další funkce, neváhejte se o ně podělit. Stejně jako o případné upozornění na chyby.

Poslední příspěvky

PF 2025

Přejeme Vám krásné Vánoce a úspěšný nový rok 2025.

16.12.2024

Nový územní plán schválen: Po 22 letech příprav získává Brno klíčový rozvojový dokument

Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou…

10.12.2024

Územní studie Technologický park byla schválena

Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park.…

4.12.2024

Nový Územní plán města Brna prošel radou, teď ho čeká rozhodnutí zastupitelstva

Klíčový strategický dokument určující směřování rozvoje města – nový Územní plán města Brna (NÚP) –…

27.11.2024

Setkání s veřejností: Náměstí Nový Lískovec

Prostor před obchodním centrem na ulici Petra Křivky by se konečně mohl stát skutečným srdcem…

27.11.2024

Procházka: Krovy plné světla a příběhů

Procházkou nás provedl architekt Jan Machát z VISUALOVE, který je spoluautor multimediální expozice, interaktivních instalací…

26.11.2024