Soutěž na chytrou čtvrť Špitálka má vítěze. Účast byla rekordní, návrhy dorazily z Japonska i Singapuru

Publikováno: 20.3.2019

Proměnit část nevyužívaného areálu brněnských tepláren a přilehlého okolí na chytrou městskou čtvrť, to bylo úkolem účastníků mezinárodní ideové soutěže Špitálka. Soutěž pro město Brno organizovala Kancelář architekta města Brna. Porota hodnotila celkem dvacet šest návrhů z tuzemska, ale také od účastníků ze Slovenska, Srbska, Polska, Belgie, Litvy, Velké Británie, Japonska a Singapuru. Vítězem soutěže se stal návrh pražského ateliéru Aulík Fišer architekti. Výsledky ve středu 20. března 2019 schválila Rada města Brna.

Soutěž na chytrou čtvrť Špitálka má vítěze. Účast byla rekordní, návrhy dorazily z Japonska i Singapuru

„Soutěž byla velmi dobře připravená a splnila svůj cíl, přinést řešení na proměnu nevyužívané části průmyslového areálu tepláren, kde by měla vyrůst živá městská čtvrť se smíšenou výstavbou. Je to jeden z prvních kroků k oživení širšího území kolem ulic Špitálka, Křenová a Cejl a zároveň příklad toho, jak je možné využít další brownfieldy v centru města,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková

Řešené území se nachází mezi ulicemi Koliště, Cejl, Radlas a Špitálka, z jihu je ohraničeno železniční tratí. Má rozlohu zhruba dvacet pět hektarů. Nová čtvrť by měla mít smíšené využití s byty, kancelářemi, službami, zázemím pro volný čas a relaxaci.

 „Nová městská čtvrť nabídne bydlení pro tři až čtyři tisíce obyvatel, nové pracovní příležitosti i služby, zároveň to bude atraktivní lokalita v docházkové vzdálenosti historického centra. Ideje z nejvýše oceněných návrhů teď město použije pro zadání územní studie širšího území, která bude následně použita pro změnu Územního plánu města Brna a pro samotnou výstavbu a oživení této části města,“ uvedl náměstek primátorky a člen poroty Petr Hladík.

Porota složená z českých i zahraničních odborníků vybrala jako vítězný návrh pražské architektonické kanceláře Aulík Fišer architekti, od autorů Jana Aulíka, Petry Skalické a Miloše Linharta. Ocenila zejména přiměřené měřítko ulic a bloků zástavby. „Návrh je ambiciózní, a přitom realistický. Autoři propojují okruh městských parků s nábřežím Svitavy. Parky tak tvoří základní osy, podél kterých je členěna výstavba. Zároveň tím vytváří řadu rozmanitých veřejných prostranství, ale také hustou síť stezek pro pěší a cyklisty. Citlivě pracují také s průmyslovými budovami, které bylo nutné ponechat z důvodu nenarušení provozu tepláren,“ shrnul ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Aulík Fišer architekti

Aulík Fišer architekti

Proměna oblasti dnešních tepláren nebude spojená jen s novými plochami pro bydlení, práci nebo volný čas, ale v území přibydou i nové dopravní spojnice. Nejdůležitější z nich je Nová městská třída, která má propojit sever a jih Brna novou trasou. Půjde o bulvár s prodejnami v přízemí domů, uživatelsky přívětivý jak pro pěší, tak pro cyklisty. Sloužit bude zároveň i hromadné dopravě, kdy v místě přibude nová trolejbusová linka.

Soutěžní návrhy musely kromě nové městské tepny zohlednit také principy takzvaného chytrého města. Tak aby nová čtvrť byla šetrná k životnímu prostředí a energeticky soběstačná. Cílem je prověřit nové technologie a inovativní přístupy, které by se následně mohly rozšířit i do zbytku Brna. Špitálka by tak mohla sloužit jako vzor pro další výstavbu.

Soutěž město vyhlásilo v říjnu loňského roku. Projekt Špitálka je součástí rozsáhlého evropského projektu RUGGEDISED, jehož cílem je zavádění inovativních technologií a přístupů pro rozvoj městských čtvrtí. Brno na projektu spolupracuje s pěti evropskými městy – holandským Rotterdamem, skotským Glasgow, švédskou Umeou, polským Gdaňskem a italskou Parmou.

Mezinárodní urbanistická otevřená jednofázová ideová soutěž Špitálka – výsledky

1. cena – Aulík Fišer architekti (ve výši 500.000, – Kč)
Autoři: Ing. arch. Jan Aulík, Ing. arch. Petra Skalická, Ing. arch. Miloš Linhart

2. cena – Pelčák a partner architekti, s.r.o. (ve výši 400.000, – Kč)
Autor: prof. Ing. arch. Petr Pelčák
Spoluautoři: Bc. Jakub Czapek, Bc. Petra Fialová, Bc. Karolína Langnerová, Ing. arch. Filip Musálek, Bc. Michaela Rigová, Ing. arch. David Vahala, Bc. Tomáš Wojtek, Ing. Petr Soldán

Pelčák a partner architekti, s.r.o.

Pelčák a partner architekti, s.r.o.

3. cena – Ing. arch. Veronika Kubalcová, Ing. arch. Jana Liptáková, Ing. arch. Eva Kovářová (ve výši 300.000, – Kč)
Autoři: Ing. arch. Veronika Kubalcová, Ing. arch. Jana Liptáková, Ing. arch. Eva Kovářová

Ing. arch. Veronika Kubalcová, Ing. arch. Jana Liptáková, Ing. arch. Eva Kovářová

Ing. arch. Veronika Kubalcová, Ing. arch. Jana Liptáková, Ing. arch. Eva Kovářová

Odměny (ve výši 20.000, – Kč)
OMGEVING cvba
Autor: Peter Swyngedauw
Spoluautoři: Michal Fišer, Josef Filip

A8000 s.r.o.
Autor: Martin Krupauer
Spoluautoři: Pavel Kvintus, Dominik Pleva, Martin Sedmák, Magdalena Šteflová, Laura, Victoria Nogelas

DKLN, s.r.o.
Autoři: Ladislav Nagy, Daniela Nagyová, Martin Tribus, Peter Čurlej, Barbora Kuchařová, Róbert Sekula, Martina Vnenková

gogolák+grasse s.r.o.
Autoři: Ing. arch. Lukáš Grasse, Ing. arch. Ivan Gogolák
Spoluautoři: Ing. arch. Štěpán Matějka

ra15 a.s.
Autoři: Radek Lampa, Tomáš Kroužil, Pavel Fajfr, Dominika Klavrzová

 

Další podrobnosti a vizualizace naleznete na stránce věnované soutěži Špitálka.

Další články

Prohlídka areálu tepláren k soutěži Špitálka

Prohlídka areálu tepláren k soutěži Špitálka

6.11.2018

Zveme zájemce o účast v mezinárodní ideové soutěži Špitálka k prohlídce soutěžního místa. Sraz je v pátek 9. listopadu ve 13:00 hodin před vstupem do administrativní budovy Tepláren Brno, Špitálka 6.

Studie proveditelnosti přestavby železničního uzlu Brno je veřejná

Studie proveditelnosti přestavby železničního uzlu Brno je veřejná

8.11.2017

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes představila výsledky Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno (ŽUB), která mimo jiné řeší i polohu nového hlavního nádraží jako stěžejní části přestavby celého uzlu.

09a První železniční nehoda

09a První železniční nehoda

28.12.2017

První železniční nehoda na území Rakousko-Uherské monarchie (a zřejmě první železniční nehoda vůbec) se stala 7. 7. 1839 při zahajovací jízdě z Vídně do Brna