Minulý týden začala velká proměna více než tříkilometrového nábřeží Svratky mezi Riviérou a železničním mostem Uhelná. Pro lepší představu o naplánovaných změnách vám přinášíme srovnání stavu před a po výstavbě přírodě blízkých protipovodňových opatření. Podívejte se na nové Rullerovo nábřeží i slepé rameno řeky s tůněmi.
Řeka dostane více prostoru a obyvatelé Brna zase místo u vody, kam mohou vyrazit na procházky, za sportem i odpočinkem. Bude se jednat o klidné bezbariérové prostředí vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Vznikne zde živá zóna, kde se budou lidé potkávat a aktivně trávit svůj čas.
V místě stávající nábřežní zdi podél ulice Poříčí vznikne nová kolonáda se schody umožňující přístup k hladině řeky. Její součástí bude kavárna s výhledem na vodu. Na kolonádě bude možné mimo jiné pořádat menší koncerty a společenské akce.
Spolu s vedením města chceme poděkovat Ivanu Rullerovi za mnoho skvělých staveb, které Brnu přinesl, jako je například právě návrh proměny nábřeží Svratky i s ním sousedící Hala Rondo. Náplavka by tak měla získat jeho jméno.
U ulice Bauerova vznikne slepé rameno řeky Svratky s různě hlubokými tůněmi a ostrovy doplněnými o pravidelně zaplavované tůně. Při intenzivních deštích a povodních umožní nový mokřad zachytávat část vody. Sám bude napájen vodou ze Svrateckého náhonu předčištěnou rákosovým pásmem.
Od řeky oddělí slepé rameno štěrkový násyp připravený odlehčit řece v případě třicetiletých povodní. Přes mokřad vybudovaná dřevěná lávka nabídne pohled na vodní hladinu s rostlinami i rákosinami a obklopenou vrbami.
Podrobnosti o proměně nábřeží Svratky a výstavbě protipovodňových opatření najdete na webu voda.brno.cz.
Financování projektu: Evropský Nástroj pro oživení a odolnost; Foto: Magistrát města Brna; Vizualizace: Sdružení Svratka (A PLUS, ŠINDLAR, Václav Čermák, Miroslav Korbička, Miloš Trenz)
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.