Měníme nábřeží Svratky: Více místa pro řeku, více místa pro lidi

Publikováno: 25.2.2021

V letošním roce začne dlouho očekávané oživení řeky Svratky v úseku od Riviéry k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici. Řeka dostane více prostoru a obyvatelé Brna zase místo u vody, kam mohou vyrazit na procházky, za sportem i odpočinkem. Bude se jednat o klidné bezbariérové prostředí vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Vznikne zde živá zóna, kde se budou lidé potkávat a aktivně trávit svůj čas.

Měníme nábřeží Svratky: Více místa pro řeku, více místa pro lidi

Proč se upravuje nábřeží?

Území kolem Poříčí je dnes sevřené městskou zástavbou a od řeky oddělené kolmou nábřežní zdí.  Hlavním cílem navržených úprav je ochránit město před stoletou vodou prostřednictvím odsazených protipovodňových zdí a hrází doplněných přírodě blízkými opatřeními na vodním toku. Snahou je, aby vzniklo více prostoru pro průtok povodní, zlepšil se ekologický stav vodního toku, a zároveň se umožnilo obyvatelům či návštěvníkům města trávit v blízkosti řeky svůj volný čas.

V jaké fázi jsou přípravy?

V únoru letošního roku pracovníci Veřejné zeleně města Brna zahájili první etapu přípravných prací, která spočívá v odstranění části stávajících stromů a náletových dřevin. V první etapě půjde celkem o 362 stromů a 2 838 m² keřů. Veškeré kácení bude probíhat pouze v době vegetačního klidu a jen v nezbytně nutném rozsahu, aby bylo možné následně provést úpravu a rozšíření koryta řeky.

Kolik nových stromů se vysadí?

V rámci projektu se počítá s náhradní výsadbou vhodných dřevin v celé délce nábřeží. Do konce roku 2023 bude vysazeno celkem 1 772 nových stromů. Přímo v místě stavby jich bude 603, ostatní budou umístěny na náhradních pozemcích. Součástí vysazení stromů je také zajištění pětileté povýsadbové péče.

Co se bude dít dál?

Na přelomu jara a léta navážou na přípravu území stavební práce, které postupně promění nábřeží Svratky podle návrhu týmu profesora Ivana Rullera, který zvítězil v mezinárodní soutěži na oživení nábřeží Svratky. Dokončení stavby je očekáváno v roce 2023.

Vznikne v Brně náplavka?

V místě stávající nábřežní zdi podél ulice Poříčí vznikne nová kolonáda se schody umožňující přístup k hladině řeky. Její součástí bude kavárna s výhledem na vodu. Na kolonádě bude možné mimo jiné pořádat menší koncerty a společenské akce.

Jsou protipovodňová opatření potřebná?

Povodně jsou zcela přirozenou událostí, která vzniká jako důsledek extrémních projevů počasí. V řadě situací mohou být povodňové stavy příčinou rozsáhlých materiálních škod nebo dokonce ztrát na životech obyvatel. Jejich nepravidelný výskyt však mnohdy negativně ovlivňuje naše vnímání aktuálnosti povodňového nebezpečí.

Proč volíme přírodě blízká opatření?

V rámci protipovodňové ochrany je možné využívat jak opatření technická, jako jsou ochranné hráze, protipovodňové stěny nebo suché retenční nádrže, tak přírodě blízká. V každé konkrétní situaci je třeba přizpůsobit dané řešení protipovodňové ochrany charakteru místa a hledat jejich optimální kombinaci.

Přírodě blízká opatření na vodních tocích řeší protipovodňovou ochranu v úzké vazbě na vodní toky a jejich nivy. Kromě dosažení požadovaného protipovodňového účinku je cílem těchto opatření i zlepšení ekologického stavu vodních toků.

Jak navrhovaná opatření fungují?

Snížením stávajících vysokých břehů, odstraněním některých hrází a vytvořením širokých berem můžeme dosáhnout dalšího zvýšení kapacity koryta řeky. Bermy jsou vyzvednuté části koryta určené k častějším rozlivům povodní. Oproti stávajícímu stavu se nábřeží dostane blíže hladině a v období většiny roku bude sloužit pro rekreaci a odpočinek občanů. Stávající cyklostezky na vysokých březích budou sneseny na nižší úroveň bermy, případně budou na plochách vytvořeny i nové pěšiny spolu s hřišti a plochami pro odpočinek a sportovní vyžití.

Jde pouze o protipovodňová opatření?

Návrh protipovodňové ochrany v intravilánu města je mnohdy vhodnou příležitostí ke zkvalitnění říčních biotopů a navazujících veřejných prostranství. Proměna nábřeží Svratky je tak spojená i s dalšími potřebnými investicemi do související infrastruktury. Jedná se například o rekonstrukci hlavního vodovodního řadu a sto let staré kmenové stoky. Dále dojde k rekonstrukci dalších sítí a některých nevyhovujících mostů a lávek.

Kolik to bude stát?

Na výstavbu protipovodňových opatření, jejichž celkové náklady jsou předběžně vyčísleny na 1,6 miliardy, požádalo město Brno v polovině ledna 2021 o dotaci z Operačního programu Životní prostředí. Dle podmínek dotačního titulu musí být stavba dokončena do konce roku 2023.

Vše o připravované etapě na Poříčí naleznete na webu Voda v Brně.

Galerie

Autoři vizualizací: Sdružení Svratka (A PLUS, ŠINDLAR, Václav Čermák, Miroslav Korbička, Miloš Trenz)

Další články

Osm architektonických týmů chce proměnit náměstí Míru, z jejich návrhů teď odborná porota vybere ten vítězný

Osm architektonických týmů chce proměnit náměstí Míru, z jejich návrhů teď odborná porota vybere ten vítězný

20.4.2021

Kdo navrhl nejlepší řešení proměny náměstí Míru? To na konci tohoto týdne rozhodnou členové odborné poroty. Vybírat budou z osmi návrhů, které přišly do otevřené urbanisticko-architektonické soutěže organizované kanceláří městského architekta. Soutěžící měli za úkol navrhnout úpravu náměstí Míru včetně dopravního řešení, vstupu do parku Kraví hora a podoby nového polyfunkčního domu v prostoru přilehlého areálu Lerchova. Všechny návrhy, včetně těch vítězných, představíme po schválení výsledků soutěže vedením města. Na červen připravujeme také výstavu.

Široký bulvár, byty až pro patnáct tisíc lidí, zelené vnitrobloky i střechy. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

Široký bulvár, byty až pro patnáct tisíc lidí, zelené vnitrobloky i střechy. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

15.4.2021

Důležitý krok pro rozvoj jižní části Brna, tím je dokončení územní studie nové čtvrti Trnitá. Studie určuje hlavní principy, podle kterých se území o velikosti zhruba 140 hektarů v těsné blízkosti historického jádra města bude v příštích letech rozvíjet. Je to zásadní dokument pro plánovanou výstavbu, ale také pro podobu veřejných prostranství nebo parků. Její aktualizaci zpracovala kancelář městského architekta, která se dlouhodobě věnuje koordinaci záměrů města a investorů v území.

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

Podzemní dráhy u nás i ve světě. Odborníci sdíleli zkušenosti pro Brno

9.4.2021

Čím se může inspirovat Brno při plánování podzemní dráhy? Má navazovat na síť železnic, tramvají, nebo půjde o metro? Kolik bude potřeba zastávek? A je na to Brno dost velké? Nejen na tyto otázky hledal odpovědi online seminář pořádaný Kanceláří architekta města Brna ve čtvrtek 25. března. K pětici přednášejících se přes aplikaci Teams připojila téměř stovka posluchačů. Spolupořadatelem akce byl Ústav železničních konstrukcí a staveb Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.