Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce. Tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Prohlédnout si je teď můžete na výstavě v brněnském Urban centru od 6. do 28. srpna.
X43 třikrát jinak: výstava urbanisticko-dopravních studií
6. srpna – 28. srpna 2020
Urban centrum Brno, Stará radnice, Mečová 5
PO – PÁ 10:00 – 12:00 a 13:00 – 18:00
Vstup zdarma
Podobu silnice X43 hledá město i kraj už přes deset let. Město si proto na základě pokladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři studie. Cílem bylo prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy, přes Bystrc až po městskou část Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, bylo snahou architektů najít taková řešení, která budou maximálně ohleduplná k lidem a okolní krajině a současně pomůžou dalšímu rozvoji území. Studie poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace.
„Každý tým přináší jiné řešení, od parkových úprav, doplnění sportovní vybavenosti až po výstavbu nového centra pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné nad ní vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm, a vylepšit tak přístup k Brněnské přehradě,“ doplnil David Zajíček, vedoucí oddělení Veřejného prostoru Kanceláře architekta města Brna.
Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila Kancelář architekta města Brna. Výstupy odevzdali architekti začátkem června.
Více i na našem webu kambrno.cz/x43.
Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?
Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.
Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.