O jihomoravské části Baltsko-jaderského koridoru přijela se zástupci Brna diskutovat jeho evropská koordinátorka Anne Elisabet Jensen. Po svém jmenování v polovině minulého roku takto postupně objíždí jednotlivé země dopravního koridoru, který spojuje sever Polska s jaderským pobřežím Itálie a Slovinska, aby se seznámila se současným stavem míst zapojených do jeho trasy.
V Brně se zajímala především o klíčové projekty modernizace brněnského železničního uzlu, včetně stavby nového hlavního nádraží, trati z Brna do Přerova a připravovaného prodloužení dálnice D52 z Brna na rakouské hranice.
Se zástupci města a dopravními odborníky Kanceláře architekta města Brna navštívila koordinátorka místa budoucí výstavby nového nádraží a Jižní čtvrti. Společně diskutovali o tom, že stávající brněnský železniční uzel svými technickými parametry a nízkou kapacitou představuje úzké hrdlo koridoru a vyžaduje modernizaci.

Pro silniční část koridoru je důležitým projektem prodloužení dálnice D52 ve směru na Vídeň. V nadcházejícím období totiž bude Evropská unie klást větší důraz na přeshraniční úseky, což se může pozitivně projevit právě při pokračující přípravě této dopravní tepny propojující jih Moravy s Rakouskem. Svou nezastupitelnou roli má v koridoru také úsek dálnice D1, který z jihu obchází město Brno. V minulých letech převážně modernizovaná část se totiž dočká ještě rozšíření o jeden pruh v obou směrech. Tato komunikace, sloužící regionální i mezinárodní dopravě, se tak v příštích letech dočká plánovaného zkapacitnění.

Baltsko-jaderský koridor je pro střední Evropu jedna z nejdůležitějších částí transevropské dopravní sítě (TEN-T) silnic a železnic. Propojuje od severu baltské přístavy v Gdaňsku nebo Štětíně na jih k Jaderskému moři a jeho přístavům Koper, Terst či Benátky. Na své trase prochází industriálními regiony středního a jižního Polska, příhraničím Česka, Slovenska a Rakouska, až se dostává do své jižní části v Itálii a Slovinsku. Klíčové dopravní stavby koridoru obsahují mj. sedmadvacetikilometrový Semmerinský úpatní tunel a Koralmskou dráhu v Rakousku, stejně jako důležité přeshraniční propojení mezi šesti státy, kterými koridor na své pouti kontinentem prochází. Evropskou koordinátorkou celého projektu je od 16. září 2018 Anne Elisabet Jensen.

Ponava jako nová čtvrť propojující historii místa se zelení, sportem i moderním městským životem? Nabídka ateliéru bauchplan ).(, který ve svém návrhu představil flexibilní plán proměňující dnes zanedbaný kout poblíž centra Brna ve vizi pestrých veřejných prostranství, dostupného bydlení nebo parku spojujícího Lužánky s Planýrkou. Jako nejlepší ho i proto vybrala odborná komise soutěžního dialogu zadávaného a pořádaného Kanceláří architekta města Brna. Tento, i dva konkurenční finální návrhy řešení od ateliérů M2AU a Refuel, si budete moci prohlédnout na výstavě v Galerii architektury Brno. Doprovodí je vítězný model i koncepty soutěžních týmů z předchozích kol workshopu, které představí cestu, jakou se soutěžní dialog ubíral od svého počátku v roce 2024.
S vizí nové atraktivní a zároveň udržitelné městské čtvrti s pestrými a bezpečnými veřejnými prostranstvími, zeleným propojením Lužánek s Planýrkou a příležitostmi pro veřejný sport i rekreaci zvítězil architektonický ateliér bauchplan ).(. Včera byli o rozhodnutí odborné komise soutěžního dialogu zadávaného a pořádaného Kanceláří architekta města Brna informováni brněnští radní. Všechny soutěžní práce budou představeny na výstavě, která se bude konat letos v listopadu.
Až bude hotový tunel pod Vinohrady a provoz z Gajdošovy a Svatoplukovy se přesune na nový úsek velkého městského okruhu, Stará osada bude stát na prahu nové éry. Jaké funkce bude mít? O svoje názory a potřeby se teď lidé můžou podělit v městské anketě na webu damenavas.cz. Anketa bude přístupná do 23. listopadu a pro její vyplnění není nutné mít trvalý pobyt v Brně.