Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Publikováno: 18.6.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Hlavním cílem bylo dopracovat dopravní stavbu X43 urbanisticky a najít řešení, které bude mít nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Výsledkem jsou tři různá řešení, která poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace. Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Výstupy odevzdali architekti začátkem června a jejich součástí bude také model trasy přes Kníničky a Bystrc. Řešení všech tří studií si můžete prohlédnout zde.

Cílem studií je prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou část Brno-Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila kancelář městského architekta.

Spojovací park, vizualizace: knesl kynčl architekti

Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie pro Brno a okolí, která prověřovala optimální podobu dopravního uspořádání. Ta je podkladem pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje neboli krajského „územního plánu“, která má být vydána na podzim letošního roku. Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí zpracovávaných studií.

Cílem je vytvořit co možná nejpřívětivější řešení pro obyvatele dotčených městských částí, se kterým je pak budeme chtít na podzim seznámit. Výstupy studií teď předáme vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska. Město využije jak výstupy, tak stanoviska pro přípravu zadání studie, která bude podkladem pro nový územní plán, případně změnu územního plánu.

Terminál Přístavní, vizualizace: Pavel Jura

Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku Svratku.

Každý tým přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské přehradě.

Přístaviště na brněnské přehradě, vizualizace: Pelčák a HBH

Na srpen plánujeme výstavu všech návrhů v brněnském Urban centru vedle Staré radnice, na podzim přijedeme spolu se zástupci města návrhy představit a diskutovat o nich také za obyvateli městských částí.

Zajímají vás podrobnosti jednotlivých územních studií? Projděte si jejich řešení zde.

Další články

Procházka: Hala s cenou za architekturu

Procházka: Hala s cenou za architekturu

20.5.2022

Na začátku června společně znovu vyrazíme na procházku s městským architektem, tentokrát netradičně za hranice Brna. Čeká nás totiž návštěva Městské haly Modřice, stavby oceněné Českou cenou za architekturu 2021. Halou, která slouží sportu i kultuře, nás provede Vojtěch Sosna, spoluautor návrhu z ateliéru bod architekti. Začneme ve vstupní hale krátkou prezentací, prohlédneme si vše od šaten přes tělocvičnu a bazénu po ubytování i restauraci a návštěvu zakončíme na venkovních sportovištích.

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

18.5.2022

Spojení parkové a přírodní části, místa pro lidi i pro přírodu. Takový přístup zvolil vítězný tým krajinářského architekta Radka Prokeše. V příštích letech začne podle jejich soutěžního návrhu vznikat první etapa nového parku v lokalitě Černovické pískovny. Odborná porota jej vybrala na konci dubna, s výsledky se dnes na svém zasedání seznámili brněnští radní. Všechny návrhy námi organizované urbanisticko-krajinářské soutěže budou vystaveny od poloviny června v brněnském Urban centru.

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

13.5.2022

Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.