Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Publikováno: 8.3.2019

Jak bude vypadat nové hlavní nádraží u řeky? Jak se promění veřejná prostranství v okolí dolního nádraží? A jaké další stanice čeká modernizace? Nejen nad těmito otázkami se ke konci minulého týdne setkali zástupci Kanceláře architekta města Brna (KAM), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a agentury Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů. Přímo v terénu a na místech, která čeká během příštích let velká proměna, společně řešili současné plány a možnosti rozvoje vlakové dopravy v Brně.

Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Židenické nádraží se přesune blíže k tramvajím

Blíže k tramvajové trati na Starou Osadu by se mělo spolu s modernizací brněnského železničního uzlu přesunout židenické nádraží. Páteční setkání odborníků začalo právě na jeho nástupištích. Soustředilo se na současný stav nádraží a jeho okolí, a to včetně návaznosti na další druhy dopravy.

Nádraží Brno-Židenice

Mimo Židenice čeká do budoucna obnova i stanice Černovice a Slatinu. Nově přibydou zastávky Černovická terasa a Vídeňská. Představeny byly hlavně plány na zkapacitnění zdejší železniční trati, modernizaci jednotlivých nádraží i lepší napojení na hromadnou dopravu.

Nádraží Brno-Židenice

Připravuje se soutěž na podobu nového hlavního nádraží

Hlavním bodem jednání bylo brněnské dolní nádraží. Po letní modernizaci slouží v době rekonstrukce zabezpečovacích zařízení jako náhradní nádraží nejen pro mezinárodní spoje. Do budoucna se ale jeho role významně posílí. Na dohled od Petrova a poblíž řeky Svratky se má jako centrum budoucího dopravního uzlu stát novým hlavním nádražím a jedním z impulzů pro rozvoj dodnes zanedbané lokality, která se má proměnit v novou městskou čtvrť.

Brno-dolní nádraží

Než ale ke kolejím vyjedou stavební stroje a začne desetiletí připravovaná modernizace, je potřeba se dohodnout na jeho budoucí podobě. Aby byl návrh budovy co nejkvalitnější, hotové nádraží přineslo cestujícím možnost co nejkomfortnějšího přestupu a zároveň zapadalo do připravované Jižní čtvrti, dohodli se zástupci SŽDC, města a KAM na vyhlášení architektonicko-urbanistické soutěže. Ta se zaměří nejen na samotnou budovu nádraží, ale také na veřejná prostranství před a za nádražím.

Připravovaná soutěž bude koncipována jako mezinárodní tak, aby přinesla řešení od špičkových architektů a projektantů, kteří se specializují na velké dopravní stavby. Soutěž bude vyhlášena už na podzim letošního roku.

Brno-dolní nádraží

Další články

Podobu lávek nad Brněnskou přehradou navrhne společnost SHP&Studio acht

Podobu lávek nad Brněnskou přehradou navrhne společnost SHP&Studio acht

24.1.2020

Zpracovatele architektonické studie, která prověří možnost vybudování alternativního vedení cyklotrasy ve dvou úsecích nad hladinou Brněnské přehrady, vybrala Kancelář architekta města Brna. Stala se jím společnost tvořená architektonickým ateliérem Studio acht a inženýrskou kanceláří Stráský, Hustý a partneři. Výsledky studie představí kancelář městského architekta veřejnosti během letošního června.

Veřejné setkání: Dostavba a úprava náměstí Míru

Veřejné setkání: Dostavba a úprava náměstí Míru

17.1.2020

Jak by mělo vypadat náměstí Míru? Zajímá nás váš názor! Zapojte se do přípravy zadání soutěže a přijďte ve čtvrtek 13. února na veřejné setkání s týmem městského architekta. Těšit se na vás budeme od 18.00 ve společenském sále Cyrilometodějské církevní základní školy.

Náměstí Míru

Náměstí Míru

7.1.2020

Důstojné centrum Masarykovy čtvrti a příjemné pobytové místo pro obyvatele Brna. Tak by mělo do budoucna vypadat náměstí Míru. Jeho dlouhodobě nevyhovující podobu se město rozhodlo řešit a v prosinci 2019 proto brněnští radní pověřili Kancelář architekta města Brna organizací otevřené architektonicko-urbanistické soutěže. Jejím cílem je přinést nejlepší řešení na celkové úpravy náměstí Míru a dostavbu bývalého vojenského areálu v ulici Lerchova.