Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

Publikováno: 19.3.2019

O jihomoravské části Baltsko-jaderského koridoru přijela se zástupci Brna diskutovat jeho evropská koordinátorka Anne Elisabet Jensen. Po svém jmenování v polovině minulého roku takto postupně objíždí jednotlivé země dopravního koridoru, který spojuje sever Polska s jaderským pobřežím Itálie a Slovinska, aby se seznámila se současným stavem míst zapojených do jeho trasy.

Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

V Brně se zajímala především o klíčové projekty modernizace brněnského železničního uzlu, včetně stavby nového hlavního nádraží, trati z Brna do Přerova a připravovaného prodloužení dálnice D52 z Brna na rakouské hranice.

Se zástupci města a dopravními odborníky Kanceláře architekta města Brna navštívila koordinátorka místa budoucí výstavby nového nádraží a Jižní čtvrti. Společně diskutovali o tom, že stávající brněnský železniční uzel svými technickými parametry a nízkou kapacitou představuje úzké hrdlo koridoru a vyžaduje modernizaci.

Pro silniční část koridoru je důležitým projektem prodloužení dálnice D52 ve směru na Vídeň. V nadcházejícím období totiž bude Evropská unie klást větší důraz na přeshraniční úseky, což se může pozitivně projevit právě při pokračující přípravě této dopravní tepny propojující jih Moravy s Rakouskem. Svou nezastupitelnou roli má v koridoru také úsek dálnice D1, který z jihu obchází město Brno. V minulých letech převážně modernizovaná část se totiž dočká ještě rozšíření o jeden pruh v obou směrech. Tato komunikace, sloužící regionální i mezinárodní dopravě, se tak v příštích letech dočká plánovaného zkapacitnění.

Baltsko-jaderský koridor je pro střední Evropu jedna z nejdůležitějších částí transevropské dopravní sítě (TEN-T) silnic a železnic. Propojuje od severu baltské přístavy v Gdaňsku nebo Štětíně na jih k Jaderskému moři a jeho přístavům Koper, Terst či Benátky. Na své trase prochází industriálními regiony středního a jižního Polska, příhraničím Česka, Slovenska a Rakouska, až se dostává do své jižní části v Itálii a Slovinsku. Klíčové dopravní stavby koridoru obsahují mj. sedmadvacetikilometrový Semmerinský úpatní tunel a Koralmskou dráhu v Rakousku, stejně jako důležité přeshraniční propojení mezi šesti státy, kterými koridor na své pouti kontinentem prochází. Evropskou koordinátorkou celého projektu je od 16. září 2018 Anne Elisabet Jensen.

Další články

Veřejné setkání k podobě náměstí Míru přineslo stovky námětů

Veřejné setkání k podobě náměstí Míru přineslo stovky námětů

18.2.2020

Stovky cenných názorů a podnětů na současnou i budoucí podobu centra Masarykovy čtvrti jsme získali od více než 160 zájemců, kteří ve čtvrtek 13. února přišli na veřejné setkání. Potvrdil se tak zájem o připravovanou urbanisticko-architektonickou soutěž na řešení náměstí Míru a přilehlého bývalého vojenského areálu Lerchova.

Proleťte se nad nábřežím Svratky i areálem BVV

Proleťte se nad nábřežím Svratky i areálem BVV

13.2.2020

Nové dronové záběry čtyř úseků nábřeží řeky Svratky a areálu brněnského výstaviště doplnily interaktivní aplikace na našem webu. Mapy nahlížející na Brno z ptačího pohledu, které používáme při územním plánování, tak zpřístupňujeme i veřejnosti.

Jak se v Brně hospodaří s dešťovou vodou?

Jak se v Brně hospodaří s dešťovou vodou?

5.2.2020

Jak chránit město před přívalovými dešti a suchy zároveň? Jak nám může pomáhat příroda? A kde se modrozelená infrastruktura ještě objeví? Ve videu vám na příkladu tří míst představujeme principy hospodaření s dešťovou vodou v Brně.