Jak bude vypadat nové hlavní nádraží u řeky? Jak se promění veřejná prostranství v okolí dolního nádraží? A jaké další stanice čeká modernizace? Nejen nad těmito otázkami se ke konci minulého týdne setkali zástupci Kanceláře architekta města Brna (KAM), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a agentury Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů. Přímo v terénu a na místech, která čeká během příštích let velká proměna, společně řešili současné plány a možnosti rozvoje vlakové dopravy v Brně.
Blíže k tramvajové trati na Starou Osadu by se mělo spolu s modernizací brněnského železničního uzlu přesunout židenické nádraží. Páteční setkání odborníků začalo právě na jeho nástupištích. Soustředilo se na současný stav nádraží a jeho okolí, a to včetně návaznosti na další druhy dopravy.
Mimo Židenice čeká do budoucna obnova i stanice Černovice a Slatinu. Nově přibydou zastávky Černovická terasa a Vídeňská. Představeny byly hlavně plány na zkapacitnění zdejší železniční trati, modernizaci jednotlivých nádraží i lepší napojení na hromadnou dopravu.
Hlavním bodem jednání bylo brněnské dolní nádraží. Po letní modernizaci slouží v době rekonstrukce zabezpečovacích zařízení jako náhradní nádraží nejen pro mezinárodní spoje. Do budoucna se ale jeho role významně posílí. Na dohled od Petrova a poblíž řeky Svratky se má jako centrum budoucího dopravního uzlu stát novým hlavním nádražím a jedním z impulzů pro rozvoj dodnes zanedbané lokality, která se má proměnit v novou městskou čtvrť.
Než ale ke kolejím vyjedou stavební stroje a začne desetiletí připravovaná modernizace, je potřeba se dohodnout na jeho budoucí podobě. Aby byl návrh budovy co nejkvalitnější, hotové nádraží přineslo cestujícím možnost co nejkomfortnějšího přestupu a zároveň zapadalo do připravované Jižní čtvrti, dohodli se zástupci SŽDC, města a KAM na vyhlášení architektonicko-urbanistické soutěže. Ta se zaměří nejen na samotnou budovu nádraží, ale také na veřejná prostranství před a za nádražím.
Připravovaná soutěž bude koncipována jako mezinárodní tak, aby přinesla řešení od špičkových architektů a projektantů, kteří se specializují na velké dopravní stavby. Soutěž bude vyhlášena už na podzim letošního roku.
Salon dřevostaveb je největší nesoutěžní přehlídka toho nejlepšího, co vzniklo v oblasti nejen tuzemské dřevěné architektury. V GALERII! VSTUPTE si můžete prohlédnout výběr dvou desítek staveb zahrnující širokou škálu realizací – od těch nejmenších, drobných, které se skrývají v lese nebo doplňují ráz české krajiny, přes chatky, rodinné domy až po větší administrativní sídla společností. Spojujícím prvkem všech je jediný udržitelný a neustále dorůstající stavební materiál – dřevo.
Budova I se stala novou dominantou Dornychu i areálu Vlněny. Ambici oslovit má svým vstupem do celého komplexu, předsunutým parterem s obchodními prostory, okolím zrcadlícím se ve zvlněné fasádě i výraznou konzolou s podhledem se vzhledem nerezového plechu. A právě do této budovy vedla naše společná květnová procházka za architekturou. Průvodcem nám byl spoluautor budovy architekt Václav Hlaváček ze Studia acht.
Přijďte se za námi podívat na Zelný trh! Během festivalu Open House Brno se můžete zúčastnit dvou komentovaných prohlídek – v 10:00 a 14:00. Sraz je ve foyer, maximální počet osob na 45 minut trvající prohlídku je 30. Pokud chcete pouze navštívit budovu a nepotřebujete slyšet doprovodný komentář, můžete se zastavit kdykoli mezi 10:00 a 15:00.