architektonická jednofázová užší projektová soutěž o návrh
Status: Výsledky
Předmětem soutěže byl návrh architektonického řešení novostavby sportovní haly pro dráhovou cyklistiku a atletiku.
Hlavním důvodem pro vznik nové sportovní haly je skutečnost, že v celé České i Slovenské republice chybí kvalitní kryté zázemí pro dráhovou cyklistiku, které by splňovalo parametry vyžadované UCI (Union Cycliste Internationale) a kde by se mohla připravovat státní reprezentace a talentovaná mládež na vrcholné mezinárodní události a kde by se daly pořádat závody dráhové cyklistiky. Město Brno zároveň postrádá prostory pro kvalitní přípravu atletů v průběhu zimní sezony.
Dalším důvodem pro umístění haly v nové poloze je záměr města Brna postavit fotbalový stadion místo stávajícího velodromu na ulici Křížkovského. Tento přesun však vyvolává nutnost nového zázemí pro dráhovou cyklistiku. S ohledem na soulad s územním plánem a dobré dopravní napojení byla zvolena lokalita Za Lužánkami.
Zadavatel si od spojení obou sportovišť sliboval snížení investičních nákladů na realizaci a následných výdajů na provozování jedné sportovní haly namísto dvou samostatných staveb.
Výsledné řešení by mělo působit kultivovaně, uceleně a provázaně s okolím. Předmětem soutěže byl proto také návrh řešení přiléhajícího veřejného prostranství, a to včetně pěšího propojení ulice Sportovní s lokalitou Planýrka.
Zahájení soutěže: 26.07.2024
Odevzdání žádosti o účast:20.08.2024
Odevzdání soutěžních návrhů:16.12.2024
Zasedání poroty: 09.01.2025 - 10.01.2025
Ing. arch. Aleš Burian
doc. Ing. arch. Jakub Cigler
Ing. arch. Eva Eichlerová
Ing. arch. Miroslav Pospíšil
Ing. arch. Roman Gale
Ing. arch. Martin Stára
Ing. arch. Václav Štojdl
Ing. arch. Petr Bořecký
Bc. Tomáš Aberl
Ing. Martin Mikš
Ing. arch. Jan Tesárek
Mgr. René Černý
Ing. Andrea Pazderová
Ing. Tomáš Pivec
Ing. arch. Pavla Pannová
Rada města města 24. 7. 2024 schválila soutěžní dokumentaci a soutěž byla zahájena 26. 7. 2024.
Žádosti o účast je možné podávat prostřednictvím profilu zadavatele do 20. 8. 2024 do 12:00 hodin.
Rada města Brna dne 29. 1. 2025 schválila výsledky soutěže.
1.000.000 Kč
Účastník: ov architekti, s.r.o.
Autor: Ing. arch. Jiří Opočenský, Ing. arch. Štěpán Valouch, Ing. arch. Ondřej Králík, Ing. arch. Norbert Lichý
Spolupracovník: Ing. arch. Františka Chaloupková, Ing. arch. Denis Cheryn, Ing. arch. Ondřej Suk, Ing. arch. Vojtěch Kordovský, Ing. arch. Karolína Myšková, Ing. arch. Vendula Stehlíková, Bc. Alena Rychterová, Bc. Ester Maria Dvořáková, Bc. Petra Rychtarčíková, Ing. Štěpánka Endrle, Ing. Martin Vojanec, Ing. Petr Vogel
Velodrom jako dřevěný pavilon v parku, svébytný solitér v území s velkým měřítkem. Velkorysý směrem k městu a skromnější do parku. Dynamika pohybu vyjádřená v lamelové parabolické fasádě a křivce střechy, která odráží tvar cyklistické dráhy.
800.000 Kč
Účastník: PEER COLLECTIVE s.r.o. + AgwA srl civile/burgerlijkebv
Autor: Ing. arch. Daniel Struhařík, Ing. arch. Georgi Dimitrov, Ing. arch. MgA. Natálie Hodková, prof. Ing. arch. Harold Fallon, Ph.D., prof. Ing. arch. Benoit Vandebulcke, Ph.D., Ing. arch. Benoit Burquel, Ing. arch. Héléne Joos, Ing. arch. Nicky Vancaudenberg
Spolupracovník: Bc. Radim Koutný, Ing. arch. Ondřej Válek, MgA. Jakub Čevela, Bc. Radek Zabloudil, Bc. Tereza Čamborová, Ing. arch. Václav Novák, David Šandrik, Ing. Miroslav Smutek, Ph.D.
Morfologie sportovišť sleduje přirozený reliéf, cyklistický ovál hladce zapadá do terénní prohlubně a je zastřešen lehkou dřevěnou konstrukcí, jejíž linie navazují na ikonickou siluetu sousedního plaveckého stadionu. Tento jemný, subtilní pavilon propojuje sport a přírodu do vrstevnatého celku, jenž přirozeně splývá s okolní krajinou a stává se tak nenuceným, plynulým pokračováním jejího charakteru.
650.000 Kč
Účastník: Atelier bod architekti s.r.o.
Autor: Ing. arch. Vojtěch Sosna, Ing. arch. Jakub Straka
Spolupracovník: Jáchym Svoboda, Marek Kabela, Jakub Tomášek, Filip Molcanyi, Viktorie Pešková, Klára Pavelková, Jakub Rambousek, Lukas Krbec, Jan Darks, Jiří Tencar
Velodrom je umístěn při hraně Sportovní ulice, samotný objem novostavby velodromu je minimalizován nejen z důvodů vyplývající z principu odpovědného přístupu k nakládání s veřejnými financemi v duchu menší objem = méně nákladů pořizovacích i provozních, ale i z důvodů zachování postavení stávajících objektů bazénu a hotelu jako solitérů. Dům je definován jako minimální prostorové zhmotnění potřeb. Velodrom je antická typologie, od té doby došlo jen ke změně vozidel. Architektura domu je definovaná základními kompozičními principy – antickými principy. Zde je tím principem rytmus, opakování jednoho motivu, jednoho prvku. Parter domu je pevný – vyrobený z tekutého kamene – betonu. Na tomto parteru je pás z lesklého kovu, který odráží své okolí a vizuálně tak odhmotňuje celý dům, iluzivně zvětšuje odstupy od okolních staveb a zrcadlí své okolí, které je plné zeleně. Střecha propouští severní světlo a nabízí možnost sportovat s výhledem na okolí.