Průzkum parkovišť u jihomoravských nádraží pomůže s územním plánem

Publikováno: 22.2.2019

Na více než 1130 parkovacích místech můžou řidiči zaparkovat v okolí dvanácti jihomoravských nádraží. Takový je výsledek průzkumu organizovaného dopravními specialisty Kanceláře architekta města Brna (KAM).

Průzkum parkovišť u jihomoravských nádraží pomůže s územním plánem

Na přelomu listopadu a prosince minulého roku se zaměřili na kapacitu a obsazenost parkovišť typu Park and Ride (P+R) v okolí vybraných železničních stanic a nádraží u tratí spojujících Brno s Břeclaví, Českou Třebovou a Tišnovem. Do průzkumu se zapojili také sami řidiči. Výsledky tým městského architekta využije například při práci na novém územním plánu.

Blansko

„Z průzkumu vyplývá že na většině stanic je kapacita parkovišť nedostatečná. Kromě stanic v Adamově a Čebíně, byla na všech železničních stanicích obsazenost větší jak 80 %. Na pěti z nich – v Tišnově, Šakvicích, Bílovicích nad Svitavou, Skalici nad Svitavou a Blansku – dokonce přesáhla hodnotu 90 %,“ řekl vedoucí dopravního oddělení KAM Martin Všetečka. Liší se také kapacita a kvalita parkovišť. Největší je nové parkoviště v Blansku, kde mohou řidiči počítat s 274 parkovacími místy. Naopak jinde parkují na nezpevněných plochách kolem nádraží.

Letovice

Pro průzkum byly vybrány ty železniční stanice a zastávky, které parkoviště P+R mají, existuje zde dobré vlakové spojení mezi Brnem a v době sběru dat nebyly omezené výlukou. Tratě přes Střelice na Jihlavu a Moravské Bránice budou právě kvůli výlukovému provozu do průzkumu doplněny až v příštích měsících.

Podivín

„Získaná data teď bude naše kancelář dále využívat. Doplní například dopravní model, který prověřuje zatížení dopravní sítě navržené pro nový územní plán,“ dodal ředitel KAM Michal Sedláček.

Skalice nad Svitavou

Dopravní oddělení KAM takto průběžně sleduje vývoj ve všech druzích dopravy, a to i pro cesty přesahující hranice města Brna. Právě záchytná parkoviště u železničních stanic jsou jednou z možností, která může odlehčit přetíženým komunikacím na příjezdu do města i ve městě samotném.

Šakvice

S lepším pochopením dopravního chování pomohl také dotazník, který mohli vyplnit řidiči parkující u vybraných nádraží v době průzkumu. Celkem 983 vozidel tak obdrželo letáček s otázkami. Z jednašedesáti těch, které se vrátily vyplněné, vyplývá, že přes 90 % parkujících využívá tento způsob dopravy pro cestování za prací. Z výsledků dotazníku také vyplývá, že zapojení řidiči parkují u nádraží denně nebo téměř denně. Nejčastěji k tomu respondenty motivuje problém s parkováním v cíli. Řidiči odkazovali také na cenu parkování v Brně nebo rezidentní parkování v centru města.

Kompletní průzkum naleznete zde.

Zaječí

 

 

Další články

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

Brno má nový standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky

13.11.2024

Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.

V krajinářském soutěžním workshopu hledáme nejlepší návrh rozvoje okolí říčky Ponávky

V krajinářském soutěžním workshopu hledáme nejlepší návrh rozvoje okolí říčky Ponávky

Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.

Územní studie prověří lokalitu, kde vznikne nový fotbalový stadion

Územní studie prověří lokalitu, kde vznikne nový fotbalový stadion

12.11.2024

V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.