Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce. Tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Prohlédnout si je teď můžete na výstavě v brněnském Urban centru od 6. do 28. srpna.
X43 třikrát jinak: výstava urbanisticko-dopravních studií
6. srpna – 28. srpna 2020
Urban centrum Brno, Stará radnice, Mečová 5
PO – PÁ 10:00 – 12:00 a 13:00 – 18:00
Vstup zdarma
Podobu silnice X43 hledá město i kraj už přes deset let. Město si proto na základě pokladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři studie. Cílem bylo prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy, přes Bystrc až po městskou část Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, bylo snahou architektů najít taková řešení, která budou maximálně ohleduplná k lidem a okolní krajině a současně pomůžou dalšímu rozvoji území. Studie poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace.
„Každý tým přináší jiné řešení, od parkových úprav, doplnění sportovní vybavenosti až po výstavbu nového centra pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné nad ní vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm, a vylepšit tak přístup k Brněnské přehradě,“ doplnil David Zajíček, vedoucí oddělení Veřejného prostoru Kanceláře architekta města Brna.
Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila Kancelář architekta města Brna. Výstupy odevzdali architekti začátkem června.
Více i na našem webu kambrno.cz/x43.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.