Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.
Bulvár bude kombinovat všechny druhy dopravy s hlavním důrazem na chodce a cyklisty. Své nezastupitelné místo v uličním profilu zaujímají prvky modrozelené infrastruktury a hned čtyři řady stromořadí.
Na bulváru jsou navrženy dva jízdní pruhy v každém směru. Přímo na vozovce se uvažuje pouze s možností krátkodobého stání, parkování tak bude primárně řešeno v podzemních garážích přilehlých objektů nebo ve vedlejších ulicích.
Pro tramvajovou trať včetně zastávek bude sloužit středový pás bulváru, který je oddělen zasakovacími prostory se stromořadím na každé straně. Tramvaje tak cestující efektivně přepraví z nového nádraží do centra města během několika minut.
Každá strana bulváru bude umožňovat obousměrný provoz cyklistů. Samotné cyklostezky budou mírně zvýšeny nad vozovku a odděleny bezpečnostním odstupem. Provoz po nich by tak měl být plynulý a bezpečný.
Bulvár by měl zaujímat stěžejní roli ve struktuře veřejných prostranství města. Lidé tak budou moci využívat široké chodníky lemované stromořadím, které budou navazovat na obchody a služby v parteru objektů. Samozřejmostí budou místa pro parkování kol nebo prvky hospodaření s dešťovou vodou.
Pohledovou osu k historickému centru budou doprovázet pečlivě vybraná stromořadí ve výsadbovém pásu. Tyto zasakovací prostory zajistí stromům dostatečný přísun vody i vhodné prokořenění. Právě vzrostlé stromy v kombinaci s navrženými prvky modrozelené infrastruktury přispějí ke zlepšení mikroklimatu nejen v rámci ulice, ale také k adaptaci celého města na klimatické změny.
Padesát metrů široký bulvár bude oplývat velkorysými chodníky, jež se budou volně prolínat mezi plochy zeleně. V příjemném stínu vysokých platanů by tak měl vzniknout různorodý veřejný prostor. Venkovní zahrádky restaurací budou střídat umělecké instalace nebo stojany pro kola.
Každá strana bulváru bude lemována objekty s převýšeným aktivním parterem, tedy různorodou škálou obchodů a služeb. Spolu s vyváženým mixem bydlení, pracovních příležitostí a kulturním zázemím budou tvořit základy udržitelné moderní čtvrti, která nabídne pestrý život v jakoukoliv denní dobu.
Po 20 letech práce je hotovo – nový území plán města Brna je připraven na projednání a schválení Zastupitelstvem města Brna. Finální verzi dokončeného návrhu jsme předali brněnskému magistrátu. Zpracovatelem dokumentu byla naše kancelář od roku 2018. Na novém územním plánu pracovalo město Brno s přestávkami od roku 2002, ten stávající se tak kvůli dlouhé době stal postupně nejstarším dokumentem svého druhu v České republice, platný je od roku 1994.
Nalézt vhodného partnera, který vytvoří návrh chybějící občanské vybavenosti na Sadové, ale také kvalitní veřejná prostranství pro zdejší obyvatele. Takový je cíl užší urbanisticko-architektonické soutěže Základní a mateřská škola Sadová. Účastnit se jí bude osm týmů – tři byly vyzvány přímo, dalších pět vybrala odborná porota. Celkem přišlo 34 žádostí o účast. Organizátorem soutěže je Kanceláře architekta města Brna. Ve středu 4. května 2022 účastníky soutěže potvrdila na svém zasedání Rada města Brna.
Areál bývalé Zbrojovky dlouhá léta chátral. V poslední době tento brownfield prochází výraznou proměnou. Investor zde plánuje rozsáhlou revitalizaci, vzniknout by tu měla nová, moderní městská čtvrť. Součástí bude i stavba mostu přes řeku Svitavu i mateřská a základní škola.