Dnes byla zahájena dlouho očekávaná výstavba přírodě blízkých protipovodňových opatření řeky Svratky. Na nábřeží v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici dostane řeka více prostoru a Brňané místo k procházkám, sportu i odpočinku. Předpokládaný termín dokončení protipovodňových opatření je plánován na říjen příštího roku.
Proměna více než tří kilometrů obou břehů Svratky je připravena na základě návrhu zpracovaného týmem uznávaného architekta Ivana Rullera, který zvítězil v mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěži. Hlavním cílem navržených úprav je ochránit město a jeho obyvatele před stoletou vodou. Snížením vysokých břehů a rozšířením koryta bude dosaženo dalšího zvýšení kapacity řeky.
Nábřeží se dostane blíže vodní hladině a vznikne krásná rekreační i volnočasová zóna. Prostředí bude bezbariérové, a tak vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Spolu s vysazením více než 600 nových stromů vznikne u Svratky živá zóna pro setkávání lidí. Příkladem je třeba areál bývalé chatové osady na Bauerově, kde budou vytvořeny nádrže, tůně a mokřady, přes které navíc vznikne nová lávka. Na cyklostezce vzniknou také dva nové cyklopodjezdy, a to pod mosty na Vídeňské a na Renneské.
V rámci výstavby vznikne pět kilometrů pěších cest, přibližně tři kilometry stezek pro chodce a cyklisty, nové lavičky nebo náplavka. Odpovídajícím poděkováním Ivanu Rullerovi za mnoho skvělých staveb, které Brnu přinesl, by bylo, kdyby náplavka získala jeho jméno.
Práce na nábřeží budou dále spojeny s potřebnými investicemi do související infrastruktury. Jedná se například o rekonstrukci vodovodů a dalších sítí, staleté kmenové stoky nebo nevyhovujících mostů a lávek. Aby stavba co nejméně omezila život v okolí Poříčí i zbytku města, bude probíhat postupně a na jednotlivé etapy.
Dnešní začátek výstavby prvních úseků nábřeží v centru města je určitě zásadní, není ale zdaleka poslední. Připravujeme projekty na další etapy, celkem nás čeká 23 kilometrů Svratky i Svitavy v novém. Již probíhá projekční příprava navazujícího úseku na Svratce, který je stěžejní pro výstavbu nového nádraží a rozvoj nové čtvrti Trnitá. Na řece Svitavě se připravuje protipovodňová ochrana v Husovicích a Židenicích, která umožní rozvoj v lokalitě Nové Zbrojovky a navazujících územích. Těsně před zahájením projektové přípravy je i další a nejrozsáhlejší úsek, který zahrnuje celé území Brna na jih od přerovské trati.
Vysoutěžená cena dnes zahájených prací protipovodňových opatření v VII a VIII etapě je 1,26 miliardy bez DPH. Kofinancovány budou z větší části z Národního plánu obnovy, konkrétně Národního programu Životní prostředí. Dnes zahájená stavba je výsledkem veřejné zakázky „Nábřeží Svratky – Realizace protipovodňových opatření města Brna – etapy VII a VIII“. Zhotovitelem je sdružení „PPO nábřeží Svratky – Brno“ složené ze společností OHLA ŽS, a. s., HOCHTIEF CZ, a. s., FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s.
Nositelem strategického projektu protipovodňových opatření je Kancelář architekta města Brna.
Analytická část Městského standardu uličních stromořadí je hotová a v současnosti probíhají práce na návrhu úprav. Předchozí rok byl přitom ve znamení koncepčních příprav zadání a referenčního průzkumu několika vybraných stromořadí. Dokument se po svém dokončení zaměří na stromy v uličním prostoru a bude sloužit jako nástroj pro plánování, výsadbu a péči o ně.
Město Brno se na základě rozhodnutí svých radních ohrazuje proti návrhu novely stavebního zákona, která by významně omezila pravomoci v oblasti městských stavebních předpisů. Návrh, který byl do zákona připojen jako tzv. přílepek v souvislosti se změnou energetického zákona, se nyní vrací k projednání do Poslanecké sněmovny. Je potřeba, aby byla zachována kompetence velkých měst vysazovat stromy v ulicích a regulovat výstavbu na svém území.
Brno se dočká nové haly pro cyklisty a atlety! Architektonickou soutěž vyhrál ateliér OVA, který navrhl moderní dřevěný pavilon propojující město s parkem. Udržitelná stavba se stane skvělým zázemím pro sport – kombinace velodromu a atletické arény navíc přináší nejen úsporu nákladů, ale také efektivní přístup k výstavbě sportovišť, která jsou praktická i vizuálně atraktivní.