Jak bude vypadat nové hlavní nádraží u řeky? Jak se promění veřejná prostranství v okolí dolního nádraží? A jaké další stanice čeká modernizace? Nejen nad těmito otázkami se ke konci minulého týdne setkali zástupci Kanceláře architekta města Brna (KAM), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a agentury Jaspers, která poskytuje členským státům Evropské unie podporu potřebnou k přípravě velkých projektů. Přímo v terénu a na místech, která čeká během příštích let velká proměna, společně řešili současné plány a možnosti rozvoje vlakové dopravy v Brně.
Blíže k tramvajové trati na Starou Osadu by se mělo spolu s modernizací brněnského železničního uzlu přesunout židenické nádraží. Páteční setkání odborníků začalo právě na jeho nástupištích. Soustředilo se na současný stav nádraží a jeho okolí, a to včetně návaznosti na další druhy dopravy.
Mimo Židenice čeká do budoucna obnova i stanice Černovice a Slatinu. Nově přibydou zastávky Černovická terasa a Vídeňská. Představeny byly hlavně plány na zkapacitnění zdejší železniční trati, modernizaci jednotlivých nádraží i lepší napojení na hromadnou dopravu.
Hlavním bodem jednání bylo brněnské dolní nádraží. Po letní modernizaci slouží v době rekonstrukce zabezpečovacích zařízení jako náhradní nádraží nejen pro mezinárodní spoje. Do budoucna se ale jeho role významně posílí. Na dohled od Petrova a poblíž řeky Svratky se má jako centrum budoucího dopravního uzlu stát novým hlavním nádražím a jedním z impulzů pro rozvoj dodnes zanedbané lokality, která se má proměnit v novou městskou čtvrť.
Než ale ke kolejím vyjedou stavební stroje a začne desetiletí připravovaná modernizace, je potřeba se dohodnout na jeho budoucí podobě. Aby byl návrh budovy co nejkvalitnější, hotové nádraží přineslo cestujícím možnost co nejkomfortnějšího přestupu a zároveň zapadalo do připravované Jižní čtvrti, dohodli se zástupci SŽDC, města a KAM na vyhlášení architektonicko-urbanistické soutěže. Ta se zaměří nejen na samotnou budovu nádraží, ale také na veřejná prostranství před a za nádražím.
Připravovaná soutěž bude koncipována jako mezinárodní tak, aby přinesla řešení od špičkových architektů a projektantů, kteří se specializují na velké dopravní stavby. Soutěž bude vyhlášena už na podzim letošního roku.
Zajímají vás plánovaná protipovodňová opatření na řece Svitavě? Přijďte si během festivalu Překročme řeku poslechnout Bibianu Janebovou a Radima Vítka z našeho oddělení městské infrastruktury a zeptat se jich na to, co byste rádi věděli o proměnách brněnských řek. Sraz je ve 14.00 u jihozápadního konce Komárovského mostu (ulice Černovická).
V září 2023 vedení města Brna schválilo nové umístění haly pro dráhové cyklisty a atlety. Ta vznikne vedle plaveckého komplexu za Lužánkami. Návrh řešení novostavby je předmětem připravované architektonické soutěže. Brněnští radní také schválili přípravu územní studie k budoucímu rozvoji lokality Ponava.
V červnu byl zveřejněn návrh nového Územního plánu města Brna. Tato aktualizovaná verze vznikla na základě společného jednání a k jeho podobě se mohly během prvních měsíců letošního roku vyjádřit ministerstva, krajský úřad nebo sousední obce. Po zákonném vypořádání jejich požadavků byl návrh upraven do aktuální podoby.