Jak dlouho se rozhodovalo o poloze nového nádraží? Proč mělo Brno v jednu chvíli tři hlavní stanice? A jaká budoucnost čeká na brněnský železniční uzel? Dozvíte se z naší nové knihy Nádraží Brno. Vaše dotazy zároveň zodpovíme 29. listopadu v knihkupectví Academia, kde proběhne křest i autogramiáda nejpodrobnější knihy o historii, současnosti i plánech spojených s brněnským hlavním nádražím.
Ihned po svém vzniku na jaře roku 2016 byla Kancelář architekta města vtažena do víru diskusí o poloze brněnského nádraží. Jako jednu ze svých prvních akcí uspořádala veřejné přednášky autorů nejvýše oceněných návrhů z mezinárodní soutěže Budoucnost centra Brna ve variantě nádraží pod Petrovem a ze sedmi studií ve variantě nádraží u řeky.
Následovalo zveřejnění Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno v roce 2017, kterou KAM dostala za úkol zanalyzovat a připravit odborné stanovisko za město Brno. Poté v roce 2020 kancelář zorganizovala mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž na nové hlavní nádraží, největší soutěž v historii České republiky. Při její přípravě vyšlo najevo, že neexistuje jediná publikace, která by historii brněnského nádraží popsala od počátku v roce 1838 až do současnosti.
Proto vznikla tato kniha mapující spletitou historii brněnské železnice. Jasně ukazuje, že otázka polohy hlavního nádraží není otázkou posledních třiceti let. Na ujasňování názoru, kde má být hlavní nádraží, se během let podílely generace architektů, urbanistů a dopravních inženýrů. Mnozí z nich tomuto tématu věnovali značnou část profesního života.
Knihu bude možné si pořídit na našem e-shopu i přímo v knihkupectví Academia na náměstí Svobody.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.