Průzkum parkovišť u jihomoravských nádraží pomůže s územním plánem

Publikováno: 22.2.2019

Na více než 1130 parkovacích místech můžou řidiči zaparkovat v okolí dvanácti jihomoravských nádraží. Takový je výsledek průzkumu organizovaného dopravními specialisty Kanceláře architekta města Brna (KAM).

Průzkum parkovišť u jihomoravských nádraží pomůže s územním plánem

Na přelomu listopadu a prosince minulého roku se zaměřili na kapacitu a obsazenost parkovišť typu Park and Ride (P+R) v okolí vybraných železničních stanic a nádraží u tratí spojujících Brno s Břeclaví, Českou Třebovou a Tišnovem. Do průzkumu se zapojili také sami řidiči. Výsledky tým městského architekta využije například při práci na novém územním plánu.

Blansko

„Z průzkumu vyplývá že na většině stanic je kapacita parkovišť nedostatečná. Kromě stanic v Adamově a Čebíně, byla na všech železničních stanicích obsazenost větší jak 80 %. Na pěti z nich – v Tišnově, Šakvicích, Bílovicích nad Svitavou, Skalici nad Svitavou a Blansku – dokonce přesáhla hodnotu 90 %,“ řekl vedoucí dopravního oddělení KAM Martin Všetečka. Liší se také kapacita a kvalita parkovišť. Největší je nové parkoviště v Blansku, kde mohou řidiči počítat s 274 parkovacími místy. Naopak jinde parkují na nezpevněných plochách kolem nádraží.

Letovice

Pro průzkum byly vybrány ty železniční stanice a zastávky, které parkoviště P+R mají, existuje zde dobré vlakové spojení mezi Brnem a v době sběru dat nebyly omezené výlukou. Tratě přes Střelice na Jihlavu a Moravské Bránice budou právě kvůli výlukovému provozu do průzkumu doplněny až v příštích měsících.

Podivín

„Získaná data teď bude naše kancelář dále využívat. Doplní například dopravní model, který prověřuje zatížení dopravní sítě navržené pro nový územní plán,“ dodal ředitel KAM Michal Sedláček.

Skalice nad Svitavou

Dopravní oddělení KAM takto průběžně sleduje vývoj ve všech druzích dopravy, a to i pro cesty přesahující hranice města Brna. Právě záchytná parkoviště u železničních stanic jsou jednou z možností, která může odlehčit přetíženým komunikacím na příjezdu do města i ve městě samotném.

Šakvice

S lepším pochopením dopravního chování pomohl také dotazník, který mohli vyplnit řidiči parkující u vybraných nádraží v době průzkumu. Celkem 983 vozidel tak obdrželo letáček s otázkami. Z jednašedesáti těch, které se vrátily vyplněné, vyplývá, že přes 90 % parkujících využívá tento způsob dopravy pro cestování za prací. Z výsledků dotazníku také vyplývá, že zapojení řidiči parkují u nádraží denně nebo téměř denně. Nejčastěji k tomu respondenty motivuje problém s parkováním v cíli. Řidiči odkazovali také na cenu parkování v Brně nebo rezidentní parkování v centru města.

Kompletní průzkum naleznete zde.

Zaječí

 

 

Další články

99 dní aneb V hlavní roli nový územní plán

99 dní aneb V hlavní roli nový územní plán

9.7.2020

Celkem devětadevadesát dní měli Brňané na seznámení se s návrhem nového územního plánu a jeho připomínkování. Za tu dobu jsme v KAM zodpověděli přes tisíc dotazů veřejnosti, rozdali dva tisíce tištěných průvodců a třikrát prezentovali návrh v živém vysílání, zorganizovali jsme čtyři velká setkání Plán jede k vám a navštívili zastupitelstva deseti městských částí, prezentovali jsme návrh starostům, odborům magistrátu i zastupitelským klubům, odborné veřejnosti i dalším zájmovým skupinám. Maraton zakončila dvě veřejná projednání na brněnském výstavišti. Oddych nás ale nečeká. Máme necelý rok na vypořádání všech připomínek a námitek do dalšího veřejného projednání v květnu 2021.

Bílý dům: Bourat, či nebourat? Oč tu běží?

Bílý dům: Bourat, či nebourat? Oč tu běží?

8.7.2020

V souvislosti s tématem budoucnosti Bílého domu v Brně chceme uvést na pravou míru, že úkolem KAM není posuzovat architektonickou kvalitu ani historickou hodnotu konkrétních staveb ve městě, stejně tak ani jejich technický stav nebo ekonomickou stránku. Nemáme kulatá razítka, nejsme úředníci města a stavebních úřadů, památkáři ani historici architektury. Stejně jako pražský Institut plánování a rozvoje jsme odborná koncepční kancelář města.

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

25.6.2020

Nová čtvrť Trnitá, bývalá Zbrojovka i chytrá čtvrť Špitálka. Nový územní plán určí celkem devět hlavních rozvojových oblastí, na které se chce město v příštích letech zaměřit. Cílem je nově vymezit větší rozsah ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času a pomoci s přestavbou bývalých průmyslových areálů, tedy tzv. brownfieldů, ve vnitřním i širším centru města.