Proměnit rušnou křižovatku a zkratku nákladní dopravy zpět na veřejný prostor, který bude sloužit pro setkávání lidí. Jeden z úkolů pro tým Kanceláře architekta města Brna (KAM). Ve spolupráci s městskou částí dnes představí veřejnosti pracovní verzi urbanistické studie na zlepšení stavu Tuřanského náměstí. Součástí bude také diskuze s občany. Lidé mohou přijít dnes v 18 hodin do zasedací místnosti tamní radnice.
Plán na rozvoj centra Tuřan bude možné uskutečnit po stavbě obchvatu, který by měl výrazně ulevit dopravě přes náměstí. Právě nadměrná nákladní doprava je jedním z nejpalčivějších problémů, které trápí místní. Společenský život a veškeré akce se kvůli tomu přesunuly z historického jádra do klidnějších částí obce.
„Náměstí dnes slouží svému účelu pouze částečně, připravujeme proto studii na období po realizaci obchvatu, s některými změnami ale bude možné začít dříve,“ řekl vedoucí veřejného prostoru KAM David Mikulášek.
Studie počítá se zklidněním a reorganizací dopravy přes centrum nebo posunem zastávek MHD blíže k náměstí. Navrhuje také výraznou proměnu a rozšíření parku a jeho lepší přístupnost pro pěší. Objevit by se tady mohly nové stezky, vodní prvky nebo třeba altán pro kulturní akce. V další fázi počítá studie také s dostavbou ploch náměstí, které by sloužily jako dětské hřiště nebo místo pro relaxaci.
KAM chce studii dokončit letos v létě. Dále bude sloužit jako podklad pro rozhodování samosprávy městské části. „V této fázi chceme získat co nejvíce podnětů od místních. Jejich připomínky poté zapracujeme do výsledné podoby návrhu,“ doplnil Mikulášek.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.