První procházka za architekturou roku 2024 byla opravdu speciální. Vypravili jsme se totiž do budovy Ústavního soudu, kde jsme se spolu s autory – Darjou a Ondřejem Kafkovými z ateliéru MOAD – zaměřili na rekonstrukci sněmovního sálu a jeho okolí, tedy nejvýznamnějších prostorů v budově.
Historie Zemského domu začala v roce 1867 rozhodnutím poslanců o výstavbě nového sídla Moravského zemského sněmu a mezi lety 1872–1873 vyvrcholila soutěží, v níž zvítězili Anton Hefft s Robertem Raschkou. Stavbu prováděl od roku 1875 Josef Arnold a kamenické práce dodali Adolf Loos st. s Johannem Tomolou. Monumentální palácová stavba postavená ve stylu severoitalské neorenesance byla dokončena v roce 1878 a stala se tak urbanistickou dominantou brněnské okružní třídy.
Po vzniku Československa sloužila budova nadále zemským správním orgánům a po nástupu komunistického režimu krajskému národnímu výboru. Od roku 1993 v Zemském domě sídlí Ústavní soud České republiky, který tak nakonec, poté co byl domovem institucí legislativních a exekutivních, spojil svoji budoucnost s mocí soudní.
Nevyhovující stavebně-technický stav sněmovního sálu, jeho okolí a přilehlého zázemí – nejvýznamnějších prostorů v budově – vedl v roce 2014 Ústavní soud k rozhodnutí o nezbytnosti rekonstrukce. S ohledem na historický a architektonický význam těchto částí budovy byla zorganizována otevřená architektonická soutěž, ze které vyšel jako vítězný návrh architektů Ondřeje a Darji Kafkových z ateliéru MOAD.
Hlavními koncepčními prvky jejich práce je soulad vnitřního prostoru s exteriérem budovy, který má pozitivní slavnostní vyznění, má svoji dobovou a výtvarnou hodnotu, kterou je nutné ctít. Cílem bylo očistit prostory od všech rušivých elementů. Nové prvky jsou v soudobém designu, z krásných, kvalitních materiálů a mají kvalitní řemeslné zpracování s pečlivým detailem. Nově vložené prvky prostor doplňují, nikoliv zakrývají, tak aby byl zachován jeho půvab a atmosféra.
Výjimečnost místa umocňují originální křišťálové lustry vyrobené firmou Bomma. Autory jsou navrženy jako ucelená kolekce, se společnými charakteristickými prvky, jako jednotná povrchová úprava, jednotná tvarová a velikostní charakteristika křišťálových baněk, jednotná barevnost, jednotná světelná charakteristika. Lustry jsou pro různé místnosti a aplikaci navrženy v zavěšené, stojací a nástěnné verzi s variabilním počtem baněk. Pro poradní místnost byl v Moravské gobelínové manufaktuře vyroben také gobelín navržený Vladimírem Kokoliou.
Co mají společného brněnské základní školy, architektura a dobrodružství? Druhý ročník našeho programu přinesl žákům a žákyním různorodé zážitky – od projektových dnů přes prohlídky výstav a workshopy až po oblíbené procházky městem. Zapojilo se jich 337 z 12 různých škol.
Materiál, barevnost, výšku okolních zástěn, ale také vhodné a nevhodné umístění kontejnerů na směsný i tříděný odpad v Brně nově stanovuje Standard stálých stanovišť nádob na komunální odpad. Dokument připravený Kanceláří architekta města včera schválili brněnští radní.
Získat návrh proměny prostranství před nákupním centrem i přestavby bývalého objektu Tepláren na zařízení pro sport, volný čas a kulturu – takový byl cíl architektonické soutěže, kterou pro městskou část Brno – Nový Lískovec uspořádala Kancelář architekta města Brna. Odborná porota se během svého zasedání rozhodla udělit dvě druhá místa a takový výsledek schválila minulý týden rada městské části. Výsledná podoba lokality tak vzejde z dalšího jednání s oběma soutěžními týmy, jejichž návrhy se umístily nejvýše.