Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.
Hlavním cílem bylo dopracovat dopravní stavbu X43 urbanisticky a najít řešení, které bude mít nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Výsledkem jsou tři různá řešení, která poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace. Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Výstupy odevzdali architekti začátkem června a jejich součástí bude také model trasy přes Kníničky a Bystrc. Řešení všech tří studií si můžete prohlédnout zde.
Cílem studií je prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou část Brno-Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila kancelář městského architekta.
Spojovací park, vizualizace: knesl kynčl architekti
Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie pro Brno a okolí, která prověřovala optimální podobu dopravního uspořádání. Ta je podkladem pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje neboli krajského „územního plánu“, která má být vydána na podzim letošního roku. Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí zpracovávaných studií.
Cílem je vytvořit co možná nejpřívětivější řešení pro obyvatele dotčených městských částí, se kterým je pak budeme chtít na podzim seznámit. Výstupy studií teď předáme vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska. Město využije jak výstupy, tak stanoviska pro přípravu zadání studie, která bude podkladem pro nový územní plán, případně změnu územního plánu.
Terminál Přístavní, vizualizace: Pavel Jura
Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku Svratku.
Každý tým přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské přehradě.
Přístaviště na brněnské přehradě, vizualizace: Pelčák a HBH
Na srpen plánujeme výstavu všech návrhů v brněnském Urban centru vedle Staré radnice, na podzim přijedeme spolu se zástupci města návrhy představit a diskutovat o nich také za obyvateli městských částí.
Zajímají vás podrobnosti jednotlivých územních studií? Projděte si jejich řešení zde.
Základní principy, cíle a témata Brněnských stavebních předpisů? Pro odbornou veřejnost připravujeme na 14. června setkání u kulatého stolu, jehož součástí bude také prostor pro diskusi a podněty.
Ochrana Brňanů před přívalovými dešti, zlepšení stavu podzemních vod i mikroklimatu, ale také zvýšení odolnosti města vůči změnám klimatu. Nejen to mají přinést pilotní projekty zaměřené na hospodaření se srážkovými vodami v sedmi městských částech. Na základě již hotové studie proveditelnosti budou vypracovány projektové dokumentace pro realizaci konkrétních opatření. Brněnští zastupitelé na to odsouhlasili zajištění potřebných financí z rozpočtu města. Nositelem projektu je Kancelář architekta města Brna (KAM).
Na základě pokynů od Zastupitelstva města Brna z června 2022 aktuálně dochází k opakovanému procházení připomínek městských částí. Diskutovány jsou také další aktuální informace z předmětných území. V tuto chvíli proběhlo jednání se sedmi z nich, dalších 22 je naplánováno.