Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.
Bulvár bude kombinovat všechny druhy dopravy s hlavním důrazem na chodce a cyklisty. Své nezastupitelné místo v uličním profilu zaujímají prvky modrozelené infrastruktury a hned čtyři řady stromořadí.
Na bulváru jsou navrženy dva jízdní pruhy v každém směru. Přímo na vozovce se uvažuje pouze s možností krátkodobého stání, parkování tak bude primárně řešeno v podzemních garážích přilehlých objektů nebo ve vedlejších ulicích.
Pro tramvajovou trať včetně zastávek bude sloužit středový pás bulváru, který je oddělen zasakovacími prostory se stromořadím na každé straně. Tramvaje tak cestující efektivně přepraví z nového nádraží do centra města během několika minut.
Každá strana bulváru bude umožňovat obousměrný provoz cyklistů. Samotné cyklostezky budou mírně zvýšeny nad vozovku a odděleny bezpečnostním odstupem. Provoz po nich by tak měl být plynulý a bezpečný.
Bulvár by měl zaujímat stěžejní roli ve struktuře veřejných prostranství města. Lidé tak budou moci využívat široké chodníky lemované stromořadím, které budou navazovat na obchody a služby v parteru objektů. Samozřejmostí budou místa pro parkování kol nebo prvky hospodaření s dešťovou vodou.
Pohledovou osu k historickému centru budou doprovázet pečlivě vybraná stromořadí ve výsadbovém pásu. Tyto zasakovací prostory zajistí stromům dostatečný přísun vody i vhodné prokořenění. Právě vzrostlé stromy v kombinaci s navrženými prvky modrozelené infrastruktury přispějí ke zlepšení mikroklimatu nejen v rámci ulice, ale také k adaptaci celého města na klimatické změny.
Padesát metrů široký bulvár bude oplývat velkorysými chodníky, jež se budou volně prolínat mezi plochy zeleně. V příjemném stínu vysokých platanů by tak měl vzniknout různorodý veřejný prostor. Venkovní zahrádky restaurací budou střídat umělecké instalace nebo stojany pro kola.
Každá strana bulváru bude lemována objekty s převýšeným aktivním parterem, tedy různorodou škálou obchodů a služeb. Spolu s vyváženým mixem bydlení, pracovních příležitostí a kulturním zázemím budou tvořit základy udržitelné moderní čtvrti, která nabídne pestrý život v jakoukoliv denní dobu.
Cílem soutěže je nalézt nejlepší návrh uměleckého díla k poctě královny Elišky Rejčky i s odkazem na její osobnost a působení v Brně. Součástí by mělo být také architektonicko-krajinářské řešení přilehlé plochy, která by s uměleckým dílem měla tvořit harmonický celek.
Kancelář architekta města Brna se aktivně zúčastnila Světového silničního kongresu, který se po padesáti letech opět konal v Praze. Článek přijatý do sborníku konference se týkal otázky, zda je pro zlepšení dopravy lepší stavět uvnitř měst, nebo na předměstí. Stáhnout a přečíst si můžete také kompletní českou verzi textu.
Přijměte naše pozvání na výstavu vítězných i všech nominovaných děl České ceny za architekturu 2023. Výstava se koná v GALERII! VSTUPTE v přízemí budovy Kanceláře architekta města Brna na Zelném trhu.