Městská památková zóna: Třikrát u kulatého stolu k rozsahu, regulacím a možným variantám

Publikováno: 8.3.2021

Město a jeho památková ochrana. Aktuální téma, které hýbe Brnem a proto jsme se mu u kulatého stolu věnovali hned třikrát. Se zástupci města, Ministerstva kultury, odborné veřejnosti i památkářů jsme diskutovali nad rozsahem městské památkové zóny, jejími cíli i možnými regulacemi.

Městská památková zóna: Třikrát u kulatého stolu k rozsahu, regulacím a možným variantám

Z prvního kulatého stolu se můžete dozvědět více o historii přípravy městské památkové zóny i související kauze pozdního zápisu do původního seznamu nemovitých kulturních památek. Následná debata přinesla následující závěry. Všichni účastníci souhlasili, že ochrana hodnot v území je potřeba, liší se ale náhled na způsob provedení. Středovým názorem je zřízení památkové zóny tak, aby chránila urbánní strukturu, charakter území, parcelace, výškové zónování apod. Další dvě skupiny se liší v míře ochrany. Zastánci přísnější varianty by chtěli do ochrany zahrnout i objekty, což by pomohlo chránit pozdně zapsané objekty. Třetí přístup preferuje ochranu prostřednictvím regulačních plánů.

Druhý kulatý stůl přinesl aktualizaci v problematice pozdních zápisů památek – že v Brně přišlo o památkovou ochranu přes třináct set budov potvrdil v mezidobí i Nejvyšší správní soud. Do diskuze se tentokrát připojila mimo jiné také primátorka Markéta Vaňková a zaměřený byl na názor hlasů z odborné praxe – brněnských architektů.

Třetí setkání nad tématem městské památkové zóny bylo zaměřeno především na představení stanoviska Ministerstva kultury a nového návrhu města Brna. V závěru došlo k dohodě, že jednání o rozsahu a regulativech městské památkové zóny bude pokračovat. Ministerstvo kultury v tomto jednání zastupuje Národní památkový ústav, město Brno Odbor památkové péče, Odbor územního plánování a rozvoje a Kancelář architekta města Brna. Výsledkem jednání bude aktualizovaný návrh městské památkové zóny, který bude předložen Ministerstvu kultury.

Další články

Osm architektonických týmů chce proměnit náměstí Míru, z jejich návrhů teď odborná porota vybere ten vítězný

Osm architektonických týmů chce proměnit náměstí Míru, z jejich návrhů teď odborná porota vybere ten vítězný

20.4.2021

Kdo navrhl nejlepší řešení proměny náměstí Míru? To na konci tohoto týdne rozhodnou členové odborné poroty. Vybírat budou z osmi návrhů, které přišly do otevřené urbanisticko-architektonické soutěže organizované kanceláří městského architekta. Soutěžící měli za úkol navrhnout úpravu náměstí Míru včetně dopravního řešení, vstupu do parku Kraví hora a podoby nového polyfunkčního domu v prostoru přilehlého areálu Lerchova. Všechny návrhy, včetně těch vítězných, představíme po schválení výsledků soutěže vedením města. Na červen připravujeme také výstavu.

Široký bulvár, byty až pro patnáct tisíc lidí, zelené vnitrobloky i střechy. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

Široký bulvár, byty až pro patnáct tisíc lidí, zelené vnitrobloky i střechy. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

15.4.2021

Důležitý krok pro rozvoj jižní části Brna, tím je dokončení územní studie nové čtvrti Trnitá. Studie určuje hlavní principy, podle kterých se území o velikosti zhruba 140 hektarů v těsné blízkosti historického jádra města bude v příštích letech rozvíjet. Je to zásadní dokument pro plánovanou výstavbu, ale také pro podobu veřejných prostranství nebo parků. Její aktualizaci zpracovala kancelář městského architekta, která se dlouhodobě věnuje koordinaci záměrů města a investorů v území.

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

9.4.2021

Čím se může inspirovat Brno při plánování podzemní dráhy? Má navazovat na síť železnic, tramvají, nebo půjde o metro? Kolik bude potřeba zastávek? A je na to Brno dost velké? Nejen na tyto otázky hledal odpovědi online seminář pořádaný Kanceláří architekta města Brna ve čtvrtek 25. března. K pětici přednášejících se přes aplikaci Teams připojila téměř stovka posluchačů. Spolupořadatelem akce byl Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.