Eva Jiřičná, Jan Jehlík, Peter Gero, Igor Marko, Vladimír Sitta nebo Zdeňka Vydrová. Tyto a další osobnosti české a světové architektury se v pátek sešly v Brně! V Kanceláři architekta města Brna (KAM) na Zelném trhu se konalo první ustavující zasedání poroty mezinárodní architektonické soutěže na nové hlavní nádraží. A protože členové poroty působí v různých koutech Česka i světa, zasedala porota online. Předsedou poroty byl zvolen architekt Petr Hlaváček, místopředsedou inženýr Mojmír Nejezchleb.
„Složení nezávislé části poroty jsme volili tak, aby byla zaručena prestiž velké mezinárodní architektonické soutěže. Proto jsme vyzvali významné česky nebo slovensky hovořící osobnosti na poli architektury, které žijí a působí v zahraničí nebo mimo Brno a mají zkušenosti s projekty velkého měřítka ať už v České republice, nebo zahraničí. Bylo také zásadní, aby znaly prostředí architektonických soutěží v Česku, především specifika soutěžních podmínek. Jedinou zástupkyní brněnské architektonické scény je Zdeňka Vydrová. Oslovili jsme i další brněnské osobnosti, ty ale projevily zájem se soutěže samy aktivně zúčastnit,“ vysvětlil ředitel KAM Michal Sedláček.
Předmětem soutěže je návrh nového hlavního nádraží města Brna včetně zastřešení a podoby nástupišť, návrhu dispozic vnitřních prostor, umístění hlavní výpravní haly, podoby fasád drážních objektů, vzhledu drážního tělesa a návrhu mostních konstrukcí. Návrh zahrnuje i kompletní řešení přednádražního a zanádražního veřejného prostoru.
Součástí návrhu je také nalezení optimální polohy a podoby autobusového nádraží, přestupního terminálu MHD, odstavných parkovišť, stanovišť taxi služby a úschovny kol. Návrh musí zohlednit jak jejich napojení na městskou dopravní síť, tak i jejich vzájemné vazby zejména s ohledem na kvalitu pěších přesunů a pěšího prostupu drážním tělesem a v neposlední řadě vazby na urbanistickou strukturu nové jižní čtvrti. To vše v podrobnosti urbanisticko-dopravní-architektonické studie.
Zpracováním soutěže o návrh nového hlavního nádraží pověřil město Brno v lednu 2019 Řídící výbor Železničního uzlu Brno. Společnými zadavateli soutěže je město Brno a státní organizace Správa železnic (dříve SŽDC). Organizací soutěže byla pověřena Kancelář architekta města Brna.
„Chceme, aby nové brněnské nádraží bylo jedním z nejlepších ve střední Evropě, aby vyhovělo vysokým technickým nárokům a zároveň to byla krásná a nadčasová stavba, která zapadne do urbanistické struktury města,“ doplnil Michal Sedláček.
Jednou z podmínek pro zahájení soutěžního procesu je jmenování soutěžní poroty. Ta je složena z tzv. závislé (5 členů) a nezávislé (6 členů) části. Složení nezávislé části poroty navrhla KAM. 3 řádné členy a 2 náhradníky do závislé části poroty nominovala, respektive jmenovala Správa železnic. Další 2 řádné členy a 3 náhradníky, z toho 2 náhradníky z řad KAM, jmenovala do závislé části poroty Rada města Brna.
Závislá část poroty:
– Ing. Ladislav Kubíček, zástupce Státního fondu dopravní infrastruktury
– Ing. Luděk Minář, zástupce Ministerstva dopravy ČR
– Ing. Mojmír Nejezchleb, zástupce Správy železnic
– JUDr. Markéta Vaňková, zástupkyně statutárního města Brna
– JUDr. Bohumil Šimek, zástupce Jihomoravského kraje
– Ing. Luboš Knížek jako náhradník, zástupce Ministerstva dopravy ČR
– Ing. Pavel Paidar jako náhradník, zástupce Správy železnic
– RNDr. Filip Chvátal, Ph.D., jako náhradník, zástupce statutárního města Brna
– doc. Ing. arch. Michal Sedláček jako náhradník, zástupce KAM
– Ing. Martin Všetečka, Ph.D., jako náhradník, zástupce KAM
Nezávislá část poroty:
– prof. Ing. arch. Eva Jiřičná, CBE (Velká Británie)
– Peter Gero (Německo)
– Igor Marko, MA ARCH ARB (Velká Británie)
– Ing. arch. Zdeňka Vydrová (ČR)
– prof. Ing. arch. Jan Jehlík (ČR)
– doc. Ing. arch. Petr Hlaváček (ČR)
– Ing. Vladimír Sitta jako náhradník (ČR, Austrálie)
– doc. Ing. arch. Jakub Cigler jako náhradník (ČR)
– doc. Ing. arch. Irena Fialová jako náhradnice (ČR)
– Ing. arch. Štěpán Valouch jako náhradník (ČR)
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.