Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

Publikováno: 19.3.2019

O jihomoravské části Baltsko-jaderského koridoru přijela se zástupci Brna diskutovat jeho evropská koordinátorka Anne Elisabet Jensen. Po svém jmenování v polovině minulého roku takto postupně objíždí jednotlivé země dopravního koridoru, který spojuje sever Polska s jaderským pobřežím Itálie a Slovinska, aby se seznámila se současným stavem míst zapojených do jeho trasy.

Koordinátorka Baltsko-jaderské cesty navštívila Brno

V Brně se zajímala především o klíčové projekty modernizace brněnského železničního uzlu, včetně stavby nového hlavního nádraží, trati z Brna do Přerova a připravovaného prodloužení dálnice D52 z Brna na rakouské hranice.

Se zástupci města a dopravními odborníky Kanceláře architekta města Brna navštívila koordinátorka místa budoucí výstavby nového nádraží a Jižní čtvrti. Společně diskutovali o tom, že stávající brněnský železniční uzel svými technickými parametry a nízkou kapacitou představuje úzké hrdlo koridoru a vyžaduje modernizaci.

Pro silniční část koridoru je důležitým projektem prodloužení dálnice D52 ve směru na Vídeň. V nadcházejícím období totiž bude Evropská unie klást větší důraz na přeshraniční úseky, což se může pozitivně projevit právě při pokračující přípravě této dopravní tepny propojující jih Moravy s Rakouskem. Svou nezastupitelnou roli má v koridoru také úsek dálnice D1, který z jihu obchází město Brno. V minulých letech převážně modernizovaná část se totiž dočká ještě rozšíření o jeden pruh v obou směrech. Tato komunikace, sloužící regionální i mezinárodní dopravě, se tak v příštích letech dočká plánovaného zkapacitnění.

Baltsko-jaderský koridor je pro střední Evropu jedna z nejdůležitějších částí transevropské dopravní sítě (TEN-T) silnic a železnic. Propojuje od severu baltské přístavy v Gdaňsku nebo Štětíně na jih k Jaderskému moři a jeho přístavům Koper, Terst či Benátky. Na své trase prochází industriálními regiony středního a jižního Polska, příhraničím Česka, Slovenska a Rakouska, až se dostává do své jižní části v Itálii a Slovinsku. Klíčové dopravní stavby koridoru obsahují mj. sedmadvacetikilometrový Semmerinský úpatní tunel a Koralmskou dráhu v Rakousku, stejně jako důležité přeshraniční propojení mezi šesti státy, kterými koridor na své pouti kontinentem prochází. Evropskou koordinátorkou celého projektu je od 16. září 2018 Anne Elisabet Jensen.

Další články

Aby stromy v ulicích města rostly lépe

Aby stromy v ulicích města rostly lépe

24.4.2025

Nový ambroň na Starobrněnské sázíme podle nejnovějších zahradnických poznatků do speciálního strukturálního/strukturního substrátu s biouhlem. Chceme, aby se tento materiál při současném použití nových technologických postupů objevoval co nejvíce i při dalším vysazování stromů v Brně. Stejně jako zajištění většího prostoru pro kořenový systém stromu a jeho budoucí růst.

Otevři Jarošku

Otevři Jarošku

17.4.2025

Přijďte s námi oslavit novou podobu části třídy Kapitána Jaroše. Tento veřejný prostor získal díky dočasným úpravám klidovou zónu s místy k posezení i ke hře. Akce nabídne pestrý celodenní program, jehož součástí bude například komunitní cyklojízda, ranní jóga, společný brunch, hudební vystoupení, slavnostní přestřižení pásky a panelová diskuze s odborníky.

Kanalizační síť se rozroste na Brněnskou přehradu. Budovat se začne na pravé straně nádrže

Kanalizační síť se rozroste na Brněnskou přehradu. Budovat se začne na pravé straně nádrže

9.4.2025

Brněnská přehrada patří mezi vyhledávané cíle jak Brňanů a Brňanek, tak turistů a turistek, její břehy obklopují chatové osady a místa na trávení volného času se vším vybavením k tomu potřebným. Tato oblast není zcela napojena do kanalizační sítě města. Radní dnes na svém zasedání schválili investiční záměr na odkanalizování pravé strany břehu nádrže.