Třída Kapitána Jaroše

Velkoryse založená ulice s výstavnými budovami z 19. století propojuje parky Koliště a Lužánky. Promenáda pod lipovou alejí se bohužel v průběhu posledních desetiletí stala jedním velkým parkovištěm a hrozilo další zhoršení stavu. Na městský projekt cyklostezky alejí jsme proto navázali vypracováním studie s cílem ukázat, že i dopravní řešení může působit kultivovaně, když respektuje hodnoty vybudované našimi předky a navazuje na ně. Zároveň chceme zachovat charakter ulice se vzrostlou alejí a vylepšit stanovištní podmínky stromů. Před rekonstrukcí celé ulice ještě dochází k dočasným úpravám v úseku přiléhajícím k ulici Milady Horákové, které jsou průběžně hodnoceny a zohledněny v navazujících fázích projektu.

Aktuálně: Oživení Jarošky

V úseku třídy Kapitána Jaroše přiléhajícím k ulici Milady Horákové došlo k prvním dočasným změnám. Od začátku května je pro vás otevřeno nově upravené veřejné prostranství. Přibyl nový prostor pro odpočinek, volnočasové aktivy a občerstvení. Je zde možné pořádat trhy, společenské nebo kulturní akce. Projekt jsme pojali jako zkoušku tzv. taktického urbanismu. S pomocí zmíněných úprav ověřujeme, jak je prostor skutečně používán. Během následujících tří let tak chceme získat hlubší porozumění lokalitě, změny průběžně vyhodnocovat a teprve poté se získanými znalostmi připravit finální rekonstrukci celé ulice. Cílem je získat podobu šitou na míru potřebám lidí.

Projekt „Oživení Jarošky“ připravila naše kancelář na námět vedení města a v koordinaci s městskou částí Brno-střed.

Stromořadí

V celém projektu nejde pouze o úpravu veřejného prostoru, ale také o podporu zdejšího stromořadí a péči o něj. Vzrostlé lípy jsou pro charakter ulice naprosto zásadní, a i nově přidané pobytové prvky – například dřevěná mola – byly navrženy k ochraně stromů před zhutněním půdy a tak, aby zároveň neomezovaly přístup srážkové vody ke kořenům. V místech, kde není možné vysadit zeleň do půdy, jsou umístěny květníky s keři a trvalkami. To prostor mezi stromy ještě více zpříjemňuje a esteticky doplňuje.

Pěší zóna a parkování

Nová pěší zóna platí v přibližně 35 metrů dlouhém úseku, kde třída Kpt. Jaroše ústí do ulice Milady Horákové. Toto místo bylo zvoleno pro jeho návaznost na parky na Kolišti a Moravském náměstí jako pokračování kvalitních městských prostranství.

Vozidla dopravní obsluhy mají vjezd povolen a zůstalo také 5 vyhrazených stání v režimu zóny B pro obsluhu daného území. Rovněž vjezdy na pozemky nejsou omezeny. Došlo k úbytku 30 parkovacích míst, tj. pouhých 7 % z celkové kapacity třídy Kapitána Jaroše. Úbytek parkovacích míst by měl být podle průzkumu vytíženosti během pracovních dní i víkendů kompenzován dostupnými kapacitami na této ulici i v okolí.

Zapojení veřejnosti a zdejších podniků

Od počátku je projekt projednáván s místními podnikateli, kteří jsou aktivně zapojeni do jeho realizace. Od jara 2024 prováděla naše kancelář pravidelný monitoring zaměřený na pohyb i chování lidí po celé délce ulice. Tento monitoring a sběr dat bude pokračovat i nadále, aby mohly být dopady změn průběžně vyhodnocovány. V roce 2024 byl uskutečněn průzkum názorů rezidentů a kolemjdoucích na budoucí podobu třídy Kpt. Jaroše. Plánujeme setkání s veřejností a participace – projekt dočasných úprav má sloužit jako podklad pro kompletní rekonstrukci ulice, získání další zpětné vazby je proto klíčové. Po celou dobu trvání projektu je zajištěna péče o stávající alej, pravidelný úklid a dodržování nočního klidu.

Obarvi Jarošku

Zapojit se několika tahy štětce do oživení ulice! Chceme, ať je proměna veřejného prostranství otevřená i vám – abyste ji mohli tvořit s námi. Jednou z prvních příležitostí potkat se přímo na místě tak bylo 12. dubna společné malování, kdy byl stávající asfaltový povrch třídy kpt. Jaroše oživen barevnou malbou.

Koncepční studie

Předmětem studie z roku 2022 byla celková rekonstrukce třídy Kpt. Jaroše, která představuje jeden z nejkvalitněji založených uličních prostorů města Brna a současně důležitou pěší spojnici centra města s parkem Lužánky. Současný stav ulice je celkově neuspokojivý – slouží primárně jako kapacitní parkoviště, stávající asfaltové povrchy jsou za hranicí životnosti, zeleň je degradována provozem a nutnými opravami dochází k nekoncepčnímu řešení dílčích částí ulice.

Projekt má za cíl zrovnoprávnit pěší a cyklistickou dopravu s automobilovou a vytvořit moderní městský prostor s funkčními prvky modrozelené infrastruktury. Projekt bude řešit částečnou výměnu inženýrských sítí, realizaci systému modrozelené infrastruktury, výměnu veřejného osvětlení. Na základě průzkumu statické dopravy dojde v rámci projektu k cca 10% úbytku parkovacích stání.

Studie se stala podkladem pro investiční záměr na zamýšlenou celkovou rekonstrukci ulice.

Hlavní body návrhu

  • ochrana a vylepšení stanovištních podmínek stávající lipové aleje (revitalizace původního konceptu ulice s alejí)
  • kultivace veřejného prostranství (vytvoření pobytových míst, architektonické ztvárnění koncových bodů aleje, zvýraznění a upřednostnění promenády v aleji)
  • realizace páteřní cyklostezky propojující ulici Lužáneckou s parkem Koliště II (projekt vyvolává požadavek na úpravu křižovatky Koliště x Milady Horákové)