Dnes byla zahájena dlouho očekávaná výstavba přírodě blízkých protipovodňových opatření řeky Svratky. Na nábřeží v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici dostane řeka více prostoru a Brňané místo k procházkám, sportu i odpočinku. Předpokládaný termín dokončení protipovodňových opatření je plánován na říjen příštího roku.
Proměna více než tří kilometrů obou břehů Svratky je připravena na základě návrhu zpracovaného týmem uznávaného architekta Ivana Rullera, který zvítězil v mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěži. Hlavním cílem navržených úprav je ochránit město a jeho obyvatele před stoletou vodou. Snížením vysokých břehů a rozšířením koryta bude dosaženo dalšího zvýšení kapacity řeky.
Nábřeží se dostane blíže vodní hladině a vznikne krásná rekreační i volnočasová zóna. Prostředí bude bezbariérové, a tak vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Spolu s vysazením více než 600 nových stromů vznikne u Svratky živá zóna pro setkávání lidí. Příkladem je třeba areál bývalé chatové osady na Bauerově, kde budou vytvořeny nádrže, tůně a mokřady, přes které navíc vznikne nová lávka. Na cyklostezce vzniknou také dva nové cyklopodjezdy, a to pod mosty na Vídeňské a na Renneské.
V rámci výstavby vznikne pět kilometrů pěších cest, přibližně tři kilometry stezek pro chodce a cyklisty, nové lavičky nebo náplavka. Odpovídajícím poděkováním Ivanu Rullerovi za mnoho skvělých staveb, které Brnu přinesl, by bylo, kdyby náplavka získala jeho jméno.
Práce na nábřeží budou dále spojeny s potřebnými investicemi do související infrastruktury. Jedná se například o rekonstrukci vodovodů a dalších sítí, staleté kmenové stoky nebo nevyhovujících mostů a lávek. Aby stavba co nejméně omezila život v okolí Poříčí i zbytku města, bude probíhat postupně a na jednotlivé etapy.
Dnešní začátek výstavby prvních úseků nábřeží v centru města je určitě zásadní, není ale zdaleka poslední. Připravujeme projekty na další etapy, celkem nás čeká 23 kilometrů Svratky i Svitavy v novém. Již probíhá projekční příprava navazujícího úseku na Svratce, který je stěžejní pro výstavbu nového nádraží a rozvoj nové čtvrti Trnitá. Na řece Svitavě se připravuje protipovodňová ochrana v Husovicích a Židenicích, která umožní rozvoj v lokalitě Nové Zbrojovky a navazujících územích. Těsně před zahájením projektové přípravy je i další a nejrozsáhlejší úsek, který zahrnuje celé území Brna na jih od přerovské trati.
Vysoutěžená cena dnes zahájených prací protipovodňových opatření v VII a VIII etapě je 1,26 miliardy bez DPH. Kofinancovány budou z větší části z Národního plánu obnovy, konkrétně Národního programu Životní prostředí. Dnes zahájená stavba je výsledkem veřejné zakázky „Nábřeží Svratky – Realizace protipovodňových opatření města Brna – etapy VII a VIII“. Zhotovitelem je sdružení „PPO nábřeží Svratky – Brno“ složené ze společností OHLA ŽS, a. s., HOCHTIEF CZ, a. s., FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s.
Nositelem strategického projektu protipovodňových opatření je Kancelář architekta města Brna.
Brněnští zastupitelé dnes svou většinou schválili nový Územní plán města Brna. Po více než dvou desetiletích od začátku příprav tak město získá moderní koncepční rozvojový dokument. Nabytí jeho účinnosti se předpokládá na přelomu ledna a února roku 2025. Nový územní plán se tak stane základem pro udržitelný rozvoj Brna v dalších desítkách let.
Pátá územní studie vypracovaná Kanceláří města Brna byla schválena, zaměřená je na lokalitu Technologický park. Cílem bylo prověřit možnosti nové městské čtvrti, a to v souladu se současným využitím a plánovanými záměry. Územní studie je podkladem nového územního plánu a po jeho schválení bude aktualizována jako podklad pro rozhodování v území.