Před dolním nádražím v Brně začala tento týden růst nová designová Čekárna. Ta má nejen zpříjemnit lidem cestování v době vlakové výluky, ale především je prvním krokem k oživení prostoru, kde v příštích letech vznikne nové hlavní nádraží a nová čtvrť. S její pomocí chceme ukázat, že je možné proměnit desítky let zapomenuté místo na zajímavý společenský prostor.
„Město Brno považuje rozvoj lokality dolního nádraží za jednu ze svých priorit. Dokladem je, že na projektu Čekárny spolupracovalo několik organizací i zástupců vedení města napříč politickým spektrem. Čekárna bude prostor kultivovat a současně poskytne cestujícím komfort, moderní zázemí i zábavu. Srdce Čekárny bude tvořit osm city modulů uzpůsobených přímo pro tyto účely. Většina prostoru bude opravdu sloužit cestujícím, kteří čekají na své spoje. Zde budou mít k dispozici pohodlné sezení, připojení k internetu i zásuvky. Současně budou mít díky informačním tabulím dokonalý přehled o aktuální dopravní situaci,“ říká primátorka města Brna Markéta Vaňková. Prvním krokem pro zlepšení situace na dolním nádraží bylo již dříve vybudování parkoviště kiss and ride a přiblížení zastávky městské hromadné dopravy blíže vlakovému nástupišti. Na zastávce přistavují autobusy 61, které slouží jako spojka s hlavním nádražím a místním uzlem městské hromadné dopravy.
V jednom z prosklených modulů bude k nahlédnutí aktualizovaný model budoucí čtvrti s novým nádražím. Model uvnitř Čekárny doprovodí výstava o rozvoji oblasti mezi hlavním a dolním nádražím, historicky pojmenované Trnitá. Autorem výstavy i celého projektu Čekárna je Kancelář architekta města Brna. „Čekárna a oživení přednádražního prostoru je prvním krokem a možností k tomu, představit obyvatelům i návštěvníkům města směr, jakým se bude rozvíjet nová čtvrť Trnitá. Zároveň chceme ukázat, že je možné proměnit desítky let zapomenuté místo na zajímavý společenský prostor,“ vysvětlil Michal Sedláček, ředitel KAM. V dalším city modulu se pak představí brněnské firmy i strategické městské projekty.
Čekárna ale nejsou jen city moduly, zahrnuje také okolí. Díky Brněnským komunikacím místo již nepřipomíná industriální divočinu, Veřejná zeleň města Brna se zasloužila o celoročně kvetoucí botanickou oázu. Nabídku prosklených modulů navíc doplní také něco dobrého na zub. Na místě budou foodtrucky s výběrovým občerstvením, které bude reagovat na roční období i přání zákazníků. Jídlo si můžou vzít s sebou na cestu, nebo ho sníst přímo na místě, k dispozici k těmto účelům tu bude zhruba třicet stolů se slunečníky. „Čekárna má návštěvníkům ukázat vlídnou tvář města hned po výstupu z vlaku a všem, kteří dojíždí za prací, zpříjemnit cestování. Turistům navíc v rámci projektu nabídneme navigaci do centra města a kompletní informace o výluce. A to jak na webových stránkách, tak přímo v terénu,“ uzavírá Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO, realizátora projektu.
Veškeré informace o Čekárně i praktické informace o vlakové výluce a navigace do centra města jsou dostupné na: www.GOtoBRNO.cz/dolninadrazi
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.