Hlavním cílem bylo dopracovat dopravní stavbu X43 urbanisticky a najít řešení, které bude mít nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Výsledkem jsou tři různá řešení, která poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace. Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Výstupy odevzdali architekti začátkem června a jejich součástí bude také model trasy přes Kníničky a Bystrc. Řešení všech tří studií si můžete prohlédnout zde.
Cílem studií je prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou část Brno-Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila kancelář městského architekta.
Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie pro Brno a okolí, která prověřovala optimální podobu dopravního uspořádání. Ta je podkladem pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje neboli krajského „územního plánu“, která má být vydána na podzim letošního roku. Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí zpracovávaných studií.
Cílem je vytvořit co možná nejpřívětivější řešení pro obyvatele dotčených městských částí, se kterým je pak budeme chtít na podzim seznámit. Výstupy studií teď předáme vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska. Město využije jak výstupy, tak stanoviska pro přípravu zadání studie, která bude podkladem pro nový územní plán, případně změnu územního plánu.
Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku Svratku.
Každý tým přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské přehradě.
Na srpen plánujeme výstavu všech návrhů v brněnském Urban centru vedle Staré radnice, na podzim přijedeme spolu se zástupci města návrhy představit a diskutovat o nich také za obyvateli městských částí.
Zajímají vás podrobnosti jednotlivých územních studií? Projděte si jejich řešení zde.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře –…
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do…
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na…
Nová hala pro dráhové cyklisty a atlety vznikne vedle plaveckého komplexu za Lužánkami. Spojení obou…
Zahajujeme historicky první soutěžní dialog pro město Brno! Cílem je získat návrh nejvhodnějšího urbanisticko-architektonického uspořádání…
Přijměte naše pozvání na výstavu všech nominovaných děl České ceny za architekturu 2024. Koná se…