Kde se v Brně nejvíc pracuje? Podívejte se na novou webovou aplikaci

Publikováno: 20.5.2020

V Brně a přilehlé modřické komerční zóně je až 300 tisíc obsazených pracovních míst a zhruba 260 tisíc z nich je možné přiřadit ke konkrétním lokalitám. Právě na ně se tak zaměřuje nová webová aplikace, která znázorňuje počet a rozložení obsazených pracovních míst ve městě. Zobrazit lze oblasti s vyšší koncentrací pracovních aktivit, stejně jako charakter zástavby ovlivněný počtem pracovních míst na jedné straně a počtem obyvatel i charakterem území na straně druhé. Analýzu dat spolu s webovou aplikací zpracovala Kancelář architekta města Brna, sloužit bude především pro územní plánování a dopravní modelování.

Kde se v Brně nejvíc pracuje? Podívejte se na novou webovou aplikaci

Přirozeným těžištěm pracovních aktivit je v Brně jeho historické jádro. To je ale ve stále větší míře doplňováno pracovními centry umístěnými především v okrajových částech města. Mezi ně lze zařadit Kampus Bohunice, Technologický park, oblast Heršpické a Černovickou terasu. Tradiční uspořádání města v oblasti trhu práce soustředěné do jeho centrální části je tak v posledních letech narušeno rostoucím významem dalších cílů – sekundárních center – pracovní dojížďky.

Z webové aplikace je zřejmá také stopa „Posvitavské průmyslové zóny“ původních manufaktur a továren z industriální éry rozvoje města v jeho východní a jihovýchodní části. Doplněna je o nové komerční zóny především v blízkosti dálnice D1 na jihu města a velkého městského okruhu. Původně průmyslové zóny textilního průmyslu, strojírenství, nebo energetiky byly přetvářeny na zóny spojující lehkou výrobu, logistiku, montáže, velkoobchod, administrativu či kreativní průmysl.

Ukázka výstupů webové aplikace pracovních míst v Brně

Vedle regenerovaných lokalit vznikla také nová centra ekonomických aktivit, která sdružují především ekonomické subjekty s vyššími nároky na kvalifikovanost pracovní síly. Jedná se zejména o sféru znalostní ekonomiky, která zahrnuje vědu, výzkum a vývoj, či informační technologie a inovace, ale také o oblast bankovnictví. Jejich umístění bylo ovlivněno především dostupností nezastavěných ploch a relativní blízkostí nadřazené dopravní infrastruktury. V měřítku jednotlivých čtvrtí představují spíše monofunkční územní celky s nižší kvalitou veřejných prostranství a horším napojením na stávající městskou strukturu, a to především z hlediska pěší a veřejné dopravy.

Webovou aplikaci pracovních míst v Brně naleznete zde.

Další články

Procházka: Hala s cenou za architekturu

Procházka: Hala s cenou za architekturu

20.5.2022

Na začátku června společně znovu vyrazíme na procházku s městským architektem, tentokrát netradičně za hranice Brna. Čeká nás totiž návštěva Městské haly Modřice, stavby oceněné Českou cenou za architekturu 2021. Halou, která slouží sportu i kultuře, nás provede Vojtěch Sosna, spoluautor návrhu z ateliéru bod architekti. Začneme ve vstupní hale krátkou prezentací, prohlédneme si vše od šaten přes tělocvičnu a bazénu po ubytování i restauraci a návštěvu zakončíme na venkovních sportovištích.

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

18.5.2022

Spojení parkové a přírodní části, místa pro lidi i pro přírodu. Takový přístup zvolil vítězný tým krajinářského architekta Radka Prokeše. V příštích letech začne podle jejich soutěžního návrhu vznikat první etapa nového parku v lokalitě Černovické pískovny. Odborná porota jej vybrala na konci dubna, s výsledky se dnes na svém zasedání seznámili brněnští radní. Všechny návrhy námi organizované urbanisticko-krajinářské soutěže budou vystaveny od poloviny června v brněnském Urban centru.

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

13.5.2022

Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.