Sto padesát změn územního plánu pomůže Brnu

Publikováno: 8.7.2019

Nové stavební pozemky pro rodinné domy nebo proměny nevyužívaných průmyslových areálů na obytné čtvrti. Tyto a další příležitosti přinesou změny stávajícího územního plánu. Klíčový dokument pro rozvoj Brna platí už přes pětadvacet let a jeho poslední aktualizace proběhla před deseti lety.

Sto padesát změn územního plánu pomůže Brnu

Návrh celkem sto padesáti změn nyní zpracovala Kancelář architekta města Brna (KAM). Minulý týden, ve středu 3. července, jej odevzdala Odboru územního plánování a rozvoje města Brna. Město plánuje na podzim uspořádat veřejné projednání, finální změny chce vydat v polovině roku 2020.

„Návrh sto padesáti změn jsme připravili během jediného měsíce. Dělali jsme maximum, abychom vše stihli v termínu. Na některé změny čekají obyvatelé Brna řadu let, toto je cesta, jak postup urychlit, než bude mít město nový územní plán. Ten potřebuje především pro rozvoj bydlení a dopravy,“ řekl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Všechny nyní připravené změny byly původně součástí souboru 290 změn Územního plánu města Brna, takzvaného „balíčku 43+“. Z toho Zastupitelstvo města Brna v březnu letošního roku vybralo 150 změn ke zkrácenému postupu pořízení. Jde o změny, které nejsou systémové, nejsou dotčeny Zásadami územního rozvoje Jihomoravského kraje (tedy krajského „územního plánu“) a není u nich potřeba hodnocení vlivu na životní prostředí.

Návrh konkrétně zahrnuje menší změny jako jsou proměny zahrad na plochy pro stavbu rodinných domů nebo možnost intenzivněji zastavit vybraná území například navýšením pater domů či velikosti podlažní plochy. Dále jsou to větší změny, které umožní proměnit nevyužívané průmyslové oblasti na obytné čtvrti, například areály ve Slatině, Maloměřicích nebo Obřanech.

Stávající Územní plán města Brna platí od roku 1994, je tak jeden z nejstarších v České republice a nevyhovuje aktuálním potřebám. Poslední aktualizace proběhla v roce 2009. Původně plánovaná velká aktualizace byla v roce 2015 zrušena soudem. Město poté třikrát vypsalo výběrové řízení na zpracovatele velkého souboru změn, nakonec tím v roce 2017 Zastupitelstvo města Brna pověřilo KAM.

Tým KAM teď pracuje také na návrhu nového Územního plánu města Brna, který odevzdá na konci tohoto roku. Poté bude následovat veřejné projednání. Nový územní plán by měl začít platit nejpozději do konce roku 2022.

Další články

Procházka: Hala s cenou za architekturu

Procházka: Hala s cenou za architekturu

20.5.2022

Na začátku června společně znovu vyrazíme na procházku s městským architektem, tentokrát netradičně za hranice Brna. Čeká nás totiž návštěva Městské haly Modřice, stavby oceněné Českou cenou za architekturu 2021. Halou, která slouží sportu i kultuře, nás provede Vojtěch Sosna, spoluautor návrhu z ateliéru bod architekti. Začneme ve vstupní hale krátkou prezentací, prohlédneme si vše od šaten přes tělocvičnu a bazénu po ubytování i restauraci a návštěvu zakončíme na venkovních sportovištích.

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

Sluneční lázně, písečníky pro děti nebo vyhlídková halda. Známe vítěze soutěže na nový park Černovická pískovna

18.5.2022

Spojení parkové a přírodní části, místa pro lidi i pro přírodu. Takový přístup zvolil vítězný tým krajinářského architekta Radka Prokeše. V příštích letech začne podle jejich soutěžního návrhu vznikat první etapa nového parku v lokalitě Černovické pískovny. Odborná porota jej vybrala na konci dubna, s výsledky se dnes na svém zasedání seznámili brněnští radní. Všechny návrhy námi organizované urbanisticko-krajinářské soutěže budou vystaveny od poloviny června v brněnském Urban centru.

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

Jak bude vypadat bulvár nové čtvrti Trnitá?

13.5.2022

Bulvár. Hlavní spojnice mezi novým moderním nádražím a historickým centrem, která bude tvořit páteřní komunikační osu nové čtvrti Trnitá. Tato třída se stane významným veřejným prostorem města se širokými chodníky, množstvím zeleně a vzrostlými stromy. Na každé straně ulice nebudou chybět ani obousměrné cyklostezky, středový pás bude zase patřit tramvajím. V současné době probíhají práce na projektové dokumentaci první etapy.