Průzkum parkovišť u jihomoravských nádraží pomůže s územním plánem

Publikováno: 22.2.2019

Na více než 1130 parkovacích místech můžou řidiči zaparkovat v okolí dvanácti jihomoravských nádraží. Takový je výsledek průzkumu organizovaného dopravními specialisty Kanceláře architekta města Brna (KAM).

Průzkum parkovišť u jihomoravských nádraží pomůže s územním plánem

Na přelomu listopadu a prosince minulého roku se zaměřili na kapacitu a obsazenost parkovišť typu Park and Ride (P+R) v okolí vybraných železničních stanic a nádraží u tratí spojujících Brno s Břeclaví, Českou Třebovou a Tišnovem. Do průzkumu se zapojili také sami řidiči. Výsledky tým městského architekta využije například při práci na novém územním plánu.

Blansko

„Z průzkumu vyplývá že na většině stanic je kapacita parkovišť nedostatečná. Kromě stanic v Adamově a Čebíně, byla na všech železničních stanicích obsazenost větší jak 80 %. Na pěti z nich – v Tišnově, Šakvicích, Bílovicích nad Svitavou, Skalici nad Svitavou a Blansku – dokonce přesáhla hodnotu 90 %,“ řekl vedoucí dopravního oddělení KAM Martin Všetečka. Liší se také kapacita a kvalita parkovišť. Největší je nové parkoviště v Blansku, kde mohou řidiči počítat s 274 parkovacími místy. Naopak jinde parkují na nezpevněných plochách kolem nádraží.

Letovice

Pro průzkum byly vybrány ty železniční stanice a zastávky, které parkoviště P+R mají, existuje zde dobré vlakové spojení mezi Brnem a v době sběru dat nebyly omezené výlukou. Tratě přes Střelice na Jihlavu a Moravské Bránice budou právě kvůli výlukovému provozu do průzkumu doplněny až v příštích měsících.

Podivín

„Získaná data teď bude naše kancelář dále využívat. Doplní například dopravní model, který prověřuje zatížení dopravní sítě navržené pro nový územní plán,“ dodal ředitel KAM Michal Sedláček.

Skalice nad Svitavou

Dopravní oddělení KAM takto průběžně sleduje vývoj ve všech druzích dopravy, a to i pro cesty přesahující hranice města Brna. Právě záchytná parkoviště u železničních stanic jsou jednou z možností, která může odlehčit přetíženým komunikacím na příjezdu do města i ve městě samotném.

Šakvice

S lepším pochopením dopravního chování pomohl také dotazník, který mohli vyplnit řidiči parkující u vybraných nádraží v době průzkumu. Celkem 983 vozidel tak obdrželo letáček s otázkami. Z jednašedesáti těch, které se vrátily vyplněné, vyplývá, že přes 90 % parkujících využívá tento způsob dopravy pro cestování za prací. Z výsledků dotazníku také vyplývá, že zapojení řidiči parkují u nádraží denně nebo téměř denně. Nejčastěji k tomu respondenty motivuje problém s parkováním v cíli. Řidiči odkazovali také na cenu parkování v Brně nebo rezidentní parkování v centru města.

Kompletní průzkum naleznete zde.

Zaječí

 

 

Další články

Procházka: Za Wiesnerem do rozhlasu

Procházka: Za Wiesnerem do rozhlasu

6.6.2023

Nahlédněte s námi do jednoho z prvních moravských příkladů funkcionalismu. Červnová procházka za architekturou povede do budovy od Ernsta Wiesnera původně určené pro Union banku a od roku 1950 využívané Československým rozhlasem. Zaměříme se na výsledky nedávné kompletní rekonstrukce podle návrhu architektů z brněnského ateliéru Tišnovka pod vedením Miloše Klementa. Čekat nás budou také ikonické části budovy, jako je elegantní schodiště nebo terasa s unikátním výhledem na Brno.

Kulatý stůl: Brněnské stavební předpisy

Kulatý stůl: Brněnské stavební předpisy

30.5.2023

Základní principy, cíle a témata Brněnských stavebních předpisů? Pro odbornou veřejnost připravujeme na 14. června setkání u kulatého stolu, jehož součástí bude také prostor pro diskusi a podněty.

Nový impulz pro hospodaření s dešťovou vodou v Brně, zastupitelé schválili finance na přípravu konkrétních projektů

Nový impulz pro hospodaření s dešťovou vodou v Brně, zastupitelé schválili finance na přípravu konkrétních projektů

25.5.2023

Ochrana Brňanů před přívalovými dešti, zlepšení stavu podzemních vod i mikroklimatu, ale také zvýšení odolnosti města vůči změnám klimatu. Nejen to mají přinést pilotní projekty zaměřené na hospodaření se srážkovými vodami v sedmi městských částech. Na základě již hotové studie proveditelnosti budou vypracovány projektové dokumentace pro realizaci konkrétních opatření. Brněnští zastupitelé na to odsouhlasili zajištění potřebných financí z rozpočtu města. Nositelem projektu je Kancelář architekta města Brna (KAM).