Příklady ze světa

Při projektování brněnské podzemní dráhy lze vycházet z rozsáhlých zahraničních zkušeností, a to jak v případě podzemní tramvajové trati, příměstského vlaku projíždějícího pod centrem města, tak i u klasického metra. Inspirace se nabízí například v sousedních státech v Rakousku a jeho hlavním městě, německém Stuttgartu či Lipsku.

Rakousko

Ve Vídni nalezneme příklad železničního diametru (nazývaný Stammstrecke), který vede z Floridsdorfu přes Praterstern, nádraží Wien-Mitte a hlavní nádraží do Meidlingu. V tomto případě jde o adaptaci železniční tratě z konce 19. století. Na trati je krátký interval několika kategorií vlaků, především v kategorii S-Bahn, která je svými parametry srovnatelná s vlakovými linkami S2 až S6 jihomoravského integrovaného dopravního systému.

Klasické metro je v rakouské metropoli vedené v tunelech i na mostech (U-Bahn). Historie jeho výstavby je různorodá, například linka U4 je přestavěna z trati tramvajové rychlodráhy (Stadtbahn), která sama byla původně městskou železniční tratí z přelomu 19. a 20. století (také Stadtbahn). Část linky U2 je pak u Museumplatz přestavěna z podzemní tramvaje (Ustrab).

Zcela segregovaná tramvajová rychlodráha (linka U6) je vedená pod zemí, po zemi i nad zemí, v části trasy (Gürtel) používá původní městskou železniční trať z přelomu 19. a 20. století (Stadtbahn), v části trasy směr Sibenhirten používá trať původně provozovanou jako běžná tramvaj.

Ve Vídni je možné využít také podzemní úseky pouliční tramvaje. Ty v oblasti u ulice Margaretengürtel navazují na tratě vedoucí klasicky po ulici.

Německo

Systémy tramvajových rychlodráh jsou známy především z Německa, příkladem může být Kolín nad Rýnem (Stadtbahn), Frankfurt nad Mohanem (U-Bahn) nebo Stuttgart (Stadtbahn). Podzemní úseky „klasické“ tramvaje lze najít v Bruselu, kde jsou budovány v parametrech metra a některé již byly na metro převedeny, nebo v Katovicích.

V německých městech lze nalézt také systémy železničních diametrů v Mnichově, Frankfurtu nad Mohanem nebo Lipsku. Do budoucna jej pod názvem Metro S plánuje i Praha, a to kvůli odlehčení přetíženého hlavního nádraží a navazujících úseků.

Klasické metro ve smyslu systému nepropojeného s běžnou železniční či tramvajovou sítí známe z Prahy, v Německu podobné najdeme třeba v Berlíně, kde jsou ovšem v provozu dva systémy metra (U-Bahn) o odlišném průjezdním průřezu. A aby to nebylo tak jednoduché, uvedenou definici klasického metra splňuje i berlínský S-Bahn, který je na rozdíl od výše zmíněného vídeňského S-Bahnu oddělen od železniční sítě.