„Složení nezávislé části poroty jsme volili tak, aby byla zaručena prestiž velké mezinárodní architektonické soutěže. Proto jsme vyzvali významné česky nebo slovensky hovořící osobnosti na poli architektury, které žijí a působí v zahraničí nebo mimo Brno a mají zkušenosti s projekty velkého měřítka ať už v České republice, nebo zahraničí. Bylo také zásadní, aby znaly prostředí architektonických soutěží v Česku, především specifika soutěžních podmínek. Jedinou zástupkyní brněnské architektonické scény je Zdeňka Vydrová. Oslovili jsme i další brněnské osobnosti, ty ale projevily zájem se soutěže samy aktivně zúčastnit,“ vysvětlil ředitel KAM Michal Sedláček.
Předmětem soutěže je návrh nového hlavního nádraží města Brna včetně zastřešení a podoby nástupišť, návrhu dispozic vnitřních prostor, umístění hlavní výpravní haly, podoby fasád drážních objektů, vzhledu drážního tělesa a návrhu mostních konstrukcí. Návrh zahrnuje i kompletní řešení přednádražního a zanádražního veřejného prostoru.
Součástí návrhu je také nalezení optimální polohy a podoby autobusového nádraží, přestupního terminálu MHD, odstavných parkovišť, stanovišť taxi služby a úschovny kol. Návrh musí zohlednit jak jejich napojení na městskou dopravní síť, tak i jejich vzájemné vazby zejména s ohledem na kvalitu pěších přesunů a pěšího prostupu drážním tělesem a v neposlední řadě vazby na urbanistickou strukturu nové jižní čtvrti. To vše v podrobnosti urbanisticko-dopravní-architektonické studie.
Zpracováním soutěže o návrh nového hlavního nádraží pověřil město Brno v lednu 2019 Řídící výbor Železničního uzlu Brno. Společnými zadavateli soutěže je město Brno a státní organizace Správa železnic (dříve SŽDC). Organizací soutěže byla pověřena Kancelář architekta města Brna.
„Chceme, aby nové brněnské nádraží bylo jedním z nejlepších ve střední Evropě, aby vyhovělo vysokým technickým nárokům a zároveň to byla krásná a nadčasová stavba, která zapadne do urbanistické struktury města,“ doplnil Michal Sedláček.
Jednou z podmínek pro zahájení soutěžního procesu je jmenování soutěžní poroty. Ta je složena z tzv. závislé (5 členů) a nezávislé (6 členů) části. Složení nezávislé části poroty navrhla KAM. 3 řádné členy a 2 náhradníky do závislé části poroty nominovala, respektive jmenovala Správa železnic. Další 2 řádné členy a 3 náhradníky, z toho 2 náhradníky z řad KAM, jmenovala do závislé části poroty Rada města Brna.
Závislá část poroty:
– Ing. Ladislav Kubíček, zástupce Státního fondu dopravní infrastruktury
– Ing. Luděk Minář, zástupce Ministerstva dopravy ČR
– Ing. Mojmír Nejezchleb, zástupce Správy železnic
– JUDr. Markéta Vaňková, zástupkyně statutárního města Brna
– JUDr. Bohumil Šimek, zástupce Jihomoravského kraje
– Ing. Luboš Knížek jako náhradník, zástupce Ministerstva dopravy ČR
– Ing. Pavel Paidar jako náhradník, zástupce Správy železnic
– RNDr. Filip Chvátal, Ph.D., jako náhradník, zástupce statutárního města Brna
– doc. Ing. arch. Michal Sedláček jako náhradník, zástupce KAM
– Ing. Martin Všetečka, Ph.D., jako náhradník, zástupce KAM
Nezávislá část poroty:
– prof. Ing. arch. Eva Jiřičná, CBE (Velká Británie)
– Peter Gero (Německo)
– Igor Marko, MA ARCH ARB (Velká Británie)
– Ing. arch. Zdeňka Vydrová (ČR)
– prof. Ing. arch. Jan Jehlík (ČR)
– doc. Ing. arch. Petr Hlaváček (ČR)
– Ing. Vladimír Sitta jako náhradník (ČR, Austrálie)
– doc. Ing. arch. Jakub Cigler jako náhradník (ČR)
– doc. Ing. arch. Irena Fialová jako náhradnice (ČR)
– Ing. arch. Štěpán Valouch jako náhradník (ČR)
Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou…
Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park.…
Klíčový strategický dokument určující směřování rozvoje města – nový Územní plán města Brna (NÚP) –…
Prostor před obchodním centrem na ulici Petra Křivky by se konečně mohl stát skutečným srdcem…
Procházkou nás provedl architekt Jan Machát z VISUALOVE, který je spoluautor multimediální expozice, interaktivních instalací…