Výsledky průzkumu veřejného mínění k přestavbě ŽUB

Publikováno: 19.2.2018

Veřejný průzkum postojů brněnské veřejnosti k přestavbě brněnského železničního uzlu realizovala agentura Focus v lednu a únoru letošního roku. Přinášíme shrnutí a kompletní závěrečnou zprávu.

Výsledky průzkumu veřejného mínění k přestavbě ŽUB

Veřejný průzkum postojů brněnské veřejnosti k přestavbě ŽUB a poloze hlavního nádraží byl zaměřen na komplexní soubor témat souvisejících nejen se samotným nádražím, ale také např. s dopravním chováním, informovaností obyvatel o projektu či širším kontextem rozvoje tzv. jižního centra. Interpretace výsledků by tak měla brát v úvahu širší souvislosti zjištěných skutečností a vzájemný vztah otázek/odpovědí.

 

Stávající umístění 35 %, Petrov 31 %, Řeka 24 %

Z hlediska preferované varianty umístění hlavního nádraží má stávající umístění podporu 35 % obyvatel, varianta Petrov 31 % a varianta Řeka 24 %. Zároveň ale pro značnou část obyvatel jsou přijatelné i jiné varianty. Pro 74 % příznivců varianty Řeka je přijatelná i varianta Petrov, pro 57 % příznivců varianty Petrov je přijatelná i varianta Řeka. Nedá se tedy říci, že by v Brně existovaly vzájemně jednoznačně nesouhlasící skupiny obyvatel v souvislosti s umístěním hlavního nádraží (výlučných zastánců jedné varianty je zhruba třetina obyvatel). Z hlediska přijatelnosti má varianta Petrov podporu 64 % obyvatel, varianta stávajícího umístění 58 % a varianta Řeka 49 % obyvatel.

 

Dvě třetiny Brňanů jsou málo informovány

Povědomí obyvatel o přestavbě ŽUB je však poměrně nízké. Téměř polovina obyvatel (48 %) nemá povědomí o tom, jaké varianty jsou zvažovány; 13 % zná všechny 3 varianty, 28 % sdělilo 2 varianty. V rámci subjektivního pocitu informovanosti se 9 % obyvatel cítí dostatečně informováno, 25 % spíše informováno. Zhruba dvě třetiny obyvatel (65 %) se pak necítí býti informovány o problematice přestavby ŽUB.

Ačkoliv obyvatelé převážně nemají informace o modernizaci ŽUB, podle 71 % z nich by se zastupitelé při rozhodování o přestavbě ŽUB měli rozhodovat právě na základě hlasu obyvatel. Podle 63 % obyvatel by pak zastupitelé měli rozhodovat na základě názorů odborníků. 13 % obyvatel doporučuje zastupitelům opírat se o názor vlastní.

 

Shrnutí

Preference: Stávající umístění 35 %, Petrov 31 %, Řeka 24 %.

Přijatelnost: Stávající umístění 58 %, Petrov 64 %, Řeka 49 %. Pro 74 % příznivců varianty Řeka je přijatelná i varianta Petrov, pro 57 % příznivců varianty Petrov je přijatelná i varianta Řeka.

Povědomí: 48 % obyvatel nemá povědomí o tom, jaké varianty jsou zvažovány, 13 % zná všechny 3 varianty, 28 % sdělilo 2 varianty.

Subjektivní pocit informovanosti: 9 % obyvatel se cítí dostatečně informováno, 25 % spíše informováno. Zhruba dvě třetiny obyvatel (65 %) se pak necítí býti informovány o problematice přestavby ŽUB.

Čí názor je nejdůležitější pro rozhodování zastupitelstva: Podle 71 % obyvatel má mít hlavní hlas při rozhodování veřejnost, 63 % obyvatel vyzdvihuje názor odborníků, 13 % obyvatel doporučuje zastupitelům opírat se o názor vlastní.

 

Kompletní závěrečná zpráva se sociologického průzkumu zde

 

Další články

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

25.6.2020

Nová čtvrť Trnitá, bývalá Zbrojovka i chytrá čtvrť Špitálka. Nový územní plán určí celkem devět hlavních rozvojových oblastí, na které se chce město v příštích letech zaměřit. Cílem je nově vymezit větší rozsah ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času a pomoci s přestavbou bývalých průmyslových areálů, tedy tzv. brownfieldů, ve vnitřním i širším centru města.

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Jak ve stávající městské zástavbě lépe hospodařit s dešťovými vodami, na to má odpovědět odborná studie, jejíž zadání připravila KAM ve spolupráci s městem. Cílem studie je prověřit vytipované lokality v pěti městských částech Bohunice, Komín, Nový Lískovec, Kohoutovice a Brno-sever. Celkem půjde o 354 hektarů, z hlediska území to bude největší studie svého druhu v Česku. Radní města ve středu 24. června schválili výběrové řízení na zpracovatele. Vypsané bude v nejbližších dnech.

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

18.6.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.