Přes 2800 stran textu a 20 výkresů o velikosti přesahující výškou a šířkou dva metry. Dnes jsme dokončili a odevzdali návrh nového územního plánu. Dokument, který město potřebuje ke svému dalšímu rozvoji, by měl začít platit nejpozději do konce roku 2022.
Návrh nového územního plánu teď projde kontrolou a úpravami, aby nad ním v dubnu příštího roku mohlo proběhnout veřejné projednání. Po vypořádání námitek a připomínek bude v roce 2021 následovat další veřejné projednání. Konec roku 2022 je pro schválení územního plánu klíčový i podle stavebního zákona, v tomto roce totiž končí platnost stávajícího dokumentu.
Zpracováním návrhu nového územního plánu byla naše kancelář pověřena v září 2018. Poprvé si tak Brno po vzoru ostatních velkých měst – Prahy, Plzně a Ostravy, zpracovává územní plán samo. Jde o rozpracovaný plán, který má za sebou už jedno společné jednání. Zastupitelstvo města vydalo téměř dva tisíce pokynů k jeho proměně a dokončení.
Na přípravě návrhu nového územního plánu spolupracoval tým více než dvaceti lidí různých profesí – architekti, urbanisté, geografové, krajinářský architekt nebo vodohospodář, ale také právníci, kteří pomáhali s přípravami textové části.
Stávající Územní plán města Brna platí od roku 1994, je tak jeden z nejstarších v České republice a nevyhovuje aktuálním potřebám. Důsledky této situace pociťuje město každý den – nejvíce v dopravě a bydlení. Plochy určené pro bydlení jsou v současném územním plánu prakticky vyčerpané, nebo nové zástavbě brání další komplikace, například neexistující protipovodňová opatření. Poslední aktualizace stávajícího územního plánu proběhla v roce 2009. Celkem 150 samostatných změn, jejichž návrhy také vypracovala naše kancelář, bylo s veřejností dvakrát projednáno na konci letošního roku. Po schválení brněnskými zastupiteli by změny mohly začít platit v roce 2020, jejich vydání se tak stihne ještě před vydáním územního plánu nového.
Jasné a jednotné požadavky na označování odkládacích míst, jejich umístění i podobu potřebného mobiliáře – nejen to přináší nový Standard odkládacích míst pro jízdní kola a koloběžky, který vypracovala Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s Odborem dopravy Magistrátu města Brna. Dokument, který dnes schválila Rada města Brna, má do budoucna zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Standard se stane od 1. prosince 2024 podkladem závazným pro útvary Magistrátu města Brna a jeho příspěvkové organizace a doporučeným pro městské části a obchodní společnosti se 100% majetkovou účastí Brna.
Nábřeží Ponávky u brněnského Zamilovaného hájku využívají každý den tisíce lidí – při cestě do zaměstnání, k rekreaci, sportu, procházkám i zahrádkaření. Do bezprostředního okolí zasahují oblasti bydlení, dopravy a průmyslu, část je retenční nádrží zadržující vodu z přívalových dešťů. Lokalita však přes svá četná využití postrádá dlouhodobý plán rozvoje. Brno se proto spolu s městskými částmi Královým Polem a Řečkovicemi a Mokrou Horou dohodlo na uspořádání krajinářského soutěžního workshopu, který organizuje Kancelář architekta města Brna. Zájemci o účast teď mohou do 7. března 2025 podávat své návrhy koncepce rozvoje území.
V září loňského roku představilo vedení města společně se zástupci dotčených sportovních odvětví plány na výstavbu významných sportovišť v Brně. Kombinovaná hala pro atletiku a dráhovou cyklistiku vznikne v blízkosti lužáneckého plaveckého stadionu. Fotbalový stadion najde své místo na výstavišti, a to v místě současného velodromu.