Brno se o trochu více přiblížilo podzemní dráze, která rozšíří kapacitu zdejší hromadné dopravy. Radní města minulý týden schválili podání žádosti o dotaci na studii proveditelnosti tzv. Severojižního kolejového diametru. Potřebných 16,5 milionu by tak mohlo po schválení putovat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Přípravou zadání studie proveditelnosti pověřilo vedení města v květnu letošního roku Kancelář architekta města Brna (KAM).
Projekt podzemní dráhy má především odlehčit regionální i městské hromadné dopravě, podpořit vlakovou dopravu a zlepšit dostupnost připravovaného nového hlavního nádraží v poloze u řeky. Prověřeny budou po dohodě s Ministerstvem dopravy ČR (MD) tři varianty kolejového diametru – sever města spojí přes historické centrum s hlavním nádražím metro, podzemní regionální železnice, nebo podzemní tramvajová doprava. Upřesněna bude i trasa diametru. Studie proveditelnosti tak městu zodpoví otázky, jaké varianty jsou ekonomicky proveditelné, hospodárně provozovatelné, technicky realizovatelné, jaký vliv by měly na životní prostředí a zejména zda a nakolik by zlepšily dopravní obsluhu města i regionu.
Zadání by KAM ve spolupráci se SŽDC, MD, SFDI a dalšími partnery mohl dokončit na podzim letošního roku, kdy ho předá vedení města Brna.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.