Příprava územního plánu je složitý proces zahrnující jeho tvorbu, schvalování i úpravy, na kterém průběžně spolupracuje samospráva (zadavatel), orgán veřejné správy (pořizovatel) a odborný zpracovatel. Vstupuje do něj také mnoho dalších aktérů, kteří mají často velmi odlišné, mnohdy i protichůdné cíle a zájmy.
Důležité jsou především tři strany celého procesu: zadavatel, zpracovatel a pořizovatel.
Rada města Brna předkládá prostřednictvím určeného zastupitele ke schválení Zastupitelstvu města Brna zadání územního plánu i vydání jeho konečné verze. Tzv. určený zastupitel, kterým je obvykle radní s gescí územního plánování a rozvoje, za zadavatele koordinuje společně se zpracovatelem a pořizovatelem proces vzniku územního plánu.
Původně byl zpracovatelem návrhu nového územního plánu Arch.Design, dnes je jím Kancelář architekta města Brna. Ta jako projektant vypracovává samotný odborný text územního plánu a mapovou část podle požadavků pořizovatele a zároveň podle požadavků na ni kladených Zásadami územního rozvoje Jihomoravského kraje i českými zákony (o hierarchii územního plánování se více dozvíte v tomto článku).
Na přípravě nového územního plánu spolupracuje v kanceláři městského architekta tým dvaceti lidí různých profesí – architekti, urbanisté, geografové, dopravní inženýři, krajinný architekt nebo vodohospodář, ale také právníci, kteří pomáhají s přípravami textové části.
Celý proces projednání řídí Odbor územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna. Připomínky a námitky je tak nutné ve stanovené lhůtě posílat právě pořizovateli, protože on je následně také vypořádává ve spolupráci s vedením města prostřednictvím určeného zastupitele.
S rostoucí velikostí města zároveň roste také počet zapojených aktérů, kteří do procesu vstupují často s protichůdnými zájmy. I proto je těžší najít společnou dohodu na budoucí podobě Brna, kterou je právě územní plán.
Mezi zapojené aktéry patří například:
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.