Zanedbaný prostor před dolním nádražím v Brně se od května promění v oázu pro cestující. Nabídne prostor pro food trucky s občerstvením a kávou, posezení pod širým nebem i designové kontejnery pro čekárnu a výstavy. Brněnská „Čekárna“ by měla být otevřena od jara až do podzimu, tedy po dobu vlakové výluky.
Za nápadem na oživení přednádražního prostoru, kterým od omezení provozu na hlavním nádraží proudí tisíce lidí denně, stojí Kancelář architekta města Brna (KAM). Město do projektu investuje necelé tři miliony korun. Ve středu 9. ledna záměr schválila Rada města Brna.
„Kvůli vlakové výluce přes dolní nádraží projdou denně tisíce lidí, jeho okolí je ale dlouhodobě zanedbané a řada Brňanů se tomuto prostoru raději vyhýbá. To chceme změnit. Čekárna má přinést nejen větší pohodlí pro cestující, ale zároveň lidem ukázat, že desítky let zanedbané rumiště v centru města se může změnit na zajímavý kulturní a společenský prostor,“ řekl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
„Snažili jsme se vymyslet náplň, která bude pro město finančně a organizačně udržitelná. Vzhledem k tomu, že plochy jsou desítky let zanedbané, bude potřeba je nejprve zpevnit a vybudovat zde potřebné zázemí a sítě. Pokud bude zájem veřejnosti, budeme Čekárnu rozšiřovat o další kulturní akce,“ doplnil Sedláček. Na projektu se podílí také Brněnské komunikace, Veřejná zeleň města Brna a Turistické informační centrum. KAM zajistí projektovou přípravu kontejnerů, inženýrskou činnost nebo výběr mobiliáře.
Podobné projekty na oživení zanedbaných částí města už s úspěchem fungují například v Praze (Manifesto na Florenci), ale také v Lisabonu, Londýně nebo Sydney.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.