Na více než 1130 parkovacích místech můžou řidiči zaparkovat v okolí dvanácti jihomoravských nádraží. Takový je výsledek průzkumu organizovaného dopravními specialisty Kanceláře architekta města Brna (KAM).
Na přelomu listopadu a prosince minulého roku se zaměřili na kapacitu a obsazenost parkovišť typu Park and Ride (P+R) v okolí vybraných železničních stanic a nádraží u tratí spojujících Brno s Břeclaví, Českou Třebovou a Tišnovem. Do průzkumu se zapojili také sami řidiči. Výsledky tým městského architekta využije například při práci na novém územním plánu.
Blansko
„Z průzkumu vyplývá že na většině stanic je kapacita parkovišť nedostatečná. Kromě stanic v Adamově a Čebíně, byla na všech železničních stanicích obsazenost větší jak 80 %. Na pěti z nich – v Tišnově, Šakvicích, Bílovicích nad Svitavou, Skalici nad Svitavou a Blansku – dokonce přesáhla hodnotu 90 %,“ řekl vedoucí dopravního oddělení KAM Martin Všetečka. Liší se také kapacita a kvalita parkovišť. Největší je nové parkoviště v Blansku, kde mohou řidiči počítat s 274 parkovacími místy. Naopak jinde parkují na nezpevněných plochách kolem nádraží.
Letovice
Pro průzkum byly vybrány ty železniční stanice a zastávky, které parkoviště P+R mají, existuje zde dobré vlakové spojení mezi Brnem a v době sběru dat nebyly omezené výlukou. Tratě přes Střelice na Jihlavu a Moravské Bránice budou právě kvůli výlukovému provozu do průzkumu doplněny až v příštích měsících.
Podivín
„Získaná data teď bude naše kancelář dále využívat. Doplní například dopravní model, který prověřuje zatížení dopravní sítě navržené pro nový územní plán,“ dodal ředitel KAM Michal Sedláček.
Skalice nad Svitavou
Dopravní oddělení KAM takto průběžně sleduje vývoj ve všech druzích dopravy, a to i pro cesty přesahující hranice města Brna. Právě záchytná parkoviště u železničních stanic jsou jednou z možností, která může odlehčit přetíženým komunikacím na příjezdu do města i ve městě samotném.
Šakvice
S lepším pochopením dopravního chování pomohl také dotazník, který mohli vyplnit řidiči parkující u vybraných nádraží v době průzkumu. Celkem 983 vozidel tak obdrželo letáček s otázkami. Z jednašedesáti těch, které se vrátily vyplněné, vyplývá, že přes 90 % parkujících využívá tento způsob dopravy pro cestování za prací. Z výsledků dotazníku také vyplývá, že zapojení řidiči parkují u nádraží denně nebo téměř denně. Nejčastěji k tomu respondenty motivuje problém s parkováním v cíli. Řidiči odkazovali také na cenu parkování v Brně nebo rezidentní parkování v centru města.
Kompletní průzkum naleznete zde.
Zaječí
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.