Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

8.3.2019

Jak bude vypadat nové hlavní nádraží u řeky? Jak se promění veřejná prostranství v okolí dolního nádraží? A jaké další stanice čeká modernizace? Nejen nad těmito otázkami se ke konci minulého týdne setkali zástupci Kanceláře architekta města Brna (KAM), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a agentury Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů. Přímo v terénu a na místech, která čeká během příštích let velká proměna, společně řešili současné plány a možnosti rozvoje vlakové dopravy v Brně.

Aktuální plány na modernizaci vlakové dopravy v Brně

Židenické nádraží se přesune blíže k tramvajím

Blíže k tramvajové trati na Starou Osadu by se mělo spolu s modernizací brněnského železničního uzlu přesunout židenické nádraží. Páteční setkání odborníků začalo právě na jeho nástupištích. Soustředilo se na současný stav nádraží a jeho okolí, a to včetně návaznosti na další druhy dopravy.

Nádraží Brno-Židenice

Mimo Židenice čeká do budoucna obnova i stanice Černovice a Slatinu. Nově přibydou zastávky Černovická terasa a Vídeňská. Představeny byly hlavně plány na zkapacitnění zdejší železniční trati, modernizaci jednotlivých nádraží i lepší napojení na hromadnou dopravu.

Nádraží Brno-Židenice

Připravuje se soutěž na podobu nového hlavního nádraží

Hlavním bodem jednání bylo brněnské dolní nádraží. Po letní modernizaci slouží v době rekonstrukce zabezpečovacích zařízení jako náhradní nádraží nejen pro mezinárodní spoje. Do budoucna se ale jeho role významně posílí. Na dohled od Petrova a poblíž řeky Svratky se má jako centrum budoucího dopravního uzlu stát novým hlavním nádražím a jedním z impulzů pro rozvoj dodnes zanedbané lokality, která se má proměnit v novou městskou čtvrť.

Brno-dolní nádraží

Než ale ke kolejím vyjedou stavební stroje a začne desetiletí připravovaná modernizace, je potřeba se dohodnout na jeho budoucí podobě. Aby byl návrh budovy co nejkvalitnější, hotové nádraží přineslo cestujícím možnost co nejkomfortnějšího přestupu a zároveň zapadalo do připravované Jižní čtvrti, dohodli se zástupci SŽDC, města a KAM na vyhlášení architektonicko-urbanistické soutěže. Ta se zaměří nejen na samotnou budovu nádraží, ale také na veřejná prostranství před a za nádražím.

Připravovaná soutěž bude koncipována jako mezinárodní tak, aby přinesla řešení od špičkových architektů a projektantů, kteří se specializují na velké dopravní stavby. Soutěž bude vyhlášena už na podzim letošního roku.

Brno-dolní nádraží

Další články

04 Dění v KAM: Procházka s městským architektem

04 Dění v KAM: Procházka s městským architektem

6.12.2017

Poslední listopadový den byl ve znamení procházky s městským architektem po brněnské Hvězdárně a planetáriu. Společně s více jak 60 zájemci jsme se vypravili prozkoumat taje a krásy tohoto nově zrekonstruovaného objektu.

BEZbariérovost v KAMu – přednáška

BEZbariérovost v KAMu – přednáška

13.10.2017

V pátek 13. října proběhla v Kanceláři architekta města Brna přednáška s expertkou na bezbariérovost působící ve Švédsku paní Zdeňkou Šrámkovou a paní Milenou Antonovičovou, poradní sbor pro bezbariérovost.

Maloobchodní síť Brna najdete v interaktivní mapě

Maloobchodní síť Brna najdete v interaktivní mapě

29.1.2019

V jaké části Brna je největší výběr obchodů? Kde to „žije“ přes den a kde naopak v nočních hodinách? Jaké jsou nejrozšířenější nabízené služby? Nejen na tyto otázky odpovídá nově spuštěná webová aplikace mapující brněnskou maloobchodní síť.