03 Historie přesunu

Publikováno: 8.12.2017

Brno o „odsunuté“ poloze nádraží rozhoduje od roku 1924. Tehdy vítězný návrh v soutěži na nový regulační plán navrhl polohu nádraží za ulicí Opuštěná.

03 Historie přesunu

V dalších letech se plány města na polohu nádraží postupně měnily – např. na ulici Uhelnou nebo Úzkou. Kolem roku 1967 se začalo uvažovat o přesunu nádraží na místo stávajícího „Dolního nádraží“.

Plány byly přerušeny normalizací a pokračovaly znovu od roku 1985. V roce 1990-91 se sešla společná komise Českých drah, Ministerstva dopravy, nezávislých odborníků a města Brna, aby posoudila 4 polohy nádraží. Jako nejlepší variantu doporučila polohu u ulice Opuštěná, která se stala závazným podkladem pro Územní plán města Brna. V roce 2002 pak byla usnesením vlády ČR schválena přestavba železničního uzlu Brno v souladu s tímto územním plánem.

V roce 2004 a 2016 se konala referenda o poloze nádraží. V roce 2015 uložila Vláda ČR ministru dopravy zajistit zpracování Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno. Studie proveditelnosti vyhodnotila 2 varianty polohy nádraží – Řeka a Petrov.

Dokáže se Brno teď, po 94 letech, shodnout na poloze hlavního nádraží? #kamnadrazi

Prohlédněte si schéma zde.

Další články

Světová architektura v Brně: Mezinárodní soutěž na nové hlavní nádraží vyhráli nizozemští architekti Benthem Crouwel

Světová architektura v Brně: Mezinárodní soutěž na nové hlavní nádraží vyhráli nizozemští architekti Benthem Crouwel

21.7.2021

Je rozhodnuto – nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo rekonstrukcí a dostavbou nádraží v Amsterdamu. Dle vítězů se brněnské nádraží stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá na nábřeží řeky Svratky. Brňané získají moderní přestupní uzel a záruku dalšího rozvoje zdejší železniční dopravy. Výběr odborné poroty, ve které zasedla architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo v tomto týdnu vedení města Brna i Správa železnic. Kancelář architekta města Brna vystaví jako organizátor soutěže všechny návrhy včetně velkého modelu nové čtvrti v Křížové chodbě brněnské Nové radnice na konci září.

Další maraton veřejného projednávání návrhu nového územního plánu je u konce

Další maraton veřejného projednávání návrhu nového územního plánu je u konce

1.7.2021

Šestnáct městských částí, dvě akce Plán jede k vám! v kině Scala a dvoudenní veřejné projednání v areálu brněnského výstaviště… A do toho nesčetně dalších setkání i vašich dotazů směřujících nejen na nás, ale také další aktéry zapojené do tvorby a projednávání návrhu nového brněnského územního plánu.

Architekt Luboš Františák: K náměstí Míru mám osobní vztah

Architekt Luboš Františák: K náměstí Míru mám osobní vztah

22.6.2021

Náměstí lemované špalíry stromů, kolonádou podél parku Kraví hora i novým polyfunkčním domem v přízemí s obchody, službami a volnočasovým centrem. Tak by se mělo podle vítězů otevřené urbanisticko-architektonické soutěže proměnit náměstí Míru a bývalý vojenský areál v ulici Lerchova. Odborná porota vybrala na konci dubna z osmi návrhů řešení týmu brněnského architekta Luboše Františáka. Do soutěže pořádané kanceláří městského architekta se zapojil s tím, že má k místu osobní vztah. Návrhu se s kolegy věnovali intenzivně celé čtyři měsíce, které měli účastníci na jejich vypracování.