Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

Publikováno: 13.5.2022

Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

Uspořádání dopravy

Bulvár bude kombinovat všechny druhy dopravy s hlavním důrazem na chodce a cyklisty. Své nezastupitelné místo v uličním profilu zaujímají prvky modrozelené infrastruktury a hned čtyři řady stromořadí.

Automobilová doprava

Na bulváru jsou navrženy dva jízdní pruhy v každém směru. Přímo na vozovce se uvažuje pouze s možností krátkodobého stání, parkování tak bude primárně řešeno v podzemních garážích přilehlých objektů nebo ve vedlejších ulicích.

Hromadná doprava

Pro tramvajovou trať včetně zastávek bude sloužit středový pás bulváru, který je oddělen zasakovacími prostory se stromořadím na každé straně. Tramvaje tak cestující efektivně přepraví z nového nádraží do centra města během několika minut.

Cyklodoprava

Každá strana bulváru bude umožňovat obousměrný provoz cyklistů. Samotné cyklostezky budou mírně zvýšeny nad vozovku a odděleny bezpečnostním odstupem. Provoz po nich by tak měl být plynulý a bezpečný.

Veřejný prostor

Bulvár by měl zaujímat stěžejní roli ve struktuře veřejných prostranství města. Lidé tak budou moci využívat široké chodníky lemované stromořadím, které budou navazovat na obchody a služby v parteru objektů. Samozřejmostí budou místa pro parkování kol nebo prvky hospodaření s dešťovou vodou.

Bulvár nové čtvrti Trnitá v kontextu města

Vizualizace

Pohled na Petrov

Pohledovou osu k historickému centru budou doprovázet pečlivě vybraná stromořadí ve výsadbovém pásu. Tyto zasakovací prostory zajistí stromům dostatečný přísun vody i vhodné prokořenění. Právě vzrostlé stromy v kombinaci s navrženými prvky modrozelené infrastruktury přispějí ke zlepšení mikroklimatu nejen v rámci ulice, ale také k adaptaci celého města na klimatické změny.

Veřejný prostor

Padesát metrů široký bulvár bude oplývat velkorysými chodníky, jež se budou volně prolínat mezi plochy zeleně. V příjemném stínu vysokých platanů by tak měl vzniknout různorodý veřejný prostor. Venkovní zahrádky restaurací budou střídat umělecké instalace nebo stojany pro kola.

Živá ulice

Každá strana bulváru bude lemována objekty s převýšeným aktivním parterem, tedy různorodou škálou obchodů a služeb. Spolu s vyváženým mixem bydlení, pracovních příležitostí a kulturním zázemím budou tvořit základy udržitelné moderní čtvrti, která nabídne pestrý život v jakoukoliv denní dobu.

Video

Další články

Procházka: Setkání architektury s uměním

Procházka: Setkání architektury s uměním

19.3.2025

Depozitář Moravské galerie v brněnských Řečkovicích představuje moderní úložný prostor pro umělecké sbírky a zároveň architektonicky výjimečnou stavbu propojující funkčnost s otevřeností veřejnosti. Právě tam povedou naše společné kroky během dubnové procházky za architekturou. Akce proběhne ve čtvrtek 3. dubna od 16.30. Průvodcem nám bude spoluautor budovy Jozef Kubín.

Ulice Orlí v novém – obnoví se stromořadí a vymění povrchy

Ulice Orlí v novém – obnoví se stromořadí a vymění povrchy

Ulice Orlí, v úseku od Masarykovy po Josefskou, projde v blízké době úpravou. Stavbaři zde postupně opraví plynovod, poté přijde na řadu dlažba a na konci bude obnoveno stromořadí. Brno si díky tomu společně s Kanceláří architekta města vyzkouší moderní postupy péče o zeleň v centru. Na ulici v novém hávu se mohou Brňané a návštěvníci těšit po letních prázdninách.

Brno odmítá omezení svých pravomocí, bojuje za ochranu veřejného prostoru a zeleně

Brno odmítá omezení svých pravomocí, bojuje za ochranu veřejného prostoru a zeleně

5.3.2025

Novela energetického zákona, kterou včera schválila Poslanecká sněmovna, vážně omezuje pravomoci tří největších měst Česka při regulaci umisťování technické infrastruktury. Tento krok do budoucna sníží kvalitu života, neboť může mít zásadní negativní dopad na urbanismus měst, veřejná prostranství a zeleň. Vedení Brna ve spolupráci s dalšími radnicemi a odbornými organizacemi apeluje na nápravu celé situace a je i nadále připraveno podniknout veškeré kroky k navrácení pravomocí a obnovení dosavadního rozsahu regulací.