Nový most přes Svitavu spojí dvě čtvrti, podobu určí architektonická soutěž

Publikováno: 13.10.2021

Projektová soutěž o návrh nového mostu přes řeku Svitavu by měla být vyhlášena v listopadu. Jedním z kroků, který tomu musí v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a soutěžním řádem České komory architektů, předcházet, je jmenování soutěžní poroty. Šestnáct jejích členů včetně náhradníků dnes vybrala Rada města Brna.

Nový most přes Svitavu spojí dvě čtvrti, podobu určí architektonická soutěž

„Vzhledem k významu celé lokality jsme již v srpnu rozhodli, že most v městské čtvrti Nová Zbrojovka vzejde z urbanisticko-architektonické jednofázové otevřené projektové soutěže. Nezbytnou podmínkou je jmenování soutěžní poroty, která na svém ustavujícím zasedání projedná a odsouhlasí soutěžní podmínky. Ty jsou následně zaslány České komoře architektů, jež musí potvrdit jejich regulérnost, a poté je schvaluje Rada města Brna,“ popsal celý postup radní pro oblast územního plánování a rozvoje Filip Chvátal a dodal: „Očekáváme, že díky soutěži získáme nejen kvalitní návrh, ale i partnera, který by se měl také podílet na zpracování dalších stupňů projektové dokumentace. Benefitem je i to, že jeden autorský tým navíc určí charakter přilehlých veřejných prostranství nábřeží.“

Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s investičním odborem magistrátu. „Stavbu takto důležitého nového mostu už Brno nepamatuje desítky let. Nabídne spojení dvou břehů řeky Svitavy, dvou lokalit, které se mají v příštích letech výrazně proměnit. Pro architekty bude velkou příležitostí určit podobu mostu otevřenou architektonickou soutěží, ze které vzejde stavba zapadající do zdejšího genia loci a dopomůže s dalším rozvojem nových čtvrtí. Důležitá přitom není jen stavba samotná, ale také urbanismus jejího okolí – Brno je město na soutoku dvou řek a jejich nábřeží si zvýšenou pozornost určitě zaslouží,“ řekl městský architekt Michal Sedláček.

Závislou část poroty tvoří vybraní zástupci samosprávy města Brna, městských částí a KAMu, dohromady se jedná o 4 řádné členy a 5 náhradníků. V nezávislé části poroty, jejíž složení navrhla kancelář městského architekta, jsou zastoupeni architekti a inženýři. Jde o 5 řádných členů a o 2 náhradníky s tím, že 1 zástupce nezávislé části poroty bude jejím předsedou. Nadto si porota může dle potřeby dále přizvat znalce v jednotlivých oborech. Celkové náklady na organizaci soutěže by neměly přesáhnout 2 800 000 korun, z toho je 2 100 000 určeno na vyplacení cen a odměn soutěžícím.

„Nový most přes Svitavu má mít 4 pruhy, celkovou délku 53 metrů a šířku 28 metrů. Dva pruhy budou vyhrazeny pro veřejnou hromadnou dopravu a další dva pro individuální automobilový provoz. Na obou stranách mají mít svoje samostatné pruhy cyklisté, v každém směru bude i prostor pro pohyb pěších. Orientační náklady města na výstavbu samotného mostu se předpokládají ve výši přes 223 milionů korun včetně DPH, zčásti je pokryje také příspěvek poskytnutý investory revitalizace obou sousedících a mostem spojených brownfieldů, tedy společnostmi NOVÁ ZBROJOVKA, s.r.o., a IMOS development otevřený podílový fond. Město pak bude též financovat výstavbu nájezdů k mostu – do ulice Nová Šámalova půjde přibližně o 75 metrů, do ulice Nová Dukelská pak 165 metrů,“ připomněl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Závislá část poroty

  • David Grund, člen Rady města Brna pro oblast investic
  • Filip Chvátal, Ph.D., člen Rady města Brna pro územní plánování a rozvoj
  • Tomáš Koláčný, náměstek primátorky města Brna
  • Ing. arch. Michal Sedláček, ředitel Kanceláře architekta města Brna, příspěvkové organizace
  • arch. Pavla Pannová, vedoucí Odboru územního plánování a rozvoje Magistrátu města Brna, jako náhradník
  • Petr Hladík, 1. náměstek primátorky města Brna, jako náhradník
  • Jiří Oliva, náměstek primátorky města Brna, jako náhradník
  • Mgr. Aleš Mrázek (zástupce městské části Brno-Židenice), jako náhradník
  • Mgr. Martin Maleček (zástupce městské části Brno-Sever), jako náhradník

Nezávislá část poroty

  • Ing. Jan L. Vítek, CSc. (Praha)
  • Petr Brosch (Brno)
  • arch. Aleš Burian (Brno)
  • arch. Lukáš Ehl (Praha)
  • arch. Pavel Jura (Brno)
  • arch. Jiří Vokřál (Brno), jako náhradník
  • Ing. Lýdia Šušlíková (Brno), jako náhradnice

Další články

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

Nové brněnské hlavní nádraží se začíná rýsovat. Nizozemští architekti projektují napojení hromadné dopravy, přilehlých čtvrtí i nábřeží Svratky

20.9.2022

Projektování nového hlavního nádraží začalo. Vítězové mezinárodní architektonické soutěže, ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, zahájili ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000 práci na architektonické studii kompletního řešení prostoru přednádraží a zanádraží, včetně zdejších plánovaných budov i dalších přilehlých prostor. Hotovo by mělo být do 12 měsíců. Cílem je získat podklady pro navazující kroky projektové dokumentace.

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

Nábřeží Svratky i Svitavy se promění, před velkou vodou ochrání Komárov i Trnitou

15.9.2022

Souběžná úprava nábřeží je potřebná pro ochranu té části Brna, kde se propojuje záplavové území obou řek, a to i vzhledem k blízké lokalitě soutoku. Výstavba je plánována na roky 2024 a 2025, kdy významnou část nákladů pokryjí dotace.

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

Vyhlášeno: Krajinářsko-architektonická soutěž na předprostor Domu umění a jižní část parku Koliště

13.9.2022

Předmětem soutěže je celá jižní část parku Koliště včetně Domu umění a jeho předprostoru a také přilehlé chodníky se stromořadími. Dům umění i s jeho předprostorem byl koncipován jako dům v parku, a proto je s přilehlým parkem neodmyslitelně spojen.