Výsledky průzkumu veřejného mínění k přestavbě ŽUB

19.2.2018

Veřejný průzkum postojů brněnské veřejnosti k přestavbě brněnského železničního uzlu realizovala agentura Focus v lednu a únoru letošního roku. Přinášíme shrnutí a kompletní závěrečnou zprávu.

Výsledky průzkumu veřejného mínění k přestavbě ŽUB

Veřejný průzkum postojů brněnské veřejnosti k přestavbě ŽUB a poloze hlavního nádraží byl zaměřen na komplexní soubor témat souvisejících nejen se samotným nádražím, ale také např. s dopravním chováním, informovaností obyvatel o projektu či širším kontextem rozvoje tzv. jižního centra. Interpretace výsledků by tak měla brát v úvahu širší souvislosti zjištěných skutečností a vzájemný vztah otázek/odpovědí.

 

Stávající umístění 35 %, Petrov 31 %, Řeka 24 %

Z hlediska preferované varianty umístění hlavního nádraží má stávající umístění podporu 35 % obyvatel, varianta Petrov 31 % a varianta Řeka 24 %. Zároveň ale pro značnou část obyvatel jsou přijatelné i jiné varianty. Pro 74 % příznivců varianty Řeka je přijatelná i varianta Petrov, pro 57 % příznivců varianty Petrov je přijatelná i varianta Řeka. Nedá se tedy říci, že by v Brně existovaly vzájemně jednoznačně nesouhlasící skupiny obyvatel v souvislosti s umístěním hlavního nádraží (výlučných zastánců jedné varianty je zhruba třetina obyvatel). Z hlediska přijatelnosti má varianta Petrov podporu 64 % obyvatel, varianta stávajícího umístění 58 % a varianta Řeka 49 % obyvatel.

 

Dvě třetiny Brňanů jsou málo informovány

Povědomí obyvatel o přestavbě ŽUB je však poměrně nízké. Téměř polovina obyvatel (48 %) nemá povědomí o tom, jaké varianty jsou zvažovány; 13 % zná všechny 3 varianty, 28 % sdělilo 2 varianty. V rámci subjektivního pocitu informovanosti se 9 % obyvatel cítí dostatečně informováno, 25 % spíše informováno. Zhruba dvě třetiny obyvatel (65 %) se pak necítí býti informovány o problematice přestavby ŽUB.

Ačkoliv obyvatelé převážně nemají informace o modernizaci ŽUB, podle 71 % z nich by se zastupitelé při rozhodování o přestavbě ŽUB měli rozhodovat právě na základě hlasu obyvatel. Podle 63 % obyvatel by pak zastupitelé měli rozhodovat na základě názorů odborníků. 13 % obyvatel doporučuje zastupitelům opírat se o názor vlastní.

 

Shrnutí

Preference: Stávající umístění 35 %, Petrov 31 %, Řeka 24 %.

Přijatelnost: Stávající umístění 58 %, Petrov 64 %, Řeka 49 %. Pro 74 % příznivců varianty Řeka je přijatelná i varianta Petrov, pro 57 % příznivců varianty Petrov je přijatelná i varianta Řeka.

Povědomí: 48 % obyvatel nemá povědomí o tom, jaké varianty jsou zvažovány, 13 % zná všechny 3 varianty, 28 % sdělilo 2 varianty.

Subjektivní pocit informovanosti: 9 % obyvatel se cítí dostatečně informováno, 25 % spíše informováno. Zhruba dvě třetiny obyvatel (65 %) se pak necítí býti informovány o problematice přestavby ŽUB.

Čí názor je nejdůležitější pro rozhodování zastupitelstva: Podle 71 % obyvatel má mít hlavní hlas při rozhodování veřejnost, 63 % obyvatel vyzdvihuje názor odborníků, 13 % obyvatel doporučuje zastupitelům opírat se o názor vlastní.

 

Kompletní závěrečná zpráva se sociologického průzkumu zde

 

Další články

01 Dění v KAM: Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno (přesun hlavního nádraží)

01 Dění v KAM: Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno (přesun hlavního nádraží)

14.11.2017

Přinášíme vám první díl zpravodaje, který vás bude pravidelně informovat o dění v KAM. Aktuálně jsme se zaměřili na přesun brněnského hlavního nádraží – na Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno (ŽUB)

KAM spustil průzkum budov. Zmapuje deset tisíc objektů v Brně

KAM spustil průzkum budov. Zmapuje deset tisíc objektů v Brně

11.7.2018

Se začátkem prázdnin začala Kancelář architekta města sbírat data k průzkumu budov. Pomáhá jí při tom šestnáct studentů, kteří do konce léta zmapují střed Brna a navazující lokality. Výsledky poslouží třeba jako podklad k územním studiím.

24/2/2018 Jízda s městským architektem po stopách brněnského nádraží

24/2/2018 Jízda s městským architektem po stopách brněnského nádraží

28.2.2018

První letošní procházka s městským architektem zavedla účastníky po stopách brněnského nádraží. Nebyla to procházka jen tak ledajaká, projeli jsme se společně motorovým vlakem přímo po kolejišti.