Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

Publikováno: 19.3.2019

O jihomoravské části Baltsko-jaderského koridoru přijela se zástupci Brna diskutovat jeho evropská koordinátorka Anne Elisabet Jensen. Po svém jmenování v polovině minulého roku takto postupně objíždí jednotlivé země dopravního koridoru, který spojuje sever Polska s jaderským pobřežím Itálie a Slovinska, aby se seznámila se současným stavem míst zapojených do jeho trasy.

Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

V Brně se zajímala především o klíčové projekty modernizace brněnského železničního uzlu, včetně stavby nového hlavního nádraží, trati z Brna do Přerova a připravovaného prodloužení dálnice D52 z Brna na rakouské hranice.

Se zástupci města a dopravními odborníky Kanceláře architekta města Brna navštívila koordinátorka místa budoucí výstavby nového nádraží a Jižní čtvrti. Společně diskutovali o tom, že stávající brněnský železniční uzel svými technickými parametry a nízkou kapacitou představuje úzké hrdlo koridoru a vyžaduje modernizaci.

Pro silniční část koridoru je důležitým projektem prodloužení dálnice D52 ve směru na Vídeň. V nadcházejícím období totiž bude Evropská unie klást větší důraz na přeshraniční úseky, což se může pozitivně projevit právě při pokračující přípravě této dopravní tepny propojující jih Moravy s Rakouskem. Svou nezastupitelnou roli má v koridoru také úsek dálnice D1, který z jihu obchází město Brno. V minulých letech převážně modernizovaná část se totiž dočká ještě rozšíření o jeden pruh v obou směrech. Tato komunikace, sloužící regionální i mezinárodní dopravě, se tak v příštích letech dočká plánovaného zkapacitnění.

Baltsko-jaderský koridor je pro střední Evropu jedna z nejdůležitějších částí transevropské dopravní sítě (TEN-T) silnic a železnic. Propojuje od severu baltské přístavy v Gdaňsku nebo Štětíně na jih k Jaderskému moři a jeho přístavům Koper, Terst či Benátky. Na své trase prochází industriálními regiony středního a jižního Polska, příhraničím Česka, Slovenska a Rakouska, až se dostává do své jižní části v Itálii a Slovinsku. Klíčové dopravní stavby koridoru obsahují mj. sedmadvacetikilometrový Semmerinský úpatní tunel a Koralmskou dráhu v Rakousku, stejně jako důležité přeshraniční propojení mezi šesti státy, kterými koridor na své pouti kontinentem prochází. Evropskou koordinátorkou celého projektu je od 16. září 2018 Anne Elisabet Jensen.

Další články

Výstava: Pavilon dvou sportů! VSTUPTE

Výstava: Pavilon dvou sportů! VSTUPTE

6.2.2025

Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.

Veřejné představení projektu: Protipovodňová opatření Trnitá (etapy IX, X, XI)

Veřejné představení projektu: Protipovodňová opatření Trnitá (etapy IX, X, XI)

4.2.2025

Zveme Vás na veřejné představení projektu protipovodňových opatření na řekách Svratce a Svitavě, a to v úsecích od náspu Přerovské tratě v Komárově po železniční viadukt na ulici Uhelná (Svratka) a po silniční most na ulici Hladíkova (Svitava).

Den, na který Brno čekalo více než dvě desítky let – nový územní plán je od půlnoci účinný

Den, na který Brno čekalo více než dvě desítky let – nový územní plán je od půlnoci účinný

31.1.2025

Jde o významný krok pro to, aby se mohlo město udržitelně rozvíjet s ohledem na potřeby současných i budoucích generací. Nový strategický rámec spojuje požadavky na bydlení, veřejnou zeleň, dopravu a kvalitu života. Dneškem se otevírají možnosti realizace konkrétních projektů i celých nových čtvrtí.