Architekti hledají novou podobu Mendlova náměstí

Publikováno: 26.7.2018

Dříve bylo centrem Starého Brna, dnes je dopravním uzlem. Podoba Mendlova náměstí je Brňanům desítky let trnem v oku. To chce změnit Kancelář architekta města Brna (KAM) společně se zástupci města a městské části Brno-střed. V ideové soutěži proto vyzvali architekty, aby do konce prázdnin našli ztraceného ducha místa.

Architekti hledají novou podobu Mendlova náměstí

Úkolem soutěžících je najít kvalitní urbanistické a architektonické řešení veřejného prostranství, které má význam pro celé Brno. „Posláním soutěže je najít ztraceného genia loci místa, které sice dnes označujeme jako náměstí, ale historicky tuto funkci ztratilo. Soutěž je ideová a úkolem soutěžících je navrhnout řešení, které by na náměstí vrátilo zpět život,“ vyzdvihl ředitel KAM Michal Sedláček.

Z původního náměstí nezůstalo téměř nic

Lokalita Starého Brna je jedním z nejdéle osídlených míst v Brně. Její podobu negativně ovlivnilo bombardování za druhé světové války, následná obnova a rozsáhlá demolice budov v šedesátých letech. Z prostoru vymizelo několik domovních bloků, radnice, říční lázně a mnoho dalšího. Charakter čtvrti dříve utvářel i mlýnský náhon a malé ulice.

Mendlovo náměstí proto zůstalo nedostavěné a uprostřed zbyl pouze fragment původní zástavby. Všechny volné plochy se využily na dopravu. „Místu sice zůstalo pojmenování náměstí, ale ve skutečnosti je to hlavně dopravní terminál a několik křižovatek, nikoliv fungující veřejný prostor,“ uvedl sekretář soutěže a vedoucí oddělení veřejného prostoru KAM David Mikulášek.

Hlavní výzva je doprava

Nejtíživější problém náměstí je dopravní situace. Soutěžící vycházejí z nově vypracované dopravní studie, kterou si zadalo město. Koncepce řešení dopravy, která z této studie vyplývá, odděluje tramvaje od automobilové dopravy a vytváří nový přestupní uzel v prostoru současných zastávek linky číslo šest. Automobilová doprava by vedla kolem augustiniánského kláštera směrem ke Křížové ulici.

„Dnes často řidiči přes Mendlovo náměstí ani jet nepotřebují. Chtějí jet buď k výstavišti, nebo po Úvoze, aby se mohli dostat na sever Brna. Výhodou tohoto řešení je snížení množství projíždějících vozidel, zmenšení ploch pro dopravu a ve výsledku možnost využít takto ušetřené místo pro zástavbu a zeleň,“ doplnil Mikulášek.

Přestavba je závislá na dokončení velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská, který velkou část dopravy, zejména tranzitní, z náměstí odvede.

V soutěži je sedm týmů

Kvůli složitosti zadání vyhlásilo město soutěž jako vyzvanou. Celkem oslovilo sedm soutěžících. Jsou mezi nimi i ateliéry Rusín a Wahla nebo Architekti Hrůša & spol., které už návrh Mendlova náměstí zpracovávaly. Z mimobrněnských se účastní Znamení čtyř nebo David Mareš ze sdružení Tři architekti.

Formu soutěže také ovlivnil názor, že by si ateliéry k práci měly přizvat odborníky na dopravu. „Ačkoliv soutěžící pracují s dopravní koncepcí, je potřebné návrh řešit s dopravím inženýrem, který území zná,“ podotkl Mikulášek.

Termín odevzdání soutěžních návrhů je 7. září 2018. S výsledky se veřejnost seznámí na podzim.

Za dobu fungování KAM je to už šestá soutěž, na které se organizace podílí. Za dva roky se stihla věnovat například podobě brněnského výstaviště nebo kreativnímu centru v areálu bývalé káznice. Současně s Mendlovým náměstím teď KAM pořádá soutěž i na sociálně zdravotní komplex Červený kopec.

Vyzvanými účastníky soutěže jsou:

ATELIER RAW s.r.o.

znamení čtyř – architekti s.r.o.

Ing. David Mareš

Ing. Michal Palaščák

consequence forma s.r.o.

Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno, s.r.o.

P. P. Architects s.r.o.

 

 

 

 

Další články

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

13.11.2024

Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.

V krajinářském soutěžním workshopu hledáme nejlepší návrh rozvoje okolí říčky Ponávky

V krajinářském soutěžním workshopu hledáme nejlepší návrh rozvoje okolí říčky Ponávky

Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.

Územní studie prověří lokalitu, kde vznikne nový fotbalový stadion

Územní studie prověří lokalitu, kde vznikne nový fotbalový stadion

12.11.2024

V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.