Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

Publikováno: 13.11.2024

Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst jízdních kol a koloběžek, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

Nový standard zavádí jednotné požadavky na mobiliář, který tvoří nerezové stojany umožňující bezpečné zaparkování a zamčení kol či koloběžek. Stojany jsou navrženy tak, aby zajistily stabilitu, přístupnost a odolnost proti vandalismu a korozi. Už několik let v ulicích města testované provedení přináší výhody v oblasti udržitelnosti i nízkých nákladů na údržbu. Oblý tvar konstrukce zabraňuje také odírání rámu jízdního kola při parkování.

Novým standardem pro odkládací místa pro jízdní kola a koloběžky reagujeme na stále rostoucí zájem o cyklistickou dopravu a potřebu odpovídající infrastruktury. Tento dokument přináší jasné a srozumitelné pokyny, které zajišťují, že cyklisté a cyklistky najdou kvalitní a bezpečná místa k zaparkování svých kol po celém městě, jak si přáli i v nedávné cykloanketě,“ sdělil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Součástí nového standardu je doporučené vymezení a označování míst s ohledem na lokalitu. V městské památkové rezervaci bude doporučeno označit odkládací místa kamennou dlaždicí se siluetou kola, v jiných částech města půjde použít i betonovou hladkou dlažbu nebo dlažbu vsakovací. Dokument specifikuje minimální rozměry stojanových a odkládacích míst, detaily lemování i minimální průchozí šířku chodníku.

Jednotné a dobře definované odkládací plochy pro jízdní kola a koloběžky přispějí nejen k vhodnějším podmínkám pro cyklisty, ale také ke zlepšení celkové estetiky a uspořádanosti veřejného prostoru,“ dodal Petr Bořecký, radní pro oblast územního plánování a rozvoje.

Nový standard od 1. prosince 2024 stanoví jasná pravidla pro odkládací místa a poskytne vodítka pro projektanty i realizátory, kteří je budou navrhovat a budovat. Zároveň podpoří přívětivé prostředí pro rozvoj cyklistiky jako jednoho z udržitelných způsobů dopravy.

Další články

Územní studie Technologický park byla schválena

Územní studie Technologický park byla schválena

4.12.2024

Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park. Cílem bylo prověřit možnosti nové městské čtvrti, a to v souladu se současným využitím a plánovanými záměry. Územní studie je podkladem nového územního plánu a po jeho schválení bude aktualizována jako podklad pro rozhodování v území.

Nový Územní plán města Brna prošel radou, teď ho čeká rozhodnutí zastupitelstva

Nový Územní plán města Brna prošel radou, teď ho čeká rozhodnutí zastupitelstva

27.11.2024

Klíčový strategický dokument určující směřování rozvoje města – nový Územní plán města Brna (NÚP) – dnes projednala Rada města Brna a doporučila jeho vydání zastupitelstvu, které se uskuteční 10. prosince. NÚP přináší udržitelná řešení reagující na potřeby obyvatel i další současné výzvy. Jeho zpracovatelem byla Kancelář architekta města Brna.

Setkání s veřejností: Náměstí Nový Lískovec

Setkání s veřejností: Náměstí Nový Lískovec

Prostor před obchodním centrem na ulici Petra Křivky by se konečně mohl stát skutečným srdcem městské části Brno – Nový Lískovec. Po dlouhých letech, kdy zůstával nevyužitý i kvůli nevyřešeným majetkovým vztahům, se situace výrazně změnila. Město získalo klíčové pozemky a městské části byly svěřeny objekty technické infrastruktury. Tento krok otevírá cestu k realizaci nového náměstí, které bude důstojným centrem veřejného života. O budoucí podobě rozhodne námi organizovaná architektonická soutěž, která umožní srovnání různých návrhů a výběr toho nejvhodnějšího řešení.