Brno hledá podobu chytré čtvrti Špitálka

Publikováno: 1.11.2018

Z brownfieldu vyroste chytrá čtvrť. Část nevyužívaného areálu tepláren v ulici Špitálka by se měla proměnit na jedno z nejmodernějších míst v Brně. Na podobu nové čtvrti vyhlásilo město v úterý 30. října 2018 mezinárodní otevřenou ideovou soutěž. Organizuje ji Kancelář architekta města Brna. Architekti mohou posílat své soutěžní návrhy do 21. ledna 2019.

Brno hledá podobu chytré čtvrti Špitálka

„Na území městské části Zábrdovice je celá řada bývalých průmyslových areálů, které jsou dnes nevyužívané a mají velký potenciál pro další rozvoj. Město tady může postavit nové moderní bydlení v dostupné vzdálenosti od centra. Soutěž na proměnu oblasti okolo Špitálky je prvním krokem k oživení celého území,“ uvedl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Vybraná lokalita se nachází v nevyužívané západní části areálu tepláren mezi ulicemi Koliště, Cejl, Radlas a Špitálka. Území má rozlohu téměř dvacet pět hektarů. Úkolem soutěžících je navrhnout podobu nové čtvrti, která bude sloužit nejen pro bydlení, ale také jako zázemí pro nové pracovní příležitosti a služby. Zároveň přitom soutěžící musí zohlednit principy takzvaného chytrého města, to znamená využít moderní technologie tak, aby nová čtvrť byla šetrná k životnímu prostředí a energeticky soběstačná.

 „Chceme zde odzkoušet nové technologie a inovativní přístupy. Zapojit do celého procesu majitele pozemků, obyvatele Brna, vědeckou obec i další důležité stakeholdery. Sbírat data a po jejich vyhodnocení úspěšné technologie rozšířit i na další území města. Mohlo by se to stát vzorem pro další výstavbu a zároveň sloužit jako demonstrační příklad toho, jak by Brno mělo vypadat v roce 2050 podle právě vznikající nové městské strategie“, uvedl náměstek primátora pro oblast Smart city Jaroslav Kacer.

Projekt Špitálka je součástí rozsáhlého evropského projektu RUGGEDISED, jehož cílem je zavádění inovativních technologií a přístupů pro rozvoj městských čtvrtí. Mezi taková chytrá řešení patří například využití energie z odpadních vod, systém chytrého parkování, který řidičům umožní rychleji najít volná místa, nebo inteligentní pouliční osvětlení, které reaguje na míru světla a pohyb, a řada dalších. Brno na projektu spolupracuje s pěti evropskými městy – holandským Rotterdamem, skotským Glasgow, švédskou Umeou, polským Gdaňskem a italskou Parmou. „Nabyté zkušenosti chceme také poskytnout všem jihomoravským obcím nad tří tisíce obyvatel“, doplnil Kacer.

Soutěžní porota zasedne na konci ledna 2019. Vítězný návrh radní použijí pro zadání územní studie, která bude následně použita pro změnu Územního plánu města Brna a pro samotnou výstavbu a revitalizaci této části města.

Zadání soutěže najdete na: https://kambrno.cz/souteze/spitalka/

Další články

Kulatý stůl: Městská památková zóna III.

Kulatý stůl: Městská památková zóna III.

19.2.2021

Jak se Brno staví k vyhlášení památkové zóny na svém území? Jaký by měla mít rozsah a regulace? A jak celou věc ovlivňují pozdní zápisy do seznamů kulturních památek?

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

Model pro mezinárodní soutěž. Vzniká zmenšenina budoucí podoby nové čtvrti Trnitá

17.2.2021

Stovky budov, přes dva tisíce stromů, vlakové a tramvajové tratě i s vozy a řeka Svratka jako výrazný krajinný prvek oblasti. A to vše v měřítku 1:500. Právě připravovaný model nové čtvrti Trnitá obsáhne na dvanácti čtverečních metrech část území Brna dva kilometry dlouhou a jeden a půl kilometru širokou. Využije ho hlavně odborná porota mezinárodní soutěže na podobu nového hlavního nádraží. Přímo do modelu totiž budou soutěžní týmy vkládat navržené budovy s navazujícím veřejným prostranstvím, které tak bude možné hodnotit z nadhledu a v kontextu celého místa.

Hledání historického viaduktu bude pokračovat, první měření oblouky neodhalilo

Hledání historického viaduktu bude pokračovat, první měření oblouky neodhalilo

15.2.2021

Až deset metrů pod zem mapovala sonda část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského hlavního nádraží, oblouky historického viaduktu neodhalila. Úspěšné bylo pouze doplňkové měření nad podzemními prostory skladiště, v jehož sklepení jsou klenby dosud zachovány. Průzkum iniciovaný naší kanceláří bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty. Cílem je ověřit stav a existenci železničního viaduktu z 19. století, který je ukrytý pod železničním náspem. Do budoucna se má v souvislosti s přesunem hlavního nádraží proměnit v pěší a cyklistickou promenádu spojující centrum Brna s nábřežím Svratky.