Víte, že v Brně každý rok naprší více než 500 litrů srážek na metr čtvereční? Zajímá vás, kam všechna ta voda odtéká? Směřovat dešťovou vodu co nejrychleji do kanálů je dnes v důsledku změn klimatu a souvisejícím klimatickým jevům (extrémní sucha, povodně) dlouhodobě neudržitelné. Jednou z cest, jak možným důsledkům nedostatku i nadbytku vody předcházet, je důsledné hospodaření se srážkovými vodami.
Zájemce o moderní trendy v těchto technologiích a postupech proto zveme na tematickou procházku s městským architektem. V okolí ulice Netroufalky představí vodohospodáři Radim Vítek a Jiří Vítek nejnovější úpravy zaměřené na dešťovou vodu a na příkladu Univerzitního kampusu Bohunice zelené střechy a další modrozelenou infrastrukturu potřebnou pro výstavbu takto rozsáhlého areálu.
Procházka se koná ve čtvrtek 21. listopadu od 17:30, sejdeme se už o 10 minut dříve před vstupní budovou Univerzitního kampusu Bohunice (A22). Začátek bude věnován prezentaci o modrozelené infrastruktuře, ti, kteří by tak nestihli sraz před vchodem do kampusu nás mohou první půlhodinu zastihnout v učebně 334 (budova A11). Kapacita procházky je omezená na 80 osob a je nutné se předem přihlásit. Odkaz s registračním formulářem zveřejníme přímo v události na facebooku – ve čtvrtek 14. listopadu v 11 hodin. Procházka je pro registrované účastníky zdarma a s ohledem na zvolené téma se bude konat i za deštivého počasí.
Kampus Masarykovy univerzity, Brno
Na celém území kampusu, který má rozlohu přibližně 35 hektarů, jsou důsledně aplikovány principy hospodaření s dešťovou vodou. Hlavním důvodem byla omezená kapacita kmenové stoky B, na kterou je území napojeno. Například dešťové vody spadlé na střechy budov proto nejsou odvedeny přímo do kanalizace, ale jsou svedeny do retenčních příkopů. Srážkové vody odtékající z nepropustných zpevněných ploch mezi pavilony jsou zaústěny do zasakovacích průlehů s retenčními rýhami. Podobným způsobem je odvodněno i přilehlé parkoviště podél ulice Akademické a areál Moravského zemského archivu v Brně.
Objekty systému odvodnění v areálu kampusu slouží ke zdržení odtoku během přívalových srážek a podle intenzity a doby trvání se jednotlivé objekty plní nebo vyprazdňují. Až při překročení kapacity srážková voda odtéká bezpečnostními přelivy do kanalizace.
Ve své době unikátní koncepci odvodnění kampusu v Bohunicích vypracoval v roce 2003 vodohospodář a specialista na modrozelenou infrastrukturu Jiří Vítek se svou kanceláří. Odvodňování a odkanalizování urbanizovaných území se věnuje od roku 1983. V posledních 16 letech se intenzivně zabývá ohleduplnými systémy odvodnění měst, ohleduplnými k přírodě i člověku.
Kdo navrhl nejlepší řešení proměny náměstí Míru? To na konci tohoto týdne rozhodnou členové odborné poroty. Vybírat budou z osmi návrhů, které přišly do otevřené urbanisticko-architektonické soutěže organizované kanceláří městského architekta. Soutěžící měli za úkol navrhnout úpravu náměstí Míru včetně dopravního řešení, vstupu do parku Kraví hora a podoby nového polyfunkčního domu v prostoru přilehlého areálu Lerchova. Všechny návrhy, včetně těch vítězných, představíme po schválení výsledků soutěže vedením města. Na červen připravujeme také výstavu.
Důležitý krok pro rozvoj jižní části Brna, tím je dokončení územní studie nové čtvrti Trnitá. Studie určuje hlavní principy, podle kterých se území o velikosti zhruba 140 hektarů v těsné blízkosti historického jádra města bude v příštích letech rozvíjet. Je to zásadní dokument pro plánovanou výstavbu, ale také pro podobu veřejných prostranství nebo parků. Její aktualizaci zpracovala kancelář městského architekta, která se dlouhodobě věnuje koordinaci záměrů města a investorů v území.
Čím se může inspirovat Brno při plánování podzemní dráhy? Má navazovat na síť železnic, tramvají, nebo půjde o metro? Kolik bude potřeba zastávek? A je na to Brno dost velké? Nejen na tyto otázky hledal odpovědi online seminář pořádaný Kanceláří architekta města Brna ve čtvrtek 25. března. K pětici přednášejících se přes aplikaci Teams připojila téměř stovka posluchačů. Spolupořadatelem akce byl Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.