Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Publikováno: 18.6.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Hlavním cílem bylo dopracovat dopravní stavbu X43 urbanisticky a najít řešení, které bude mít nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Výsledkem jsou tři různá řešení, která poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace. Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Výstupy odevzdali architekti začátkem června a jejich součástí bude také model trasy přes Kníničky a Bystrc. Řešení všech tří studií si můžete prohlédnout zde.

Cílem studií je prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou část Brno-Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila kancelář městského architekta.

Spojovací park, vizualizace: knesl kynčl architekti

Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie pro Brno a okolí, která prověřovala optimální podobu dopravního uspořádání. Ta je podkladem pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje neboli krajského „územního plánu“, která má být vydána na podzim letošního roku. Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí zpracovávaných studií.

Cílem je vytvořit co možná nejpřívětivější řešení pro obyvatele dotčených městských částí, se kterým je pak budeme chtít na podzim seznámit. Výstupy studií teď předáme vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska. Město využije jak výstupy, tak stanoviska pro přípravu zadání studie, která bude podkladem pro nový územní plán, případně změnu územního plánu.

Terminál Přístavní, vizualizace: Pavel Jura

Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku Svratku.

Každý tým přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské přehradě.

Přístaviště na brněnské přehradě, vizualizace: Pelčák a HBH

Na srpen plánujeme výstavu všech návrhů v brněnském Urban centru vedle Staré radnice, na podzim přijedeme spolu se zástupci města návrhy představit a diskutovat o nich také za obyvateli městských částí.

Zajímají vás podrobnosti jednotlivých územních studií? Projděte si jejich řešení zde.

Další články

Kámen z Vysočiny i Jeseníků. Vybíráme novou dlažbu pro Českou a okolní ulice

Kámen z Vysočiny i Jeseníků. Vybíráme novou dlažbu pro Českou a okolní ulice

21.1.2021

Kvalitní, funkční a trvanlivá kamenná dlažba v ulicích Česká, Solniční a Veselá. A zároveň proměna náměstíčka v místě setkání všech tří ulic do podoby pohodlného a atraktivního veřejného prostoru pro všechny Brňany. Takové jsou hlavní cíle koordinace několika stavebních akcí, na které pracuje naše kancelář. Po zpracování koordinační studie jsme letošní rok zahájili výběrem jednotlivých druhů kamenných dlaždic, které budou součástí zdejších povrchů. Řešení České i jejího okolí tak bude odpovídat významu ulice, vytvoří nová pobytová místa a naváže na už proměněné části historického jádra města. Stavební akce jsou rozděleny do tří etap a potrvají několik let.

Připravujeme zadání soutěže na budoucí podobu hlavního vstupu Ústředního hřbitova

Připravujeme zadání soutěže na budoucí podobu hlavního vstupu Ústředního hřbitova

20.1.2021

Proměna širšího areálu hlavního vchodu Ústředního hřbitova u ulice Vídeňská je hlavním cílem architektonicko-urbanistické soutěže. Její přípravou dnes byla na zasedání Rady města Brna pověřena naše kancelář, následovat bude práce na podmínkách soutěže. Samotné vyhlášení je směřováno na polovinu dubna letošního roku. Kromě vchodu a blízkých zastávek MHD se týmy architektů a urbanistů ve svých návrzích zaměří také na výstavbu provozních budov, objekt květinářství nebo kamenický obchod.

Čerstvá data o Brně. KAM připravila podrobnou analýzu města

Čerstvá data o Brně. KAM připravila podrobnou analýzu města

12.1.2021

Zajímá vás průměrný věk obyvatel Brna? Kolik lidí bydlí na sídlištích a jaké jsou nejčastější typy zástavby? Jak se za poslední roky vyvíjely ceny bytů a pozemků? Jak velké jsou kapacity nemocnic? Tato a další data o Brně za uplynulé čtyři roky najdete v aktualizaci územně analytických podkladů, kterou zpracoval náš tým. Jedná se o obsáhlý souhrn dat, který slouží jako zdroj informací pro přípravu územního plánu, územních studí nebo třeba rozhodování o stavebních záměrech. Koncem loňského roku dokument projednala Rada města Brna. Od ledna je dostupný na webových stránkách města.