Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst jízdních kol a koloběžek, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nový standard zavádí jednotné požadavky na mobiliář, který tvoří nerezové stojany umožňující bezpečné zaparkování a zamčení kol či koloběžek. Stojany jsou navrženy tak, aby zajistily stabilitu, přístupnost a odolnost proti vandalismu a korozi. Už několik let v ulicích města testované provedení přináší výhody v oblasti udržitelnosti i nízkých nákladů na údržbu. Oblý tvar konstrukce zabraňuje také odírání rámu jízdního kola při parkování.
„Novým standardem pro odkládací místa pro jízdní kola a koloběžky reagujeme na stále rostoucí zájem o cyklistickou dopravu a potřebu odpovídající infrastruktury. Tento dokument přináší jasné a srozumitelné pokyny, které zajišťují, že cyklisté a cyklistky najdou kvalitní a bezpečná místa k zaparkování svých kol po celém městě, jak si přáli i v nedávné cykloanketě,“ sdělil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Součástí nového standardu je doporučené vymezení a označování míst s ohledem na lokalitu. V městské památkové rezervaci bude doporučeno označit odkládací místa kamennou dlaždicí se siluetou kola, v jiných částech města půjde použít i betonovou hladkou dlažbu nebo dlažbu vsakovací. Dokument specifikuje minimální rozměry stojanových a odkládacích míst, detaily lemování i minimální průchozí šířku chodníku.
„Jednotné a dobře definované odkládací plochy pro jízdní kola a koloběžky přispějí nejen k vhodnějším podmínkám pro cyklisty, ale také ke zlepšení celkové estetiky a uspořádanosti veřejného prostoru,“ dodal Petr Bořecký, radní pro oblast územního plánování a rozvoje.
Nový standard od 1. prosince 2024 stanoví jasná pravidla pro odkládací místa a poskytne vodítka pro projektanty i realizátory, kteří je budou navrhovat a budovat. Zároveň podpoří přívětivé prostředí pro rozvoj cyklistiky jako jednoho z udržitelných způsobů dopravy.
Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park. Cílem bylo prověřit možnosti nové městské čtvrti, a to v souladu se současným využitím a plánovanými záměry. Územní studie je podkladem nového územního plánu a po jeho schválení bude aktualizována jako podklad pro rozhodování v území.
Klíčový strategický dokument určující směřování rozvoje města – nový Územní plán města Brna (NÚP) – dnes projednala Rada města Brna a doporučila jeho vydání zastupitelstvu, které se uskuteční 10. prosince. NÚP přináší udržitelná řešení reagující na potřeby obyvatel i další současné výzvy. Jeho zpracovatelem byla Kancelář architekta města Brna.
Prostor před obchodním centrem na ulici Petra Křivky by se konečně mohl stát skutečným srdcem městské části Brno – Nový Lískovec. Po dlouhých letech, kdy zůstával nevyužitý i kvůli nevyřešeným majetkovým vztahům, se situace výrazně změnila. Město získalo klíčové pozemky a městské části byly svěřeny objekty technické infrastruktury. Tento krok otevírá cestu k realizaci nového náměstí, které bude důstojným centrem veřejného života. O budoucí podobě rozhodne námi organizovaná architektonická soutěž, která umožní srovnání různých návrhů a výběr toho nejvhodnějšího řešení.