Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

Publikováno: 19.3.2019

O jihomoravské části Baltsko-jaderského koridoru přijela se zástupci Brna diskutovat jeho evropská koordinátorka Anne Elisabet Jensen. Po svém jmenování v polovině minulého roku takto postupně objíždí jednotlivé země dopravního koridoru, který spojuje sever Polska s jaderským pobřežím Itálie a Slovinska, aby se seznámila se současným stavem míst zapojených do jeho trasy.

Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

V Brně se zajímala především o klíčové projekty modernizace brněnského železničního uzlu, včetně stavby nového hlavního nádraží, trati z Brna do Přerova a připravovaného prodloužení dálnice D52 z Brna na rakouské hranice.

Se zástupci města a dopravními odborníky Kanceláře architekta města Brna navštívila koordinátorka místa budoucí výstavby nového nádraží a Jižní čtvrti. Společně diskutovali o tom, že stávající brněnský železniční uzel svými technickými parametry a nízkou kapacitou představuje úzké hrdlo koridoru a vyžaduje modernizaci.

Pro silniční část koridoru je důležitým projektem prodloužení dálnice D52 ve směru na Vídeň. V nadcházejícím období totiž bude Evropská unie klást větší důraz na přeshraniční úseky, což se může pozitivně projevit právě při pokračující přípravě této dopravní tepny propojující jih Moravy s Rakouskem. Svou nezastupitelnou roli má v koridoru také úsek dálnice D1, který z jihu obchází město Brno. V minulých letech převážně modernizovaná část se totiž dočká ještě rozšíření o jeden pruh v obou směrech. Tato komunikace, sloužící regionální i mezinárodní dopravě, se tak v příštích letech dočká plánovaného zkapacitnění.

Baltsko-jaderský koridor je pro střední Evropu jedna z nejdůležitějších částí transevropské dopravní sítě (TEN-T) silnic a železnic. Propojuje od severu baltské přístavy v Gdaňsku nebo Štětíně na jih k Jaderskému moři a jeho přístavům Koper, Terst či Benátky. Na své trase prochází industriálními regiony středního a jižního Polska, příhraničím Česka, Slovenska a Rakouska, až se dostává do své jižní části v Itálii a Slovinsku. Klíčové dopravní stavby koridoru obsahují mj. sedmadvacetikilometrový Semmerinský úpatní tunel a Koralmskou dráhu v Rakousku, stejně jako důležité přeshraniční propojení mezi šesti státy, kterými koridor na své pouti kontinentem prochází. Evropskou koordinátorkou celého projektu je od 16. září 2018 Anne Elisabet Jensen.

Další články

Autogramiáda s autory knihy Principy tvorby veřejných prostranství

Autogramiáda s autory knihy Principy tvorby veřejných prostranství

5.12.2019

Kniha pod stromeček každého zájemce o kvalitní veřejná prostranství. Naše Principy nově najdete k zakoupení i v knihkupectví Academia na brněnském náměstí Svobody, kde se v předvánočním shonu můžete zastavit na setkání s autorským týmem.

Komentovaná prohlídka výstavy: Michal Sedláček, architekt

Komentovaná prohlídka výstavy: Michal Sedláček, architekt

29.11.2019

Jak se staví zdánlivě nepostavitelné stavby Franka Gehryho? Liší se práce architekta v různých částech světa? Jakou roli hrál hokej v jeho životě? A proč je na výstavě „bezhlavá“ fotografie i panenka Barbie? Projděte si naši výstavu Nástup do třetí třetiny přímo s městským architektem Michalem Sedláčkem, který představí svou dosavadní kariéru a projekty.

KAM hledá zpracovatele architektonické studie nových lávek na přehradě

KAM hledá zpracovatele architektonické studie nových lávek na přehradě

20.11.2019

Brno zvažuje výstavbu dvou nových lávek nad Brněnskou přehradou, které mají být součástí plánované cyklostezky podél pravého břehu vodní nádrže. Jejich podobu by měli prověřit architekti. Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s OVLHZ MMB vypsala v pondělí 18. 11. 2019 výběrové řízení na zpracovatele architektonické studie „Cyklostezka Svratecká – Lávky“. Zájemci mohou zasílat své nabídky do 9. prosince 2019 do 15 hodin.