Nový most pomůže jako elegantní spojení obou břehů řeky Svitavy hned dvakrát. Umožní další rozvoj lokality a zároveň se stane impulzem k proměně nábřeží s připravovaným poříčním parkem, který překlene. Podle autorů z architektonické kanceláře William Matthews Associates místo nabídne přírodní alternativu urbanizované krajiny a umožní jinak městem svázané řece si trochu oddechnout.
Návrh se snaží maximálně respektovat kulturní a přírodní priority místa, zároveň má být i zodpovědně hospodárný a udržitelný. Most, přibližně 30 metrů široký a 85 metrů dlouhý, bude připraven na příchod stoleté povodně. Celý projekt je tak nutné sladit s výstavbou XXI. a XXII. etapy brněnské ochrany před velkou vodou, které mají vzniknout do roku 2025 a spolu s plánovaným mostem jde o nutné podmínky proměny Zbrojovky v novou městskou čtvrť.
Most umožní přes Svitavu projet ve dvou pruzích veřejné hromadné dopravě a další dva nabídne řidičům automobilů. Na obou stranách přibydou samostatné oddělené cyklostezky i prostor pro pohyb pěších. Náklady projektu jsou odhadovány na více než 220 milionů korun.
„V Brně se desítky let nepostavil nový most, je proto skvělé, že na jeho podobu byla vypsána architektonická soutěž. Oceňuji možnost výběru mezi sedmi velmi rozdílnými návrhy, kdy každý z týmů přistupoval k zadání úplně jinak,“ vyzdvihuje městský architekt Michal Sedláček. A jako člen odborné poroty doplňuje: „Při svém hodnocení jsme ocenili především štíhlou ocelovou konstrukci mostu a velkorysý povodňový park, rozšiřující nábřeží řeky do obou stran. Řešení je jednoduché, prostorově velkorysé, flexibilní, dostatečně prostupné pro různé druhy pohybu návštěvníků i velkým potenciálem plnit funkci biokoridoru.“
Historicky lokalitu ovládal průmysl, jedna strana řeky patřila výrobě v brněnské Zbrojovce, ta druhá Motorárně Zetoru. Potenciál proměny nábřeží je proto pro město i jeho obyvatele velký – místo zanedbaných brownfieldů přibydou nové byty, kanceláře, služby i nová zeleň. Díky dlouhodobé spolupráci soukromého a veřejného sektoru navíc investoři pokryjí také část nákladů na veřejnou infrastrukturu.
Proměnu celé lokality i stabilizaci trasy budoucího mostu umožnila také aktualizace stávajícího územního plánu. Nad řekou se propojí vznikající ulice Nová Dukelská ze směru od Tomkova náměstí a Nová Šámalova od Zábrdovické ulice. Cílem bylo zajistit také co nejmenší zásah do hodnotných budov areálu Briessovy sladovny.
Vítězný ateliér stojí za oceňovanými projekty, jako je pěší most Tintagel Castle v severním Cornwallu nebo Canada Square Pavilion v londýnské čtvrti Canary Wharf. Podílí se také na projektu britské vysokorychlostní železnice na nádraží Euston.
Urbanisticko-architektonicko-konstrukční jednofázová otevřená projektová soutěž o návrh
1. cena: William Matthews Associates Limited
Autor: William Matthews, Ing. arch. Petr Šuma, David Walker, Julia Karasinska, Edmund Metters, John Adamek
Spolupracovník: Buro Happold GmbH, Ing. Štěpánka Šmídová, Ing. Ondřej Zenkl
2. cena: P.P. Architects – PRIS
3. cena: re:architekti studio s.r.o., Bridge Structures s.r.o.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře –…
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do…
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na…
Nová hala pro dráhové cyklisty a atlety vznikne vedle plaveckého komplexu za Lužánkami. Spojení obou…
Zahajujeme historicky první soutěžní dialog pro město Brno! Cílem je získat návrh nejvhodnějšího urbanisticko-architektonického uspořádání…
Přijměte naše pozvání na výstavu všech nominovaných děl České ceny za architekturu 2024. Koná se…