Velké změny týkající se protipovodňových opatření, vymezení ploch pro stavbu nových městských čtvrtí nebo parkování, ale i řada drobnějších změn spojených třeba s výstavbou rodinných domů.
Kancelář architekta města Brna (KAM) zpracovala návrh více jak 250 změn územního plánu označovaných souhrnně jako „balíček 43+“. V pátek 1. února návrh změn v termínu předala pořizovateli, kterým je Odbor územního plánování a rozvoje města Brna.
„Na změnách pracoval tým urbanistů, architektů, dopravních inženýrů, ale i právníků a sociálních geografů v průběhu loňského roku. V červnu jsme dokončili pracovní verzi a nyní odevzdáváme hotový návrh ke společnému jednání. Pracovali jsme na plný plyn, vše jsme předali v termínu,“ řekl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
Takzvaný „balíček 43+“ obsahuje změny souboru 41 a 42, které se týkají celoměstských témat, dále změny vyplývající ze Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje (ZÚR JMK) a změny souboru 43, který řeší drobnější záležitosti z let 2011 až 2012.
Aby se soubor změn 43+ stihl pořídit a vydat v dostatečném předstihu před vydáním nového územního plánu, radní města koncem ledna navrhli rozdělení tohoto souboru. Skupina změn, které nepotřebují vyhodnocení vlivů na životní prostředí (tzv. SEA) a nejsou dotčeny ZÚR JMK by byla vydána do roku 2020. Ostatní změny by se řešily v novém územním plánu.
„Město hledá cestu, jak se souborem 43+ naložit. Hrozí, že se kvůli některým velkým a složitým změnám nepodaří soubor 43+ vydat do konce roku 2020. Počítá se totiž nejen se dvěma veřejnými projednáními, ale také s tím, že bude nutné do změn zapracovat ještě aktualizaci zásad územního rozvoje, kterou vydá kraj na podzim příštího roku. Z 250 změn, které KAM zpracovala, by tak v balíčku zůstalo zhruba 140, zbytek by se řešil v novém územním plánu,“ vysvětlil Sedláček.
Brno má platný územní plán z roku 1994. Je jeden z nejstarších v České republice. Nový má být dokončen v roce 2022. Od roku 2009 nebyla v Brně přijata žádná změna stávajícího územního plánu. Původně plánovaná velká aktualizace územního plánu byla v roce 2015 zrušena soudem. Město poté vypsalo výběrové řízení na zpracovatele velkého souboru změn. Přestože bylo vypsáno třikrát, žádná firma se nepřihlásila. Zpracováním změn tak zastupitelé města pověřili KAM v roce 2017.
„Pro Brno je to nakonec skvělé rozhodnutí, byli jsme jediné z velkých měst, které si tyto strategické dokumenty nezpracovávalo samo. Město teď má díky KAM možnost lépe koordinovat svůj rozvoj,“ dodal Sedláček.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.