Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst jízdních kol a koloběžek, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nový standard zavádí jednotné požadavky na mobiliář, který tvoří nerezové stojany umožňující bezpečné zaparkování a zamčení kol či koloběžek. Stojany jsou navrženy tak, aby zajistily stabilitu, přístupnost a odolnost proti vandalismu a korozi. Už několik let v ulicích města testované provedení přináší výhody v oblasti udržitelnosti i nízkých nákladů na údržbu. Oblý tvar konstrukce zabraňuje také odírání rámu jízdního kola při parkování.
„Novým standardem pro odkládací místa pro jízdní kola a koloběžky reagujeme na stále rostoucí zájem o cyklistickou dopravu a potřebu odpovídající infrastruktury. Tento dokument přináší jasné a srozumitelné pokyny, které zajišťují, že cyklisté a cyklistky najdou kvalitní a bezpečná místa k zaparkování svých kol po celém městě, jak si přáli i v nedávné cykloanketě,“ sdělil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Součástí nového standardu je doporučené vymezení a označování míst s ohledem na lokalitu. V městské památkové rezervaci bude doporučeno označit odkládací místa kamennou dlaždicí se siluetou kola, v jiných částech města půjde použít i betonovou hladkou dlažbu nebo dlažbu vsakovací. Dokument specifikuje minimální rozměry stojanových a odkládacích míst, detaily lemování i minimální průchozí šířku chodníku.
„Jednotné a dobře definované odkládací plochy pro jízdní kola a koloběžky přispějí nejen k vhodnějším podmínkám pro cyklisty, ale také ke zlepšení celkové estetiky a uspořádanosti veřejného prostoru,“ dodal Petr Bořecký, radní pro oblast územního plánování a rozvoje.
Nový standard od 1. prosince 2024 stanoví jasná pravidla pro odkládací místa a poskytne vodítka pro projektanty i realizátory, kteří je budou navrhovat a budovat. Zároveň podpoří přívětivé prostředí pro rozvoj cyklistiky jako jednoho z udržitelných způsobů dopravy.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.