Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Publikováno: 8.3.2019

Jak bude vypadat nové hlavní nádraží u řeky? Jak se promění veřejná prostranství v okolí dolního nádraží? A jaké další stanice čeká modernizace? Nejen nad těmito otázkami se ke konci minulého týdne setkali zástupci Kanceláře architekta města Brna (KAM), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a agentury Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů. Přímo v terénu a na místech, která čeká během příštích let velká proměna, společně řešili současné plány a možnosti rozvoje vlakové dopravy v Brně.

Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Židenické nádraží se přesune blíže k tramvajím

Blíže k tramvajové trati na Starou Osadu by se mělo spolu s modernizací brněnského železničního uzlu přesunout židenické nádraží. Páteční setkání odborníků začalo právě na jeho nástupištích. Soustředilo se na současný stav nádraží a jeho okolí, a to včetně návaznosti na další druhy dopravy.

Nádraží Brno-Židenice

Mimo Židenice čeká do budoucna obnova i stanice Černovice a Slatinu. Nově přibydou zastávky Černovická terasa a Vídeňská. Představeny byly hlavně plány na zkapacitnění zdejší železniční trati, modernizaci jednotlivých nádraží i lepší napojení na hromadnou dopravu.

Nádraží Brno-Židenice

Připravuje se soutěž na podobu nového hlavního nádraží

Hlavním bodem jednání bylo brněnské dolní nádraží. Po letní modernizaci slouží v době rekonstrukce zabezpečovacích zařízení jako náhradní nádraží nejen pro mezinárodní spoje. Do budoucna se ale jeho role významně posílí. Na dohled od Petrova a poblíž řeky Svratky se má jako centrum budoucího dopravního uzlu stát novým hlavním nádražím a jedním z impulzů pro rozvoj dodnes zanedbané lokality, která se má proměnit v novou městskou čtvrť.

Brno-dolní nádraží

Než ale ke kolejím vyjedou stavební stroje a začne desetiletí připravovaná modernizace, je potřeba se dohodnout na jeho budoucí podobě. Aby byl návrh budovy co nejkvalitnější, hotové nádraží přineslo cestujícím možnost co nejkomfortnějšího přestupu a zároveň zapadalo do připravované Jižní čtvrti, dohodli se zástupci SŽDC, města a KAM na vyhlášení architektonicko-urbanistické soutěže. Ta se zaměří nejen na samotnou budovu nádraží, ale také na veřejná prostranství před a za nádražím.

Připravovaná soutěž bude koncipována jako mezinárodní tak, aby přinesla řešení od špičkových architektů a projektantů, kteří se specializují na velké dopravní stavby. Soutěž bude vyhlášena už na podzim letošního roku.

Brno-dolní nádraží

Další články

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

09 Jaké hlavní rozvojové lokality určuje nový územní plán?

25.6.2020

Nová čtvrť Trnitá, bývalá Zbrojovka i chytrá čtvrť Špitálka. Nový územní plán určí celkem devět hlavních rozvojových oblastí, na které se chce město v příštích letech zaměřit. Cílem je nově vymezit větší rozsah ploch pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času a pomoci s přestavbou bývalých průmyslových areálů, tedy tzv. brownfieldů, ve vnitřním i širším centru města.

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Kam s dešťovou vodu ve městě? Chystáme největší studii v Česku

Jak ve stávající městské zástavbě lépe hospodařit s dešťovými vodami, na to má odpovědět odborná studie, jejíž zadání připravila KAM ve spolupráci s městem. Cílem studie je prověřit vytipované lokality v pěti městských částech Bohunice, Komín, Nový Lískovec, Kohoutovice a Brno-sever. Celkem půjde o 354 hektarů, z hlediska území to bude největší studie svého druhu v Česku. Radní města ve středu 24. června schválili výběrové řízení na zpracovatele. Vypsané bude v nejbližších dnech.

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

Tři studie ukazují tři různé podoby silnice X43 přes Brno

18.6.2020

Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možností jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.